طراحی کتابخانه دیجیتالی در خوزستان/ احداث 12 کتابخانه در مناطق حاشیه استان
کد خبر: 3696723
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸

طراحی کتابخانه دیجیتالی در خوزستان/ احداث 12 کتابخانه در مناطق حاشیه استان

گروه فرهنگی ـ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه طراحی کتابخانه دیجیتالی در خوزستان تدوین شده است، گفت: 12 کتابخانه در مناطق حاشیه استان احداث می‌شود.

به گزارش ایکنا از خوزستان، منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز 13 اسفندماه برگزار شد، با اشاره به تاسیس این نهاد در سال 82 گفت: کتابخانه های عمومی امروز به عنوان نهادی اثرگذار در حوزه فرهنگ عمومی فعال هستند و رویکردهای لازم را در جهت گسترش فضای کتاب و کتابخوانی دنبال می کنند.

اجرای طرح کتابگردی در 27 شهر خوزستان

وی به برنامه کتابخانه گردی در استان خوزستان اشاره کرد و افزود: طرح کتابخانه گردی در سراسر کشور در 17 اسفندماه در 27 شهرستان استان برگزار می‌شود و در هر شهرستان یک کتابخانه میزبان مسئولان، مردم و علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی خواهد بود. در اهواز کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شده است و کتابخانه های استان از ساعت 8 تا 18 آماده ارائه خدمات فرهنگی و کتابخوانی به مردم هستند.

کوهی رستمی گفت: عضویت رایگان کتابخانه ها، بخشیده شدن جریمه تاخیر برگرداندن کتاب به کتابخانه ها، برنامه های متنوع فرهنگی، مسابقات نقاشی، برنامه هایی ویژه کودکان، نابینایان و ارائه نمایشی از عملکرد کتابخانه ها از جمله برنامه‌های این هفته است. 

میان آسیب های اجتماعی و اوقاف فراغت پیوندی وجود دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان بیان کرد: گسترش کتاب و کتابخوانی می تواند در زندگی اجتماعی ما و بهبود آسیب ها و هنجارهای اجتماعی تاثیرگذار باشد. هر کجا سرانه مطالعه بالا رفته آسیب های اجتماعی کاهش یافته است. میان آسیب های اجتماعی و اوقاف فراغت پیوندی وجود دارد و یکی از وظایف دولت ها برنامه ریزی برای اوقاف فراغت است که در کشور ما به این مقوله به خوبی پرداخته نمی شود و بهترین برنامه برای اوقات فراغت ورزش، مطالعه و گردشگری است.

وی خاطر نشان کرد: بیش از هفت هزار و 500 نفر در سطح کشور و 490 نفر در 27 شهرستان خوزستان در این حوزه فعالیت می کنند. زیربنای کتابخوانی یکی از این شاخص هاست؛ فضای موجود کتابخوانی در خوزستان 9 هزار و 337 مترمربع است به این معنی که به ازای هر 100 نفر یک متر و 90 سانت فضای کتابخوانی وجود دارد که در افق 1404 این فضا باید به چهار مترمربع برای هر 100 نفر افزایش یابد.

کوهی رستمی ادامه داد: در حال حاضر 2 میلیون و 475 هزار و 257 جلد کتاب در کتابخانه های عمومی استان موجود است و به ازای هر 100 نفر 52 جلد کتاب وجود دارد که این تعدا باید در سال افق 1404 به 350 جلد کتاب ارتقا یابد. همچنین در حال حاضر 142 هزار و 563 نفر معادل 3 درصد مردم استان عضو کتابخانه های عمومی هستند که در افق 1404 باید 35 درصد مردم خوزستان عضو کتابخانه ها شوند.

وی افزود: در استان 217 باب کتابخانه شامل 167 کتابخانه نهادی و 50 کتابخانه مشارکتی فعال است و به ازای هر 25 هزار نفر در استان 1.15 کتابخانه وجود دارد. 12 کتابخانه هم در مناطق محروم و حاشیه ای استان در حال ساخت است که تا پایان سال 97 به بهره برداری می رسند. با افتتاح این کتابخانه ها چهار هزار و 800 مترمربع به فضای کتابخانه های عمومی خوزستان اضافه می شود.

اجرای طرح کتابخانه دیجیتالی در خوزستان

کوهی رستمی تصریح کرد: یکی از مباحثی که امروزه مطرح است بحث فضای مجازی است که باعث شده مردم کمتر به کتابخانه های عمومی وجوع کنند بنابراین استان خوزستان برای اولین بار در کشور طرحی را با عنوان کتابخانه دیجیتالی در نظر گرفته که یک همت استانی است. بیش از 6 ماه روی طرح اولیه کار شده و طی دو ماه گذشته فراخوانی کشوری منتشر شد و اغلب دانشگاه های خوب کشور در آن شرکت کردند و در نهایت دانشگاه تربیت مدرس به عنوان برنده طرح مطالعاتی پذیرفته شد.

وی عنوان کرد: در کتابخانه دیجیتال تمامی منابع و خدمات به صورت الکترونیکی است و همه کارکردهای کتابخانه های سنتی همچون از کتابدار بپرس، مسابقات کتابخوانی، شخصی سازی اطلاعات و ... در این کتابخانه ها وارد می شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: احداث کتابخانه مرکزی در همه شهرستان ها که در حال حاضر اهواز و ماهشهر دارای کتابخانه مرکزی هستند و امسال هم طرح مناسب برای ساخت کتابخانه متناسب با سنت ایرانی اسلامی در دزفول تامین اعتبار شده است.

کوهی رستمی، شاداب سازی و بازسازی فضای فعلی کتابخانه ها را از دیگر راهبردها دانست و اضافه کرد: در حال حاضر 60 درصد کتابخانه های عمومی استان و 90 درصد کتابخانه های عمومی اهواز بازسازی و نوسازی شده اند.

وی کودک محور و خانواده محور کردن فضای کتابخانه های عمومی را از دیگر استراتژی های کتابخانه ها عنوان کرد و یادآور شد: از دیگر راهبردها تبدیل کتابخانه ها به مراکز فرهنگی متناسب با فضای فرهنگی و اجتماعی استان است که در این راستا بخش خوزستان شناسی و دفاع مقدس به زودی در کتابخانه مرکزی اهواز افتتاح می شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزود: امسال 116 مسابقه فرهنگی کتابخوانی، 36 جلسه نقد و بررسی و رونمایی کتاب، تشکیل 321 جلسه با گروه های مطالعاتی، برپایی 197 نمایشگاه کتاب، کلاس های آموزشی هنری، فعالیت در حوزه کودکان همچون قصه گویی و نقاشی، برگزاری جشنواره بزرگ مسابقه کتابخوانی رضوی با شرکت 56 هزار خوزستانی و ... را اجرا کردیم.

وی بر پرداخت مطالبات کتابخانه های عمومی توسط شهرداری ها تاکید کرد و افزود: 50 کتابخانه روستایی در استان فعال است که برای اداره آنها از 50 نفر از اهالی همان روستاها که مدرک تحصیلی حداقل لیسانس داشتند، بهره مند شدیم.

انتهای پیام

captcha