گزارش ایکنا از برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن در اهواز
کد خبر: 3695875
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲

گزارش ایکنا از برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن در اهواز

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ گروه مسابقات ــ آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن صبح امروز دهم اسفندماه در استان خوزستان همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، شانزدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم امروز در دو نوبت در اهواز و سراسر استان خوزستان همزمان با سراسر کشور برگزار شد. مصلی مهدیه امام خمینی(ره) در اهواز میزبان این رویداد قرآنی بود.

آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم باقرائت سید کریم موسوی قاری و مبتهل بین‌المللی آغاز شد.

در این آزمون حجت‌الاسلام سیدمحمد طباطبایی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان، سیدکریم موسوی معاون قرآن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و حجت‌الاسلام حمید شویع نژاد مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان حضور داشتند.

نکته مثبت آزمون این بود که از هر سن و سالی در میان شرکت کنندگان مشاهده می‌شد؛ دختران دانش آموز تا خانمها و آقایان مسن.

شرکت نزدیک به 4 هزار اهوازی در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن

سیدکریم موسوی معاون قرآن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان درباره آزمون گفت: آزمون همزمان با کشور در استان خوزستان انجام شد؛ این موضوع به ویژه در اهواز که شرکت کنندگانی در حدود نزدیک به 4 هزار نفر را داشت باشکوه بیشتری همراه بود. 

آزمون

وی درباره برگزاری مشترک آزمون میان اوقاف و ارشاد توضیح داد: این تصمیم از سوی مرکز گرفته شده و به ما ابلاغ شد؛ اولین بار است که آزمون به صورت مشترک برگزار شده است؛ به نظر من یک نهاد با همه همت و تلاش این آزمون را برگزار کند بهتر است.

در پی آن هستیم تا اتفاق خوبی در استان رخ دهد

موسوی گفت: ما همه اینجا هستیم تا اتفاق خوبی در استان رخ دهد وهمه آزمون دهندگان راضی باشند. براساس آیین نامه رئیس اجرایی در بخش کتبی آزمون ارشاد و ناظر اوقاف است و در بخش کتبی این موضوع برعکس است یعنی در بخش شفاهی ارشاد ناظر است و اوقاف مجری. امور مربوط به بخش کتبی را ارشاد از ابتدا تا الان پیگیری کرد و انجام داد.

همه کارها در برگزاری آزمون کاملا مشخص است

وی ادامه داد: کارها در برگزاری آزمون کاملا مشخص است. همه استان هم همزمان با اهواز آزمون خود را برگزار کرده‌اند؛ اکنون که هنوز آزمون اهواز تمام نشده، نتایج آزمون شهرستان بهبهان مشخص شده و اعلام خواهد شد. همچنین تا ساعت 5 عصر همه نتایج اعلام می‌شوند.

معاون قرآن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان درباره امکانات برگزاری آزمون توضیح داد: برای آزمون ما شب گذشته دو هزار صندلی‌ را برای استفاده آزمون دهندگان به مصلی آوردیم اما به دلیل اینکه در چند روز گذشته آب وهوای هواز خاکی و بارانی بود، صندلی‌ها به شدت آلوده بودند و امکان تمیز شدن آنها هم وجو نداشت چون قرار است فردا نمازجمعه برپا شود و باید فضا پاکیزه باشد به همین دلیل از آوردن صندلی‌ها صرف نظر کردیم.

 همچنین حجت‌الاسلام حمید شویع نژاد رئیس اداره قرآن اوقاف و امور خیریه استان خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا خوزستان اظهار کرد: آزمون برای اولین بار به صورت مشترک میان اوقاف و ارشاد برگزار شد.

اعلام سریع نتایج

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های خوب این آزمون آن است که نتایج خیلی باسرعت اعلام خواهند شد، گفت: جوایز خوبی برای برگزیدگان آزمون همچون سفر مکه، عتبات عالیات و مشهد مقدس در نظر گرفته شده که ماهیت تشویقی دارد. هچنین نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که گواهینامه آزمون با امضای وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه صادر می‌شود.

آزمون

شویع نژاد با تاکید براینکه نظم، انسجام و پاسخنامه و سوالات در آزمون خیلی اهمیت دارد تا آزمون نزد آزمون دهندگان اعتبار و اهمیت بیشتری یابد، تصریح کرد: ما از کل موضوع و برگزاری آزمون به صورت مشترک رضایت داریم و در واقع برگزاری بین دو نهاد هست بدون اینکه وظیفه ای تعیین شود اما برای اینکه این آزمون به نحو احسن برگزار شود یکسری امکانات را باید اوقاف تامین می کرد و یکسری را ارشاد که تامین شد و ما رضایت نسبی را از این آزمون داریم.

همه نهادهای متولی قرآن در برگزاری آزمون شرکت کنند

رئیس اداره قرآن اوقاف و امور خیریه استان خوزستان عنوان کرد: اگر برگزاری مشترک آزمون در سال‌های آینده استمرار پیدا کند، علاوه بر اوقاف و ارشاد همه سازمان‌ها و نهادهایی که در زمینه فرهنگ قرآنی کار می‌کنند با انسجام یک مسیر را انتخاب کنند و قطعا شاهد پیشرفت خواهیم بود.

وی درباره امکانات موجود در آزمون برای شرکت کنندگان توضیح داد: تامین صندلی با مشکل مواجه شد دوستان ما که پیگیری کردند نتوانستند این موضوع را تامین کنند چون تعداد خواهران بسیار زیاد بود. تامین صندلی نصف نصف و به صورت مشترک بین اوقاف و ارشاد نهایی شد. قرار بود یک موسسه‌ای صندلی را تامین کند. ما برای حمایت از موسسات قرآنی این کار را به آنها سپردیم اما نتوانستند صندلی را تامین کنند. چنین نیست که این موضوع در برگزاری آزمون خللی ایجاد کند یا تخلف محسوب شود؛ اولویت با تامین صندلی بوده اما در جایی که تعداد شرکت کنندگان زیاد باشد و امکان تامین صندلی نباشد الزام آور نیست. اما به هرحال اگر می‌شد بهتر بود ولی حالا که نشد خللی در آزمون ایجاد نمی‌کند.

در گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با برخی از شرکت کنندگان تعدادی از آنها از برگزاری آزمون کاملا راضی بودند و نظم و مکان را خوب توصیف کردند اما برخی گلایه‌هایی مثل نبود آب آشامیدنی و صندلی را داشتند.

انتهای پیام

captcha