مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ جزئیات مسابقات سراسری قرآن کریم اعلام شد
کد خبر: 3695260
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ جزئیات مسابقات سراسری قرآن کریم اعلام شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «اعلام جزئیات مسابقات سراسری قرآن کریم»، «میزبانی استان مرکزی برای چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن‌کریم» و «مسابقه کتابخوانی جلوه‌های رفتاری حضرت زهرا (س)» از جمله مهم‌ترین اخبار امروز صفحات معارفی رسانه‌ها هستند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ جزئیات مسابقات سراسری قرآن کریم اعلام شد

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌های مختلف برای امروز سه‌شنبه هشتم اسفندماه 96، روز نسبتا کم‌کاری را در مقایسه با روزهای قبل پشت سر گذاشته‌ و برخی از صفحات حتی به روزرسانی هم نشده‌اند. در ادامه به بررسی صفحات معارفی رسانه‌های مختلف می‌پردازیم.
فارس/ فعالیت‌های قرآنی
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس برای روز جاری تعداد شش خبر منتشر کرده که مهم‎ترین آن‌ها در مورد نشست خبری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه است.
در این نشست حسینی طی سخنانی با اشاره به آغاز فرآیند ثبت‌نام مسابقات از بهمن‌ماه گفت: نام‌نویسی از داوطلبان شرکت در مسابقات سراسری قرآن کریم از بهمن‌ماه با راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام در سایت مسابقات آغاز شد و تا 15 فروردین هم ادامه دارد. وی از برگزاری این مسابقات در سه بخش خبر داد و گفت:‌ این رقابت‌ها در بخش حفظ و قرائت شامل رشته‌های حفظ 5، 10، 20 و کل قرآن به همراه رشته‌های قرائت و ترتیل برگزار می‌شود که رشته حفظ پنج جزء تا مرحله استانی برگزار می‌شود. همچنین بخش معارف این مسابقات در رشته‌های تفسیر، حفظ و معارف موضوعی قرآن و حفظ و معارف احادیث اهل بیت (ع) است و بخش سوم مسابقات هم شامل رشته‌های آوایی و نغمات خواهد بود.
وی از اعمال محدودیت سنی در مسابقات خبر داد و گفت:‌ امسال مسابقات در رده سنی 18 تا 40 سال برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان رشته‌های ترتیل و حفظ نمی‌توانند در رشته‌های اذان و دعاخوانی شرکت کنند. وی از بازگشت بخش همخوانی قرآن به مسابقات تواشیح خبر داد و گفت:‌ سال گذشته بخش همخوانی در مرحله نهایی کشوری اجرا نشد و این بخش امسال به مسابقات باز خواهد گشت.
حسینی در خصوص روند اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآنی گفت: فراخوان این طرح اعلام شده و در فاز اول به شناسایی داوران خواهیم پرداخت که موضوع شناسایی تا 30 فروردین ماه ادامه خواهد داشت. پس از پایان شناسایی مراحل ارزیابی، آموزش و ارتقاء داوران مسابقات قرآن کریم برگزار خواهد شد.
خبرگزاری فارس در خبری دیگر در گفت‌گو با حسین بهبودی مدیر اجرایی دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت، به اعتبار صدور پروانه فعالیت مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در لایحه بودجه سال آینده پرداخته و آورده است:در لایحه بودجه 420 میلیون تومان اعتبار برای صدور پروانه فعالیت مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت اختصاص پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه این اعتبار در ردیف بودجه معاونت قرآن و عترت ارشاد قرار گرفته است، افزود: در گذشته وزارت ارشاد مسئولیت اعطای مجوز به مؤسسات قرآنی را برعهده داشت، اما با تشکیل هیأت رسیدگی به امور مؤسسات و هماهنگی برای صدور مجوز فعالیت مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، دبیرخانه هیئت که یکی از وظایف آن صدور مجوز است، در سازمان دارالقرآن مستقر شد.
تلاوتی از استاد «احمد احمد نعینع»/ آیاتی از سوره «هود»+ صوت، نوجوانی که در 13 سالگی حافظ ممتاز قرآن شد/ آیه‌ دلنشین الگوی رفتاری‌ «سوگند»، 30 ناظر برای آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن به استان‌ها اعزام می‌شوند و ترتیل صفحه ۳۱۳ قرآن کریم با صدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات، دیگر اخبار این صفحه خبرگزاری فارس در روز جاری هستند.
تسنیم/ قرآن و عترت
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم در روز جاری در گزارشی با عنوان «هنر قرآنی، کوبنده اسلام مرفهین بی‌درد است» آورده است: از مهم‌ترین ابزارها در انتقال مفاهیم و آموزه‌های دینی ابزار هنر است. آیات قرآن حاکی از آن است که برترین انبیاء و رسل مثل داود(ع) و سلیمان نبی(ع) نهایت استفاده را از آن بردند. ساخت قصر آبگینه و مجسمه‌های مفاهیمی در قالب محاریب و تماثیل توسط اجنه و با دستور و نظارت محتوایی سلیمان(ع) از جمله هنرآفرینی‌های این پیامبر بزرگوار است. بنابراین هنر به طور ذاتی ابزاری الهی است که باید در مسیر ارزشی و الهی خود قرار گیرد.

دریافت تفسیر تصویری از مفاهیم برای کمک به تثبیت آن‌ها در ذهن و قلب مخاطب از مزیت‌های اساسی این ابزار الهی است. رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خویش با اشاره به تأثیرگذاری و جایگاه هنر در انتقال آموزه‌های دین و انقلابی فرمودند: «شک نباید کرد که انقلاب به هنر نیازمند است و هنر انقلاب از آنجا که باید حامل مفاهیمی نو وقهراً نا آشنا باشد و از آنجا که باید با همه معارضه‌ها وخصومت‌هایی که هیچ انقلابی از آن مصون نیست، درگیر شود و از آنجا که باید معارف نوین را در ذهن‌ها راسخ وماندگار سازد، ناگزیر باید هنری ممتاز، فاخر و پیشرو باشد.»

حملات دشمنان به هیئتی‌ها سازمان یافته است، فیلسوفان و متفکران کشور تاکنون به درستی درباره آینده اندیشه نورزیدند، استان مرکزی میزبان چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن‌کریم/ ثبت نام تا فروردین ۹۷ و ابیاتی که حضرت زهرا(س) در فراغ پیامبر(ص) سرود، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.
ایرنا/ معارف
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا در روز جاری صرفا یک خبر اقتباسی منتشر کرده که همانا بازنشر سخنان روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه است.
باشگاه خبرنگاران جوان/ قرآن و عترت
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان برای روز جاری تا ساعت 14، پنج خبر منتشر کرده است. در این صفحه در گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین میرلوحی، پژوهشگر معارف اسلامی در خصوص حجاب در اسلام برای زن آمده است: برای کسانی که با دین مخالفت می‌کنند و دستورات دین را یک موضوع اضافی می‌دادند باید بگوییم بله هم مصونیت است هم محدودیت. اما از جنبه دیگر با یک نگاه عاقلانه و مومنانه می‌توان گفت حجاب مصونیت است و محدودیت نیست.
وی ادامه داد: اصل نزول، ملاک و راس دستورات دین مخالفت و مقابله با هوای نفس انسانی متشکل از سه قوه اصلی وهم، غضب و شهوت است؛ به تعبیر امام خمینی (ره) در حدیث اول کتاب "چهل حدیث" همه انبیاء برای جلوگیری و محدود کردن خواسته‌های نفسانی آمده‌اند. حجت‌الاسلام میرلوحی افزود: به نحو دیگر انبیاء و دین آمده‌اند تا خواسته‌ها را کنترل کنند تا بشر به زندگی صحیح برسد. در یک نگاه بسیار جزئی دین مراقب است تا جلوی لذت‌‎ها گرفته شود اما در یک نگاه کلان به انسان آزادی مطلق می‌دهد؛ به تعبیر ما اینجا حجاب فقط مصونیت است.
زندگی نامه شهید اسماعیل اسم زاده، جزئیات مسابقات سراسری قرآن کریم اعلام شد، پاسخ سوال‌های شرعی خود را درباره «احکام و شکیات در غسل»، اینجا بخوانید و حدیث امام رضا (ع)درباره کمال دین، دیگر اخبار صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان برای امروز هستند.
میزان/ دین و اندیشه
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری فقط یک خبر منتشر کرده است که مصاحبه‌ای با حجت الاسلام و المسلمین محمد باقریان، کارشناس علوم قرآنی است که به بیان نکاتی درباره معرفی و تبلیغ حضرت زهرا(س) پرداخته است. وی در همین راستا افزود: درباره خطبه حضرت زهرا(س) توضیحاتی داده یا مسندهایی نوشته شده اما نیاز به بروزرسانی دارند تا بتوانیم از اعمال ایشان در موارد موردنیاز جامعه الگوبرداری کنیم.
این کارشناس علوم قرآنی درباره الگوپذیری اهل بیت(ع) بیان کرد: حضرت ولی عصر(عج) فرموده‌‍اند که حضرت زهرا(س) الگوی ایشان در عمل است. ما باید ویژگی‌های شخصیت حضرت زهرا(س) را به نمایش بگذاریم تا مردم خود راغب به الگوپذیری شوند و بدانند اینها اعمال و رفتار انسانی عادی نبوده، بلکه الهی است. حضرت زهرا(س) الگوی تمام عیار دین اسلام و شیعیان هستند که با الگو پذیری از ایشان می توان زندگی اخروی و اسلامی را پیاده کرد.
ایبنا/ دین
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز، امروز سه‌شنبه هشتم اسفندماه 96 فقط یک خبر با عنوان «مسابقه کتابخوانی جلوه‌های رفتاری حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود» منتشر کرده است. براساس این خبر، بوستان کتاب، با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی، مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «جلوه‌های رفتاری حضرت زهرا (س)» و با هدف آشنایی مخاطبان با اخلاق و سیره حضرت فاطمه (س)، برگزار می‌کند.

کتاب «جلوه‌های رفتاری حضرت زهرا (س)» در سایت پژوهان بارگذاری شده و علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند با مراجعه به سایت www.pajoohaan.ir و دانلود فایل الکترونیکی کتاب یادشده، با مطالعه این کتاب طی بازه زمانی مشخص شده از یکم تا 18 اسفند (ایام شهادت تا ولادت حضرت زهرا (س)) در مسابقه شرکت کنند و به سوالات پاسخ دهند. امکان شرکت آنلاین در مسابقه نیز برای علاقه‌مندان فراهم شده است.
مبلغ فروش کتاب دو هزار تومان بوده و از بین شرکت‌کنندگانی که به سوالات مسابقه پاسخ صحیح داده باشند، به نفر اول یک دستگاه تبلت و به سایر برندگان، به قید قرعه جوایزی نظیر کارت هدیه اهدا خواهد شد.
ایسنا/ دین و اندیشه
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز جاری در خبری از قول احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس آورده است: سومین کنفرانس بین‌المللی فقه، قانون و واقعیت‌های اجتماعی روزهای نهم و دهم اسفندماه سال جاری در قم برگزار خواهد شد. در این کنفرانس حدود 30 شخصیت از کشورهای اردن، قطر، الجرایر، ترکیه، تونس روسیه، عراق، لبنان و مغرب حضور پیدا می‌کنند. آیت‌الله احمد مبلغی امروز ضمن بیان این مطلب، افزود: این کنفرانس در سه محور شامل "منابع و مبانی فقه و واقعیت های اجتماعی"، "روش شناسی فقه پشتیبان نسبت به قانون در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی" و "بررسی فقهی حقوقی آسیب‌های اجتماعی" برگزار می‎‌شود.
وی ادامه داد: میهمانان خارجی این کنفرانس "حقوقدانان دارای گرایش به سمت فقه" و "فقهای آشنا به حقوق و قانون" و "جامعه شناسان دارای تحلیل‌های علمی" هستند و میهمانان داخلی نیز از فضلای حوزه و اندیشمندان دانشگاه‌ها بوده و حدود 40 مقاله نیز از شخصیت‌ها و نخبگان داخلی در این کنفرانس ارائه خواهد شد.
«برگزاری مسابقات قرآن به میزبانی استان مرکزی/ اجرای آزمایشی مسابقات قرآن با شیوه جدید» و «قرآن وسیله هدایت است»، دو خبر منتشر شده دیگر در این صفحه هستند.
کیهان/ معارف
صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز در گزارشی با عنوان «غیبت؛ گناهی سنگین‌تر از ربا و زنا» آورده است: غیبت آن است كه در غیاب كسی سخنی گویند، منتهی سخنی كه عیبی از عیوب او را فاش سازد. خواه این عیب جسمانی باشد، یا اخلاقی، در اعمال او باشد یا در سخنش. بنابراین، اگر كسی صفات ظاهر و آشكار دیگری را بیان كند، غیبت نخواهد بود، مگر اینکه قصد سرزنش کردن و عیب‌جویی داشته باشد. اگر صفتی در شخصی وجود نداشته باشد و گفته شود، داخل در عنوان «تهمت» خواهد بود كه گناه آن به مراتب شدیدتر و سنگین‌تر است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: باید از طریق خودسازی و تفكر در عواقب سوء این صفات زشت و نتایج شومی كه به بار می‌آورد و همچنین از طریق ریاضت نفس، این آلودگی‌ها را از جان و دل شست تا بتوان زبان را از آلودگی به غیبت باز داشت، سپس در مقام توبه برآمد و از آنجا كه غیبت جنبة حق الناس دارد اگر دسترسی به صاحب غیبت دارد و مشكل تازه‌ای ایجاد نمی‌كند از او عذرخواهی كرد، هرچند بصورت سربسته باشد.
ازدواج زود و بهنگام؛ یک نیاز و ضرورت، تزلزل و دودلی(4) (پرسش و پاسخ)، عمل وسواسی، شیطانی و غیرعاقلانه است(سلوک عارفانه)، آثار و برکات فردی و اجتماعی حجاب، برپایی مجلس روضه در فرانسه و یقین به خدا ایمان محض است(حکایت خوبان)، دیگر اخبار صفحه معارف روزنامه کیهان در روز جاری هستند.

 انتهای پیام

captcha