کارنامه غیرقابل قبول در آسیب‌های اجتماعی/ استقرار نظام الکترونیک و حفاظت مالی از بیمه‌شدگان
کد خبر: 3696990
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳

کارنامه غیرقابل قبول در آسیب‌های اجتماعی/ استقرار نظام الکترونیک و حفاظت مالی از بیمه‌شدگان

گروه سلامت ــ در همایش مدیران بیمه سلامت بر لزوم حفاظت مالی از بیماران و ایجاد رفاه برای مردم توسط وزیر بهداشت تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در همایش ملی مدیران سازمان بیمه سلامت ایرانیان با بیان اینکه اگر قانون به درستی اجرا شود بیمه می‌تواند آرامش بخش زندگی مردم باشد اظهار کرد: بیش از دو دوره قانون گذاری در برنامه پنجم و ششم اشاراتی داشتند که منابع درمانی باید تجمیع شوند. عوامل متعدد و قانون گریزی مانع از این کار شده است خوشبختانه عواملی از درون مجلس و دولت در صدد رفع این قانون گریزی‌ها هستند.

وی با اشاره به کسری سال آینده سازمان بیمه ایرانیان عنوان کرد: بیمه نباید یک ریال کسری داشته باشد دولت و مجلس باید اعتباراتی را به وجود آورند تا این امر محقق شود. اگر چنین نشود قطعا با کاهش حجم خدمات مواجه می‌شویم لذا نباید در سال 97 به جز زیان انباشته شده کسری داشته باشیم. اگر تعرفه‌ها پیش از پیشنهاد بودجه از سوی دولت تعیین می‌شد ما این مشکلات را نداشتیم چرا که نرخ ارز از سه ماه گذشته تا امروز 30 درصد افزایش یافته و این موجب گران شدن مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر امروز دولت تصمیم نگیرد برای بیمه و تعرفه‌ها ما با مشکل مواجه می‌شویم. لذا باید هر چه زودتر دولت تصمیمات خود را در این راستا اتخاذ کند.

هاشمی با بیان اینکه دولت‌ها و حکومت‌ها باید یکی از مولفات خود را ایجاد رفاه اجتماعی در نظر بگیرند گفت: متاسفانه در چهار دهه گذشته در زمینه رفاه اجتماعی عملکرد خوبی نداشتیم، خداوند روح شهید رجایی را شاد کند که اولین فردی بود که در دولت با طرح شهید رجایی اولین گام را برای رفاه اجتماعی برداشت ای کاش این ادامه پیدا می‌کرد. ما از اول انقلاب نهادهای حکومتی بسیاری برای رفاه اجتماعی ایجاد کرده‌ایم اما خوب عمل نکردیم.

وی با اشاره به حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد در چند سال پیش اظهار کرد: اگر امروز پای در دل کودکان قربانی این حادثه بنشینید از قصه پر غصه آنها به رنج آمده که خدمات مناسبی به آنها ایفا نشده است بر اثر بی تدبیری خدمات لازم به آنها ارائه نشده است.

وی با تاکید بر عقب ماندگی در رفاه اجتماعی عنوان کرد: رفاه خوب یعنی بیمه خوب می‌توان با حمایت مالی از درماندگی مردم جلوگیری کرد و یا آسیب‌های اجتماعی که بخش غیر قابل کارنامه ما است کاهش دهیم.

هاشمی افزود: نباید شاهد بیمه‌های تخصصی و ریسک پذیر بوده و اجازه دهیم از قالب صندوق در بیایند. باید در این زمینه بیاموزیم، تمرین کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در همایش مدیران نظام سلامت با بیان اینکه باید از دست اندرکاران نظام سلامت تقدیر کرد، گفت: شما در حل مشکلات سلامت مردم خوب عمل کردید و بسیاری از مشکلات مانند کمبود دارو و دسترسی‌های ناقص که در ابتدای دولت یازدهم وجود داشت را برطرف کرده و آرامش را به جامعه و مردم باز گرداندید. همه بخش‌های وزارت بهداشت تلاش کردند و موجب شد تا از این وضع خارج شویم.

لاریجانی ادامه داد: الان در وضعیتی هستیم که باید برخی از مشکلات را بررسی کرده و راه حلی برای آنها به ویژه در حوزه بیمه‌ها پیدا کنیم؛ شکل گیری دولت الکترونیک لازم است اما باید واقع بینانه توجه داشته باشیم که چرا این عقب ماندگی‌ها وجود دارد شاید سال‌ها طول بکشد که آنها را حل کنیم.

سلامت در قانون اساسی به عنوان حق در نظر گرفته شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سلامت در قانون اساسی به عنوان حق در نظر گرفته شده است عنوان کرد: در مقابل هر حقی یک سری تکالیف وجود دارند که بر عهده دولت و آحاد جامعه هستند منابع آن تکالیف نیز بخشی از سوی مردم تعیین شده و بخش دیگر نیز از سوی دولت و سایر نهادهای دیگر از این رو باید این تکلیف را روشن کنیم که مردم کی و به چه میزان باید سرمایه گذاری کنند.

لاریجانی با بیان اینکه در سلامت یک سری مناقشات وجود دارد که باید هر چه زودتر به آنها پایان داده شود تاکید کرد: نخبگان کشور باید جمع شده و با تفاهم اگر ایرادی در نظام سلامت و یا طول پنج سال اجرای طرح تحول سلامت وجود دارد را حل کنند.

وی افزود: هیچ اشکالی ندارد که ما طرح تحول سلامت را مورد بازنگری قرار دهیم قسمت‌های مفید آن را توسعه داده و با رفع اشکالات آن طرح را سامان دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه‌های وزیر بهداشت و مدیران سازمان بیمه سلامت نسبت به کاهش بودجه یادآور شد: من می‌دانم اگر یک بودجه را در ابتدای کار واقع‌بینانه در نظر بگیریم هر بخشی می‌تواند به وظیفه خود عمل کند و خدمات خود را به صورت کامل ارائه بدهد. اما باید این را در نظر بگیریم که این واقعیت‌ها حتما در لایحه دیده شدند و باید به آن توجه شود. می‌شود منابعی را از طریق دولت برای آن در نظر گرفت و اگر اشکالی داشته باشد آن را حل کنیم.

لاریجانی بیان کرد: همانگونه که گفته شد ما نسبت به هر حقی یک سری تکالیف داریم اما باید توجه داشت که یک تکلیف در کنار تکالیف دیگر انجام می‌گیرد بودجه محدود بوده و نیاز‌های نیز در آموزش و پرورش و وزارت علوم و امثالهم وجود دارد که باید نیز به آنها  توجه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئله سلامت برای دولت و مجلس بسیار مهم است عنوان کرد: نباید نقص ما به مردم آسیب بزند اگر بتوانیم این نقایض را حل کنیم از مردم حفاظت کرده‌ایم. نگاه من به وضعیت بهداشت اینگونه است که هم آن را مهم ارزیابی می‌کنم و هم اینکه امیدوارم مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس این موضوع را دنبال کنند.

طرح تحول سلامت توانست رضایت را میان مردم به وجود بیاورد

 گزارش ایکنا حاکی است که علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در همایش مدیران بیمه سلامت با بیان اینکه شعار ما از اول انقلاب تا به امروز متناسب با هدف آن کسب رضایت تمامی ایرانیان بوده است گفت: در این راستا طرح تحول سلامت توانست این رضایت را در میان مردم به وجود بیاورد.

وی افزود: طرح تحول سلامت در شرایطی شروع شد که ما به لحاظ کارشناسی کمی ضعف در آن داشتیم اما به نوعی توانستیم این نقص‌ها را جبران کنیم. طرح تحول با این پتانسیل انجام شد که برای هزاران نفر خدمت درمانی را ارائه دهد. متاسفانه در مرحله برنامه ریزی با ضعف اطلاعاتی برای شناسایی بیمه‌ها 11 میلیون نفر تحت پوشش رفتند.

وی در ادامه نقاط قوت طرح تحول سلامت را رضایت نسبی بیماران از خدمات ارائه شده، کاهش میزان پرداختی، بهبود کیفیت هتلینگ و تدارک دارو دانست و گفت: بسیاری شتاب زدگی در اجرای این طرح را نقاط ضعف می‌داند اما باید گفت که این شتاب زدگی شتاب در خدمت گذاری به مردم است ما باید در کار خیر عجله کنیم. خدمت درمانی به اقشار ضعیف و کم درآمد و محرومان کار خیر است.

وی یاد آور شد: اگر چه طرح تحول سلامت یک طرح بدون نقص نیست اما باید تلاش کنیم به کمک بیمه‌ها نقایص آن را برطرف کرده و بیشتر و بهتر به مردم خدمت ارائه کنیم.

بر اساس گزارش ایکنا در این همایش همچنین طاهر موهبتی، رئیس سازمان بیمه سلامت نیز با بیان اینکه با استقرار نظام جمهوری اسلامی موضوع برخورداری از احاد جامعه از خدمات تامین اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی به عنوان یک تکلیف در اصل 29 قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: امروز قریب به 41 میلیون نفر تحت پوشش خدمات سازمان بیمه سلامت هستند. بیش از 20 میلیون نفر را بیمه شدگان روستایی و تعداد دیگری را بیمه شدگان شهری شامل می‌شود. همچنین چهار میلیون نفر از بیمه رایگان برخودار هستند.

وی با اشاره به بدهی بیمه‌ها در سال 77 اظهار کرد: در همان زمان نیز بدهی که در حال حاضر وجود دارد، وجود داشت. اگر هشت هزار اوراق مشارکت در بیمه خریداری نمی‌شد امروز بیش از 14 هزار میلیارد تومان بدهی وجود داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید از محرومان واقعی حمایت شود گفت: تامین منابع پایدار، حق بیمه واقعی و رفع همپوشانی بیمه‌ها برای خدمت به این محرومان لازم و ضروری است در این راستا ما 50 راهنمای خدمات بالینی را تا پایان سال ابلاغ کرده و سعی داریم با استقرار نظام پایش نقص جدی برنامه‌های عملیاتی را بین ببریم.

رویکرد ما در سال آینده استقرار نظام الکترونیک و حفاظت مالی از بیمه شدگان است

موهبتی گفت: مهمترین رویکرد ما در سال آینده استقرار نظام الکترونیک و حفاظت مالی از بیمه شدگان است ما می‌خواهیم یکی از اهداف توسعه را پوشش اجباری و همگانی مردم و همچنین بیمه نشدگان قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تاکید بر اینکه باید از ایجاد همپوشانی‌های جدید در بیمه جلوگیری کرد یاد آور شد: می‌خواهیم به وسیله پرتوکل‌های درمانی و راهنمایی های بالینی از تقاضاهای القای جلوگیری کنیم. همچنین خرید راهبردی را به عنوان شرط اصلی تامین منابع قرار دهیم.اگر چه بدهی بیمه‌ها به ما اجازه خرید راهبردی نمی‌دهد اما در تلاشیم به کمک انجمن‌های علمی این کار را انجام دهیم.

 

captcha