نقدی بر آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن از زبان مدیر مؤسسه منهاج
کد خبر: 3697021
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
یادداشت‌وارده؛

نقدی بر آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن از زبان مدیر مؤسسه منهاج

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ـ محمد رجب‌زاده، رئیس هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق‌آباد طی یادداشتی ضمن تشکر از برگزارکنندگان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن نقدی هم بر نحوه برگزاری آن داشت.

به گزارش ایکنا؛ به‌دنبال برپایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، محمد رجب‌زاده، رئیس هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق‌آباد یاداشتی را دراختیار ایکنا قرار داد که تقدیم حضورتان می‌شود.
«از بهترین محاسن این دوره را باید سرعت عمل در تصحیح اوراق و اعلام نتایج دانست که از دست‌اندرکاران این امر تقدیر و تشکر می‌شود(البته این را هم باید در نظر داشت که متأسفانه در برگه پاسخنامه شماره‌های 1،2،3،4 به صورت خیلی کم‌نگ قید شده بود که همین امر برای متسابقان ایجاد مشکل کرد).
هرچند در مراحل ثبت‌ نام اشکالاتی برای ویرایش وجود داشت اما در مجموع سامانه ثبت‌ نام هم مطلوب ارزیابی شده و همچنین سؤالات آزمون نسبت به سال‌های قبل هم از نظر چاپ و هم از نظر صحت بهتر بود، که این خود جای تشکر دارد.
زمان ثبت‌ نام با توجه به ایام امتحانات دانش‌آموزان و خستگی و بی‌میلی بعد از آن مناسب نبود که امیدواریم برای سال آینده مد‌نظر قرار گیرد. به نظر بنده بهترین زمان آزمون همان آبان‌ماه است.
بالا بردن حد نصاب قبولی از 60 به 70 برای همه رشته‌ها صحیح به نظر نمی‌رسد و بهتر است در همان سطح رشته‌های حفظ کل و 20 و 15 جزء اعمال شود، سخت‌گیری زیاد باعث عدم رغبت ثبت‌ نام در آینده می‌شود. سنت الهی بر آسان گرفتن است نه سخت‌گیری خصوصاً جایی که موضوع حق و حقوق دیگران در کار نیست. «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» بقره آیه 185.

یادداشت وارده بر آزمون سراسری قرآن و عترت سال 96
اعمال نمره منفی که بنده در دو سال قبل هم اعتراض کردم دقیقاً خلاف سنت الهی و کاری غلط است که متأسفانه امسال اعمال و موجب ناراحتی و دلسردی بسیاری از شرکت‌کنندگان شد. خداوند به کار خوب بندگان 10 برابر پاداش می‌دهد و گناه آنها را یک برابر جزا می‌دهد «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ» انعام آیه 160؛ حالا در این آزمون قرآنی به سؤال صحیح برابر امتیاز خودش نمره می‌دهند و به سؤال غلط 33 درصد امتیاز منفی اضافه می‌کنند.
دلیل دیگر بر غلط بودن اعمال نمره منفی از نظرعقلی این است که فرض کنید در یک آزمون 40 سؤالی فردی به هیچ سؤالی پاسخ نداده باشد نتیجه‌اش می‌شود(صفر) و کسی که به 10 سؤال پاسخ صحیح و 30 سؤال پاسخ غلط داده باشد این هم نتیجه‌اش می‌شود(صفر) کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که باید نتیجه این دو نفر یکی باشد.
جدای همه موضوعات فوق باید سمت و سو و هدف‌گذاری‌های آزمون‌های قرآنی طوری باشد که موجب جذب، ترغیب بیشتر، ایجاد امید و انگیزه برای همه اقشار به‌ویژه قشر نوجوان و جوان کشورمان شود. وقتی ما بتوانیم در یک نوجوان احساس موفق شدن را تقویت کنیم و به او امید و نشاط بدهیم می‌توانیم اورا جذب کنیم نه سختگیری و دلسرد کردن او.
و اما دو پیشنهاد:
1- امیدواریم که مسئولان در نتیجه آزمون تجدید‌نظر فرموده و نتایج را بدون اعمال نمره منفی مجدداً اعلام کنند.
2-  با عنایت به اینکه بهترین زمان برای استفاده از اوقات فراغت دانش‌آموزان فصل تابستان است از دست‌اندرکاران تقاضا می‌شود از هم اکنون برای برنامه‌ریزی آزمون سال آینده اقدام کنند به نحوی که دستورالعمل آزمون در اردیبهشت‌ماه به دست مؤسسات برسد و تا مدارس تعطیل نشده بتوانند اطلاع‌رسانی کنند و کلاس‌های مرتبط با رشته‌های آزمون در طول سه ماهه تابستان برگزار شود که در این صورت حضور کمی و کیفی قشر نوجوان و جوان در فعالیت‌های قرآنی و هم در آزمون بیشترخواهد بود.»
انتهای پیام

captcha