مساجد پاکستان در یک نگاه
کد خبر: 3695895
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰

مساجد پاکستان در یک نگاه

مساجد زیادی در پاکستان وجود دارد که از معماری‌های خاص و متنوعی برخوردار است.

مساجد پاکستان در یک نگاه

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد؛ مساجد زیادی در پاکستان وجود دارد که از معماری‌های خاص و متنوعی برخوردار است، تعدادی از این مساجد بدین شرح است:


1- مسجد فیصل
ساخت مسجد فیصل در سال 1967 - 1996 .م، آغاز و در سال 1986.م ، تکمیل و به بهره برداری رسید. مسجد مذکور یکی از مساجد بزرگ و زیبا در جهان اسلام است که در دامنه رشته کوه های سرسبز مارگالا، در شهر اسلام آباد، پایتخت جمهوری اسلامی پاکستان ساخته شده است. این مسجد از نادرترین مساجد جهان است که هیچ گنبدی بر سقف آن مشاهده نمی شود، به صورت خیمه طراحی شده است. نمای داخلی آن به صورت مثلث و چهار منار بلند در چهار سوی آن قرار دارد. دارای صحن و رواق هایی است که در هر یک از آنها ده ها هزار نمازگزار می توانند به عبادت بپردازند. مسجد مذکور،که یکی از شاهکارهای معماری در جهان است و به گونه ای طراحی شده که نور را به داخل هدایت می کند و بدین ترتیب به ویژه در صبحگاه و هنگام غروب ارزش معنوی به داخل مسجد می دهد. سطح خارجی بنا با سنگ مرمر ساخته شده است و سطوح داخلی نیز با طرحهای موزاییکی اراسته شده است. دیوار قبله نماز خانه اصلی نیز با کاشی های لعاب داده شده به رنگ ابی و طلایی ساخته شده است. یک چلچراغ بسیار زیبا نیز در وسط نمازخانه تعبیه شده است. در مجموع، ترکیب معماری عثمانی عربی و شبه قاره باعث شده تا روحی تازه و مضاعف به فضای این مسجد بدهد. این مسجد در مجموع گنجایش 300 هزار نمازگزار را دارد. ارتباط نام مسجد،فیصل،به دلیل حمایت مالی پادشاه آل سعود، در ساخت مسجد مذکور است.


2- مسجد شاهی ( پادشاهی)
دومین مسجد بزرگ پاکستان، واقع در شهر لاهور، مرکز ایالت پنجاب، دارای صحن بزرگ و کاشی های قرمز خیره کننده و یکی از جاذبه های گردشگری در پاکستان محسوب می گردد. به لحاظ ظرفیت و تعداد نمازگزاران، مسجد مذکور در جایگاه هشتم، از نظر بزرگی، وسعت، در جایگاه دهم جهان قرار دارد. ظرفیت پذیرش بیش از 100 هزار نمازگزار ، در آن واحد را داراست..به دلیل ویژگی های خاص خود از شهرت جهانی برخوردار است. این مسجد در سال 1671 م. به دستور « اورنگ زیب» پادشاهان مقتدر و مشهور سلسله گورکانیان هند که در شبه قاره به پادشاهان مغول معروف هستند،ساخته شد، نمونه کاملی از معماری سلسله گورکانیان هند است.

3- مسجد جامع گراند
این مسجد در شهرک بحریه، حومه شهر لاهور ساخته شده است. مسجد جامع مذکورجمعا ظرفیت 70 هزار نمازگزار را دارد، نمازخانه اصلی آن دارای گنجایش 35 هزار تن نمازگزار است. دارای چهار منار بلند، یک گنبد بزرگ و 20 گنبد کوچک است. سومین مسجد بزرگ پاکستان و هفدهمین مسجد بزرگ جهان است.


4- مسجد طوبی
این مسجد در سال 1969 ساخته شده است، مسجد طوبی در شهر کراچی، به مسجد گل نیز معروف است و درخارج از پاکستان به مسجد یک گنبد نیز شهرت دارد. مسجد مذکور هجدهمین مسجد بزرگ جهان است و گنجایش 50 هزار نمازگزار را دارد. مسجد طوبی از سنگ مرمر خالص ساخته شده است و گنبد آن 72 متر طول دارد و ارتفاع منار آن نیز به 70 متر می رسد.


5- مسجد وزیر خان
مسجد وزیر خان در شهر لاهور قرار دارد، ساخت آن در زمان سلسله گورکانیان هند، به دستور« شاه جهان» در سال 1634 آغاز و سال 1941 به پایان رسید. مسجد مذکور به دلیل کاشی کاری های ممتاز و دیگر ظریف کاری هایی که در ساخت آن مورد توجه قرار گرفته شده، از اهمیت زیادی برخوردار است.


6-مسجد شاه جهان
این بنای تاریخی، در شهر تاتا ، ایالت سند، در اواسط قرن هفدهم،به فرمان« شاه جهان» پادشاه گورکانی هند، احداث شد. مسجد مذکور به مساجد ساخته شده در ایران شباهت دارد. معماران و هنرمندان ایرانی توانستند با کار شبانه روزی این مسجد را در مدت سه سال تکمیل کنند.برای ساخت آن از آجر و ملات استفاده شده است، این بناء از لحاظ طرز ساخت و ترمیم گنبد، ستون ها، سردرهای بلند ، کاشی کاری های زیبا ، شهرت فراوان دارد و تجسمی از مساجد دوره تیموریان در ایران و آسیای مرکزی است. از ویژگی های منحصر به فرد این مسجد، نداشتن مناره، و دارا بودن 93 گنبد است.


7-مسجد موتی
مسجد موتی،از دیگر مساجد معروف و تاریخی شهر لاهور ، در داخل محوطه قلعه لاهور ساخته شده است.
این بنای تاریخی مزین به سنگ های مرمر سفید در زمان سلطنت شاه جهان احداث شد.
گنبدها و نماهای پنج طاق از ویژگی های مهم معماری این مسجد در پاکستان است.


8-مسجد مهابت خان
مسجدجامع مهابت خان، در قرن 17م.، درشهر پیشاور، ایالت خیبرپختون خواه، واقع در شمال غرب پاکستان در دوره حاکمیت سلسله پادشاهان گورکانیان هند، به فرمان « نواب مهابت خان» از فرمانروایان دوره سلسله گورکانیان هند، در فاصله سال های 1666- الی 1670. م، ساخته شد. جزء بی نظیر ترین آثار تاریخی و بناهای عقیدتی است. صحن آن 35 متر طول و 30 متر عرض دارد که در وسط آن حوضی بزرگ برای وضو ساخته شده است. دیوارها و سقف آن نیز ترکیبی از معماری شبه قاره و ایرانی است. مسجد دارای دو مناره به ارتفاع 34 متر است که در میان آن نیز 6 مناره کوچک ساخته شده، که دارای 7 گنبد کوچک و بزرگ است.


9- مسجد بهونگ
این مسجد در جنوب ایالت پنجاب و در منطقه بهونگ ساخته شده است. این بنا در طول 50 سال یعنی بین سال های 1932 تا 1982 ساخته شده و معماری منحصر به فرد آن باعث شد تا جایزه بین المللی معماری موسوم به آقا خان در سال 1986 به این مسجد تعلق گیرد. این مسجد در نزدیکی شهر « رحیم یار خان» قرار دارد.
انتهای پیام

captcha