دفع سلطه علمی مشرک؛ مصداق امروزی زندگی جهادی
کد خبر: 3696724
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
ایمانی مقدم:

دفع سلطه علمی مشرک؛ مصداق امروزی زندگی جهادی

گروه معارف- رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی گفت: از جلوه‌های زندگی جهادی تلاش و سلطه علمی است چنانچه در قرآن تذکر داده شده که جامعه اسلامی نباید زیر بار سلطه علمی دشمن باشد درواقع قاعده دفع سلطنت مشرک و عدم تسلط در علم می‌گوید کشوری که در علم به جای نوآوری، پیرو دیگران باشد فقیر است.

حجت‌الاسلام مهدی ایمانی مقدم، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، با تأکید بر اینکه داده‌هایی که از اطراف به ذهن منتقل می‌شوند در روح و جان ما معنا پیدا می‌کنند گفت: این معانی، زندگی ما را می‌سازد درواقع رفتار انسان بیانگر داده‌های حسی و خیالی است.
وی ادامه داد: در معانی ذهنی ناشی از نگاه شک گرایانه که نوعی سبک زندگی را نمایان می‌کند قاعدتاً ابدیت جایگاهی ندارد و صرفاً به امور روزمره خالی از غایت متعالی پرداخته می‌شود در چنین نگاه و سبک زندگی، ایثار و مقاومت بی‌معناست چنانچه در زندگی سکولاریسم می‌بینیم.
حجت‌الاسلام ایمانی مقدم تشریح کرد: درواقع ایثار و جهاد را باید در سبک زندگی که دنیا را مزرعه آخرت می‌داند و همه چیز برای رسیدن به یک سعادت ابدی ارزش‌گذاری شده است جست و جو کرد، با این معنا، زندگی جهادی شکل می‌گیرد و سبک زندگی هم متناظر با این هدف تبیین می‌شود.


پیوستگی تعالی فرد و اجتماع
وی تأکید کرد: قاعدتاً منابع ما در تحقق زندگی مبتنی بر ایثار و مقاومت، سیره اهل‌بیت(ع) است در نگاه توحیدی، دنیا و لذات دنیوی باید برای رسیدن به یک هدف متعالی باشد و صرفاً منافع فردی حتی از نوع معنوی نمی‌تواند هدف باشد بلکه فرد در اجتماع باید تعالی پیدا کند و بین تعالی فردی و اجتماعی تفاوتی نیست.
حجت‌الاسلام ایمانی مقدم تصریح کرد: این نوع سبک زندگی برگرفته از سیره انبیاء(ع) است چنانچه حضرت نوح(ع) صدها سال برای هدایت امتش تلاش کرد، در این راه، بدترین سختی‌ها را ائمه(ع) تحمل کردند و البته همه تلاش‌ها برای جلب رضایت خدا بوده نه منافع معنوی فردی. در این نوع زندگی حتی امور مباح هم باید رنگ خدایی به خود بگیرد در غیر این صورت ضرر کرده‌ایم چنانچه شهید اول می‌گوید؛ «و من الخسران صرف الزمان فی المباح....».
رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی تأکید کرد: ائمه(ع) با این نگاه از لحظه لحظه زندگی استفاده کردند تا خود و اطرافیان را به سمت خدا هدایت کنند چنانچه در آیه 6 سوره تحریم می‌فرماید: «...قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا.... خود و خانواده خويش را از آتشی كه هيزم آن انسان‌ها و سنگ‌ها است نگاهداريد...» این سبک زندگی همان است که امام خمینی(ره) دنبال کرد.
وی با اشاره به مصادیق مقاومت و جهاد در زندگی امروزی گفت: جهاد در نگاه اسلام بسیار وسیع است و حتی کار اقتصادی و تلاش برای استقلال خانواده و جامعه از مصادیق جهاد شمرده شده است همانطور که پیامبر(ص) می‌فرماید: الکاد على عیاله من حلال کالمجاهد فی سبیل الله؛ آنکه خانواده خویش را از حلال روزى مى‌دهد، مانند مجاهد در راه خدا است.

دفع سلطه علمی مشرک؛ مصداق امروزی زندگی جهادی
حجت‌الاسلام ایمانی مقدم ادامه داد: ملاصدار در تفسیر این روایت تلاش برای کسب روزی حلال را از مصادیق توکل و مقامات عرفانی به شمار می‌آورد یعنی کسی که برای استغنای مالی خود و خانواده تلاش می‌کند عمل عرفانی انجام می‌دهد بوسه‌ای که پیامبر(ص) بر دست کارگر زد مؤید همین معناست.
وی افزود: از دیگر جلوه‌های زندگی جهادی و ایثار، تلاش و سلطه علمی است چنانچه در قرآن و روایت تذکر داده شده که جامعه اسلامی نباید زیر بار سلطه علمی دشمنان اسلام باشد درواقع قاعده دفع سلطنت مشرک و عدم تسلط در علم می‌گوید کشوری که در علم به جای نوآوری، پیرو دیگران باشد فقیر است، امام علی(ع) می‌فرمایند العلم سلطان.


تمام اجتماع عرصه جهاد و ایثار است
رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی گفت: قرآن تأکید می‌کند در امور نظامی باید قدرت خود را نشان دهید در علم هم همین قاعده جاری است؛ لذا همانطور که در میدان جنگ باید ایثار و مقاومت نشان داد مانند دفاع مقدس در میدان علم نیز باید چنین رفتاری داشته باشیم و به یک معنا تمام عرصه‌های اجتماعی عرصه جهاد و ایثار می‌شود.
وی با اشاره به جلوه ایثار و جهاد در خانواده افزود: حضرت زهرا(س) تربیت فرزندان را امری مقدس می‌داند چنانچه در روایت داریم «جهاد المرأه حسن التبعّل»، جهاد زن، شوهرداری و مدیریت امور خانه است این نگاه، عرصه جهاد را به خانه و تربیت فرزند نیز وارد می‌کند. گام اول در تحقق زندگی مبتنی بر ایثار و جهاد تأمل در درون است تا زمانی که مملکت درون را مدیریت جهادی نکنیم نمی‌توان خانواده و جامعه را مدیریت کرد.

حجت‌الاسلام ایمانی مقدم ادامه داد: ارسطو در بحث حکمت عملی اول تدبیر نفس را مطرح می‌کند بعد تدبیر منزل و در آخر تدبیر مدن، یعنی اگر بخواهیم جامعه جهادی داشته باشیم و جلوه‌های مقاومت در ایثار را ترویج دهیم باید قبل از همه چیز از خود و خانواده شروع کنیم و گام اول این راه، معرفت نفس است که انفع المعارف به شمار می‌رود. این همان جهاد اکبر است.
وی در پایان گفت: البته در این راه موانع درونی و بیرونی زیادی وجود دارد از شیاطین درونی گرفته تا موانع بیرونی مانند ماهواره و فضای مجازی. به طور کلی هر چیزی که طبل شهوت پرستی و جاه‌ طلبی را اعم از شعر، فیلم، شبهه و رسانه، برای تهی کردن انسان از قالب هویت و غیرت دینی و ملی به صدا درآورد مانع جدی تحقق زندگی مبتنی بر ایثار، مقاومت و جهاد است./انتهای پیام

captcha