می‌توانیم درباره مسائل موشکی بدون قرارداد و تعهد، رفع ابهام کنیم
کد خبر: 3697147
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷

می‌توانیم درباره مسائل موشکی بدون قرارداد و تعهد، رفع ابهام کنیم

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفت: باید تلاش کنیم استراتژی نزدیک شدن به اروپا و دور کردن اروپا از آمریکا را در پیش گیریم.

به گزار ایکنا؛ خبرگزاری آنا نوشت: جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، درباره سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران بیان کرد: گسترش ارتباطات ما با کشورهای اروپایی می‌تواند آمریکا را در انزوا قرار دهد. عدم اجماع بین اروپا و امریکا به نفع ماست. ما باید از هر ظرفیتی برای بهبود رابطه با اروپا استفاده کنیم و روابط اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی خود را با اروپا گسترش دهیم. این تنها راهی است که کمک می کند فشار آمریکا را در جهان کاهش دهیم و از یک اجماع بین المللی جلوگیری کنیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فرانسه یکی از کشورهایی است که هم با نقش آمریکا در ناتو مخالف است، هم با سایه سنگین آمریکایی ها در اروپا مخالفت دارد و هم کشوری است که در سیاست های جهانی در همه امور هم‌گام و همراه آمریکایی ها نیست.

نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر به سابقه فرانسه نگاه کنید، این کشور در جریان حضور شرکت توتال در ایران و در تحریم های چند دهه گذشته، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را در کشور ما داشته است. البته ایتالیا هم بشترین سطح روابط تجاری را با ما داشته است.

وی تاکید کرد: به عقیده من سیاستی که وزارت خارجه برای بهبود رابطه با کشورها از جمله فرانسه در پیش گرفته، سیاست درستی است.

اتخاذ سیاست‌های چالشی با اروپا، باعث محاصره ما در فضای بین‌المللی شد

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه وزیر خارجه و رئیس جمهور فرانسه برای سفر به ایران چند محور را مدنظر قرار می دهند، گفت: اول اینکه مسئولان کشور فرانسه می‌خواهند بخشی از دغدغه هایی را که آمریکایی ها دارند و آن‌ها را به اروپا منتقل کرده‌اند، با ایرانی‌ها در میان بگذارند تا ببینند در قبال فشارهای آمریکا و ترامپ چگونه می‌توان مدیریت کرد.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: در ثانی بخشی از فشارهای بین المللی که درخصوص فعالیت های موشکی ایران، مسائل حقوق بشر در ایران و نقش ایران در منطقه افکار عمومی جهانی را تحریک کرده است، ممکن است محور گفت‌وگوهای ایران با وزیر امور خارجه فرانسه باشد.

وی با بیان اینکه ما نباید از سفر یک مقام عالی رتبه فرانسه به ایران ترس و واهمه ای داشته باشیم، خاطرنشان ساخت: هم باید از این سفر استقبال کنیم، هم باید آن را به عنوان نقاط قوت دیپلماسی خود تلقی کنیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درخصوص مذاکرات برجام و مسائل دفاعی و موشکی ایران گفت: ما می توانیم در هر حوزه ای که آنان ابهام دارند، رفع ابهام کنیم اما گفت‌وگو و رفع ابهام در موضوعات مختلف می تواند به ما کمک کند، می تواند اجماع بین المللی را از بین ببرد، می تواند اجماعی را که اسرائیلی ها و امریکایی ها علیه ما شکل می دهند از میان بردارد.

رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: ما باید از استراتژی نزدیک شدن به اروپا و دور کردن اروپا از امریکا در مقاطع مختلف سیاست خارجی خود استفاده کنیم و آمریکا را در انزوا قرار دهیم. دقیقا زمانی که ما با اروپا سیاست های چالشی در پیش گرفتیم، سفارت‌های اروپا در ایران تعطیل شد و شکاف میان اروپا و امریکا کاهش یافت، در فضای بین المللی در محاصره قرار گرفتیم و قطع‌نامه های شورای امنیت علیه ما صادر شد.

وی افزود: به نظرم ما باید درک درستی از تعاملات بین المللی داشته باشیم. آنچه که تحت عنوان بهبود روابط ایران و فرانسه در حال رخ دادن است، کاملا به نفع ماست و کاملا برخلاف سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

توان دفاعی ما قابل مذاکره نیست

عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه بحث امنیت ملی و ، تصریح کرد: ما نباید وارد مذاکره به مفهوم دادن تعهد و قرارداد در این حیطه شویم اما اگر غربی ها دغدغه و ابهاماتی دارند، رفع ابهام از زبان مسئولین ما اشکالی ندارد؛ چون به هر حال ما چیز پنهانی نداریم و آنچه انجام می دهیم، تقویت قوای نظامی به استناد ماده 51 منشور سازمان ملل متحد و بر پایه اصل دفاع مشروع است تا بتوانیم از تمامیت ارضی خود دفاع کنیم.

نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما اقدام خارج از قوانین بین المللی و اصل دفاع مشروع انجام نداده ایم که ترسی داشته باشیم، اظهار داشت: اما اینکه بخواهیم جبهه امریکا و اروپا را باهم متحد کنیم، به ضرر ماست. امریکایی ها و صهیونیست ها ظرف چند دهه گذشته تله ای امنیتی و سیاسی برای ما طراحی کرده اند و آن این است که روابط ما را با اروپایی ها تیره و تار کنند و ما را در مظان اتهامات گوناگون قرار دهند تا ذهنیت اروپایی ها را خراب کنند و از دوری اروپایی ها از ما، برای کاهش دادن شکاف میان اروپا و امریکا استفاده کنند.

وی در ادامه گفت: باید به این نکته دقت کرد که فرانسه اصلی‌ترین کشور مخالف حضور امریکا در ناتو، حضور ناتو در اروپا و سایه سنگین امریکایی ها در ناتو است و اگر ما بتوانیم بهبود رابطه با کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا، فرانسه یا آلمان را که جزو قدرت های شاخص اروپایی هستند را در پیش گیریم، می توانیم بخش اعظمی از فشار لابی صهیونیستی در امریکا، فشار اسرائیل در منطقه و بخش عمده ای از زیاده طلبی های امریکا را مهار کنیم.

رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: به عقیده من دستگاه دیپلماسی ما در حال حاضر مسیر درستی را در راستای منافع ملی طی می کند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدمبرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - ۱۱:۴۷
0
0
باعرض سلام ، آقای رحیمی جهان آبادی عزیز البته اگر واقعا مذاکره ، پنهانی به عقد قرارداد و تعهد به محدودیت صنایع موشکی و نظامی نشود
captcha