آینده دانش‌آموزان قرآنی کارون درخشان است/ اعتماد به نفس دانش آموز در اثر انس با قرآن کریم
کد خبر: 3694769
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵

آینده دانش‌آموزان قرآنی کارون درخشان است/ اعتماد به نفس دانش آموز در اثر انس با قرآن کریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان کارون با بیان اینکه دانش آموزی که با قرآن و نهج‌البلاغه انس دارند در جامعه از احترام و جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار است و اعتماد به نفس پیدا می‌کند، گفت: آینده دانش‌آموزان قرآنی کارون را بسیار عالی و درخشان می‌بینیم.

به گزارش ایکنا از خوزستان، عزیز مزرعه رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان کارون با حضور در تحریریه خبرگزاری ایکنا خوزستان درباره ظرفیت و برنامه‌های قرآنی دانش‌آموزان این شهرستان سخن گفت.

وی در آغاز سخنان خود اظهار کرد: چهار سال است که اداره آموزش و پرورش شهرستان کارون تشکیل شده است. زمانی این بخش زیر نظر ناحیه 3 آموزش و پرورش اهواز اداره می‌شد؛ یعنی بخش محروم ناحیه 3 خود یک اداره مستقل شد. زمانی که کار آغاز شد، 270 معلم در مدارس کم داشتیم.

مزرعه گفت: 8 مدرسه ما در کارون نیمه تکمیل و 9 مدرسه کانکسی بودند. ساختمان‌های 50 درصد مدارس ما هم قدیمی بودند. با وجود این وضعیت؛ همه کمک کردند مدیرکل آموزش و پرورش، اداره نوسازی، سپاه، بنیاد برکت، شرکت ملی حفاری، دعبل، توسعه نیشکر، فرمانداری به کمک آمدند و 8 مدرسه ساخته شد. مدارس کانکسی ما جمع شد و با کمک خیرین 7 مدرسه تأسیس شد. در زمینه نیروی انسانی هم در حال حاضر هیچ کمبودی از این نظر نداریم.

عزیز مزرعه

رئیس اداره آموزش و پرورش کارون درباره استعدادهای قرآنی دانش آموزان این شهرستان اظهار کرد: در زمینه قرآن در سال اول 11 شرکت کننده در مسابقات قرآن دانش آموزی داشتیم و از این میان، سه رتبه کسب شد. سال دوم این رتبه‌ها بیشتر شد، به طوری که در سال گذشته دانش‌آموزان ما 22 رتبه استانی و سه رتبه کشوری در مسابقات قرآن دانش آموزی به دست آوردند.

مشکل آموزش و پرورش ما، فیزیک و ریاضی نیست؛ مسائل تربیتی است

وی با بیان اینکه اینها ظرفیت قرآنی شهرستان کارون است، گفت: اگر دانش‌آموزان ما به سمت قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه سوق پیدا کنند، مسائل آموزشی آنها هم برطرف می‌شود. مشکل آموزش و پرورش ما، فیزیک و ریاضی نیست؛ مسائل تربیتی است. اگر این مسأله حل شود دانش‌آموز قرآنی ما دروس خود را می‌خواند.

اعتماد به نفس دانش آموزان در اثر آشنایی با قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه

مزرعه گفت: اگر دانش‌آموزان ما به سمت قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه بروند، گنجینه لغات آنها بیشتر می‌شود، کسی که قرآنی است و با نهج‌البلاغه انس دارد، به شخصیتی می‌رسد که بی‌انضباطی و تخلف از او سر نمی‌زند. علاوه بر این، کسانی که با قرآن و نهج‌البلاغه انس دارند در جامعه هم از احترام و جایگاه اجتماعی خوبی برخوردارند و اعتماد به نفس پیدا می‌کنند.

راه اندازی دو دارالقرآن برای دانش آموزان کارون در سال گذشته

رئیس اداره آموزش و پرورش کارون ادامه داد: در سال گذشته دو دارالقرآن برای دختران و پسران دانش آموز در کارون راه‌اندازی کردیم. امسال 8 هزار شرکت کننده در مسابقات قرآن دانش آموزی داشتیم و این کار بزرگی است.  

وی با بیان اینکه شهرستان کارون 35 هزار دانش‌آموز دارد، گفت: از این تعداد 8 هزار نفر در مسابقات قرآنی امسال حضور یافتند و 200 رتبه در مرحله شهرستانی کسب کردند. امسال با دعوت از استادان مجرب قرآن استان، برای هر دانش‌آموز بیش از 150 ساعت کارگاه آموزشی در دارالقرآن‌های ما برگزار شد تا بتوانند با آمادگی بیشتر در مرحله بعدی مسابقات که 15 اسفندماه برگزار می‌شود، شرکت کنند. امسال برای اولین بار دانش‌آموزان ما در رشته مداحی هم شرکت کردند. در بخش فرهنگیان نیز 4 رتبه استانی کسب کردیم.

قاریان قرآن مطرح استانی از بچه‌های کارون هستند

مزرعه با اشاره به دیگر ظرفیت‌های قرآنی شهرستان ادامه داد: قاریان قرآن مطرح استانی از بچه‌های کارون هستند؛ از جمله قاسم مقدمی، جعفر ملبوب، محمد سیلاوی و حسن راهی‌مالکی و ... . ما استعدادهای خوبی در شهرستان کارون داریم و این جای امیدواری است؛ هم معلم ما این ظرفیت را دارد و هم خانواده‌های ما چنین علاقه‌ای دارند تا در این مسیر پیشفرفت کرده و به جایگاه درخشانی دست یابند.

عزیز مزرعه

وی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با چگونگی پیشبرد برنامه‌های قرآنی با توجه به مسأله کمبود اعتبارات گفت: کمبود بودجه همیشه وجود داشته و مخصوص الان نیست؛ اما آنچه باید درباره آن صحبت کنیم این است که با وجود این کمبودها بتوانیم طوری برنامه‌ریزی کنیم که از ظرفیت اولیاء دانش‌آموزان، خیرین و مسئولان استفاده کنیم؛ قرار نیست همه امکانات فراهم شود و این دلیل خوبی برای کار نکردن نیست. کمبود امکانات همیشه بوده و هست؛ مدیری خوب است که بتواند از حداقل‌ها بیشترین بهره را داشته باشد.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان کارون تصریح کرد: مطرح کردن این گونه مسائل هم به نظر من صحیح نیست؛ نوعی عدم انگیزه ایجاد می‌کند؛ لازم نیست دانش‌آموز ما بفهمد آموزش و پرورش با کمبود اعتبار مواجه است. دانش‌آموز آمده مسائل علمی و تربیتی را بشنود و حرکت کند بنابراین ما باید به دنبال راهکار باشیم.

اگر مردم ما اهمیت آموزش و پرورش را درک کنند برای رفع مسائل به میدان می‌آیند

مزرعه ادامه داد: به وجود مسائلی که وجود دارد، اداره آموزش و پرورش کارون در پروژه مهر استانی اول شد. در مسابقات قرآن رتبه دوم استانی را کسب کردیم. زمانی می‌گفتند وظیفه دولت است مدرسه بسازد، اما ما خیرین را به روستاها بردیم و وقتی دیدند بچه‌ها در کانکس درس می‌خوانند خودشان خودجوش جلو آمدند. باید ذهن مردم و مسئولان را نسبت به مسائل آموزشی و تربیتی درگیر کنیم. اگر مردم ما اهمیت آموزش و پرورش را درک کنند برای رفع مسائل به میدان می‌آیند.

به دانش‌آموزان عناوین خوب و قرآنی داده شود

وی با اشاره به برگزاری همایش 600 نفره دانش‌آموزان نخبه قرآنی مقطع ابتدایی به همراه خانواده‌های آنان در شهرستان کارون گفت: ما باید برچسب نخبه‌گری به دانش‌آموزانمان بزنیم. باید برچسب قرآنی به آنها بزنیم. عناوین خوب به آنها بدهیم. این عناوین آنها را امیدوار می‌کند. خانواده‌ای که مشکلات را می‌بیند و از طرفی می‌بیند که فرزندشان موفق است، خیلی امیدوار می‌شود. ما باید به دانش‌آموزانمان و خانواده‌ها امیدواری بدهیم. اگر خانواده‌ها بدانند این جلسات قرآن مفید و مؤثر هستند حاضرند برای این کار هزینه کنند.

ارتباط حوزه علمیه و آموزش و پرورش کارون

رئیس اداره آموزش و پرورش کارون در بخش دیگری از سخنان خود درباره ارتباط حوزه علمیه و آموزش و پرورش کارون گفت: حوزه علمیه کارون برنامه‌های غنی دارد و در همه مناسبت‌ها جلسات مرتب برگزار می‌شود و ستادی به نام ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش تشکیل می‌شود. ما در شهرستان دو مدرسه امین داریم که به حوزه علمیه واگذار شده است. شاید در کشور برای اولین بار است که دانش‌آموزان کنکوری‌ ما از کتابخانه حوزه علمیه جهت مطالعه استفاده می‌کنند.

مزرعه ادامه داد: در حوزه علمیه نشستی با ائمه جماعات مساجد برگزار شد و از آنها تقاضا کردیم که مردم را به حضور در مدارس و ارتباط با مسئولان مدرسه ترغیب کنند؛ چون این حضور در موفقیت دانش آموزان مؤثر است.

عزیز مزرعه

وی درباره میانگین قبولی‌های آموزش و پرورش شهرستان کارون نیز گفت: ما در سال 93 رتبه چهلم را از لحاظ قبولی در میان 40 منطقه استان داشتیم. در سال 94 رتبه 37 و سال 95 رتبه 35 را به دست آوردیم. این پیشرفت به تدریج در حال انجام است.

رئیس اداره آموزش و پرورش کارون افزود: در شهرستان ما بحثی در زمینه کنکور نبود؛ مؤسسات حاضر نبودند سرمایه‌گذاری کنند و خانواده‌ها هم بضاعت مالی کافی برای ثبت نام فرزندان خود در کلاس‌های کنکور را نداشتند. ما در سال گذشته با هزینه خیرین، بهترین استادان را دعوت کردیم و 50 دانش‌آموز ما در دانشگاه‌های استان پذیرفته شدند. امسال نیز این کلاس‌ها با هزینه خیرین دایر است. خیرین و آموزش و پرورش 90 درصد هزینه‌های این کلاس‌ها را تقبل کرده‌اند.

نیازهای دانش آموزان شهرستان کارون

مزرعه در ادامه گفت: یکی از نیازهای شهرستان ایجاد یک پژوهش‌سرای استاندارد است. در حال حاضر یک پژوهش‌سرا داریم که از یک فضای متروکه برای راه‌اندازی آن استفاده کردیم. از اداره نوسازی درخواست کردیم برای ایجاد یک پژوهش‌سرای استاندارد که شامل آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانه و سالن جلسات باشد، وارد عمل شود. نیاز دیگر شهرستان یک مدرسه شبانه‌روزی است که فرمانداری آن را پیگیری می‌کند و یک مدرسه استثنایی که زمین آن توسط یک خیِر اهدا شده است. این‌ها پروژه‌های ماندگار هستند که می‌توانند بسیار اثرگذار باشند.

وی ادامه داد: ساخت یک مدرسه فنی و حرفه‌ای که سوله کامل داشته باشد، از پروژه‌های ما خواهد بود. همچنین ساخت یک هنرستان کشاورزی را به شرکت توسعه نیشکر پیشنهاد دادیم که اگر تأسیس شود در استان و کشور بی‌نظیر خواهد بود. طرح توجیهی این هنرستان نوشته شد و با مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر نیز صحبت کردیم. این مدرسه شهرستان کارون، دارخوین، شادگان، خرمشهر و آبادان را پوشش می‌دهد؛ چون در طراحی آن خوابگاه، انبارهای مختلف، رستوران و ... وجود دارد.

آینده دانش‌آموزان قرآنی کارون را بسیار عالی می‌بینیم

رئیس اداره آموزش و پرورش کارون اظهار کرد: این هنرستان در ارتباط با رشته‌هایی تعریف شده که اهالی و شرکت توسعه نیشکر می‌توانند از آن استفاده می‌کنند. چون دانش‌آموزان وقتی مهارت کشاورزی را یاد می‌گیرند وارد چرخه کار می‌شوند. پروژه عظیمی است و اگر انجام شود، بی‌نظیر خواهد بود؛ این پروژه تلفیقی از آموزش و کار و تولید است.

مزرعه در پایان با بیان اینکه آینده دانش‌آموزان قرآنی کارون را بسیار عالی و درخشان می‌بینیم، گفت: مطمئن هستم یک روز در سطح کشور اعلام می‌شود که شهرستان قرآنی کشور، شهرستان کارون است.

انتهای پیام

captcha