توان موشکی ایران در راستای تأمین امنیت ملی است/ مذاکره‌ درباره اصل بقا معنا ندارد
کد خبر: 3697071
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
دستمالچیان:

توان موشکی ایران در راستای تأمین امنیت ملی است/ مذاکره‌ درباره اصل بقا معنا ندارد

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران به می‌تواند بسترساز توسعه‌ همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور باشد اما اگر نماینده این کشور در این سفر بر مذاکره در خصوص توان موشکی کشورمان اصرار بورزد، آن‌را به منزله دخالت در اصل بقای کشورمان تلقی می‌کنیم.

به گزارش ایکنا؛ «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه امروز در رأس هیئت دیپلماتیک وارد تهران شد و قرار است با مقامات ارشد سیاسی کشورمان دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. با توجه به این‌که فرانسه از اعضای دایم شورای امنیت و از امضاء کنندگان برجام است، قبل از سفر لودریان به ایران، فعالیت‌های موشکی کشورمان را نگران‌ کننده خواند و لذا این احتمال وجود دارد که در کنار مذاکره در خصوص مسائل اقتصادی و منطقه‌ای، موضوع فعالیت‌های موشکی کشورمان را هم مدنظر قرار دهد؛ مسئله‌ای که جمهوری اسلامی ایران آن‌را خط قرمز مذاکرات نامیده است.
«احمد دستمالچیان»، سفیر اسبق ایران در اردن و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در تحلیل سفر لودریان به تهران، این‌ سفر را علاوه بر توسعه روابط ااقتصادی میان دو کشور، برای صلح منطقه مفید ارزیابی کرد و در این رابطه گفت: سفر وزیر امورخارجه فرانسه به ایران یک سفر رسمی و پاسخ به سفری است که محمدجواد ظریف به پاریس داشت. طبیعی است که ایران و فرانسه به‌دنبال روابط دیرینه و تاریخی هستند و یک‌سری مسائل مورد اهتمام و مشترک دارند. همچنین این سفر می‌تواند مقدمه‌ سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و تقویت مسائل اقتصادی، سیاسی و صلح و ثبات در خصوص امنیت منطقه را فراهم کند.
وی ادامه داد: منطقه خاورمیانه بیش از هر چیز نیازمند ثبات و توسعه پایدار می‌باشد و همچنین روابط ایران و فرانسه بیشتر از جنبه‌های اقتصادی مورد توجه است و اخیراً این کشور اعتبار یک و نیم میلیارد یورویی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشترک در ایران اختصاص داده که می‌تواند سرآغاز توسعه روابط در دوره پسابرجام شود.

توان دفاعی کشور جزئی از مسئله امنیت ملی است
این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره احتمال مذاکره در رابطه مسائل موشکی در دیدار «لودریان» با مقامات سیاسی کشورمان تصریح کرد: توان دفاعی هر کشور مختص به خودش است و ذیل مسائل امنیت ملی آن کشور قرار می‌گیرد؛ بنابراین هیچ کشوری حق دخالت در حوزه توان دفاعی کشوری را ندارد و بحث موشکی هم درهمین مقوله گنجانده می‌شود. بعضی وقت‌ها می‌بینیم که تبادل نظری در این حوزه صورت می‌گیرد اما در مقابل طرف دیگر می‌خواهد با شرط و شروط مذاکره کند، اما ابداً این از منظر جمهوری اسلامی ایران، پذیرفتنی نیست و بارها اعلام کرده‌ایم که در حوزه امنیتی که اصل بقای یک کشور است، مذاکره وجود نخواهد داشت و این مفروض است.

برجام نقاط مشترکی میان ایران و اروپا ایجاد کرده است
وی درباره نقاط مشترک میان اروپا و ایران در دوره پسابرجام گفت: برجام یک سری نقاط مشترکی را میان ایران با اعضای اتحادیه اروپا به‌جود آورده که هرکدام در راستای منافع خاص خودشان هستند و از آن دریچه به آن نگاه می‌کنند و از همه مهم‌تر یک توافق‌نامه بین‌المللی است که هیچ‌کدام نمی‌توانند آن‌را لغو بکنند.
دستمالچیان، در پایان سخنان ترامپ را ناشی از خوی نظامی‌گری او دانست و افزود: اقداماتی که ترامپ در برابر ایران انجام می‌دهد تازگی ندارد زیرا اقدامات وی بر مبنای زور و نظامی‌گری است ما هم در هیچ مقطعی امید نداشتیم که آمریکا بر سر عقل بیاید. به همین دلیل اروپا به ویژه فرانسه سعی دارد که برجام به همین شکل ادامه پیدا کند چون این توافق با مباحث امنیتی و اقتصادی اروپا به ویژه فرانسه پیوند وسیعی دارد و امکان آن می‌رود با لغو برجام، صنایع فرانسوی مثل شرکت پژو و سیتروئن که به صورت سنتی در ایران حضور دارند، با مشکل روبرو شوند، بنابراین فرانسه نباید بر اعمال‌ محدودیت‌های موشکی بر ایران تأکید داشته باشد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام/

captcha