تشریح خدمات ارائه شده به خانواده‌های شهدا در خوزستان
کد خبر: 3697448
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷

تشریح خدمات ارائه شده به خانواده‌های شهدا در خوزستان

گروه فرهنگی ـ عبدالرضا فرجیان با بیان اینکه امروز بالغ بر 50 درصد جامعه با روز شهدا(22 اسفند) آشنا هستند، گفت: بر اساس رتبه‌بندی بنیاد شهید کشور، استان خوزستان در خیلی از شاخص‌ها رتبه خوبی را کسب کرده است؛ در زمینه تأمین مسکن رتبه 3 کشور، در بحث گلزارها رتبه 2 کشور، در زمینه واگذاری زمین به خانواده‌های شاهد و ایثارگر رتبه 2 کشور، در حوزه‌های تعاون و امور اجتماعی رتبه 5 کشور، و در بحث مددکاری و مشاوره رتبه 8 کشور را به دست آورده‌ایم.

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست خبری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان به مناسبت فرارسیدن 22 اسفند؛ سالروز تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، امروز 15 اسفند با حضور اصحاب رسانه در موسسه فرهنگی ایثار برگزار شد.

عبدالرضا فرجیان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: 22 اسفند سالروز فرمان تاریخی امام خمینی(ره) در سال 58 برای تأسیس بنیاد شهید است. از سال 83 تا 92 جامعه عمومی کشور شناختی از این روز نداشت و بر اساس نظرسنجی‌ها در سال 92، تنها یک درصد جامعه این روز را می‌شناختند.

وی اظهار کرد: از سال 92 با برنامه‌های مختلف و متنوع و تبلیغاتی که انجام شد، امروز بالغ بر 50 درصد جامعه با این روز آشنا هستند و برای امسال تلاش می‌کنیم این روز را به 60 درصد افکار عمومی جامعه معرفی کنیم.

طرح پایش و سلامت برای خانواده‌های شهدا

فرجیان ادامه داد: بنیاد شهید به عنوان دبیرخانه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هر ساله برنامه‌ها متنوعی همچون اجرای طرح سپاس، برگزاری برنامه فرهنگی، همایش‌ها، یادواره‌ها، گلباران مزار شهدا، اعزام خانواده‌های شهدا به مناطق عملیاتی و طرح پایش و سلامت، برگزاری برنامه‌های نمایشگاهی در حوزه فرهنگ و سلامت در مناطق عملیاتی را انجام می‌دهد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان دفاع مقدس گفت: با برنامه‌ریزی که در حوزه‌های مختلف بنیاد شهید از جمله معاونت فرهنگی، معاونت تعاون، مشاوره و امور اجتماعی و همچنین معاونت بهداشت و درمان صورت می‌گیرد، گام خوبی در ارائه خدمت به جامعه ایثارگری در استان انجام می‌شود.

وی افزود: بر اساس رتبه‌بندی بنیاد شهید کشور، استان خوزستان در خیلی از شاخص‌ها رتبه خوبی را کسب کرده است. به طور مثال در زمینه تأمین مسکن رتبه 3 کشور، در زمینه گلزارها رتبه 2 کشور، در زمینه واگذاری زمین به خانواده‌های شاهد و ایثارگر رتبه 2 کشور، در حوزه‌های تعاون و امور اجتماعی رتبه 5 کشور، و در بحث مددکاری و مشاوره رتبه 8 کشور را به دست آورده‌ایم. این رتبه‌ها در حالی به دست آمده که در سال‌های گذشته در رتبه‌های 20 تا 25 بوده‌ایم.

فرجیان ادامه داد: در بحث حوزه فرهنگ و اردوهای فرهنگی و زیارتی، یادواره‌ها، همچنین حوزه دانشجویی و آموزش، تربیت بدنی و ورزش جایگاه خوبی را در کشور به دست آورده‌ایم. در حوزه بیمه و درمان با برنامه‌ریزی خوب صورت گرفته قریب صد در صد جامعه ایثارگری ما بر اساس قانون تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قرار دارند. امسال توانستیم مواد 22 و 26 در بحث حق پرستاری برای والدین شهدا و فرزندان جانبازان را انجام دهیم. کمیسیون های پزشکی منظم برگزار شد و توانستیم قریب اکثر متقاضیان کمیسیون پزشکی را در کمیسیون شرکت دهیم. کمیسیون حالت اشتغال نیز با شرکت 400 نفر از جامعه ایثاگری اسفندماه برگزار شد.

وی گفت: در بحث دارو و تجهیزات پزشکی، مطابق برنامه زمانبندی معاونت درمان بنیاد شهید کشور، خدمات ارائه می‌شود. قرارداد درمان بنیاد شهید هم از حوزه بیمه ایران به بیمه دی منتقل شده است و توانستیم این قرارداد را امسال اجرایی کنیم و جامعه هدف، خدمات بیمه دی را دریافت می‌کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان در ادامه سخنان خود گفت: در حوزه تعاون و امور اجتماعی، رتبه 4 را در حوزه اشتغال در کشور کسب کردیم و علی رغم تنگناهایی که وجود داشت، جایگاه خوبی در کشور به دست آوردیم. البته این طور نیست که مشکل اشتغال به طور کامل حل شده باشد؛ چرا که آمار افراد جویای کار از جامعه هدف رو به افزایش می‌رود و آمار ذخیره شده سنواتی هم داریم که افراد زیر دیپلم هستند و جذب آنها سخت است.پ

خدمات‌دهی به جامعه ایثارگری علی‌رغم تنگناها و مشکلاتی که وجود دارد، در حال انجام است

فرجیان اظهار کرد: در بحث تسهیلات خوداشتغالی هم کارهای خوبی صورت گرفته است و مراتب خدمات‌دهی به جامعه ایثارگری علی‌رغم تنگناها و مشکلاتی که وجود دارد، با پیگیری مستمر در حوزه‌های مختلف در حال انجام است. آنچه از دست ما در قالب قانون جامع ایثارگری برای ایثارگران برمی‌آید، انجام می‌دهیم و در همان قالب می‌توانیم گزارش عملکرد بدهیم. این قانون از سال 93 توسط رئیس جمهور ابلاغ شد که حدود 81 درصد آن اجرایی شده و بنیاد شهید پیگیر است این قانون به صورت 100 درصد اجرایی شود.

 وی در ادامه درباره آمار شهدای استان گفت: در این زمینه دو روایت وجود دارد؛ یک روایت 23 هزار شهید است؛ اما روایت واقعی شهدای خوزستان، 16 هزار شهید است که پرونده آنها در استان موجود است. چون خیلی از خانواده‌های شهدا به شهرهای دیگر کشور انتقالی گرفته و آمار 23 هزار شهید بر اساس زمانی است که مشکلاتی مثل ریزگردها در استان نبود و خانواده شهدا هنوز در استان اقامت داشتند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان ادامه داد: ما در استان 35 هزار جانباز و 2750 آزاده داریم. 68 شهید مدافع حرم و 86 جانباز مدافع حرم تا الان ثبت سیستم شدند. 62 شهید طریق‌الحسین، یک شهید مجلس و 7 شهید منا داریم.

فرجیان درباره مراکز درمانی بنیاد شهید هم گفت: یک بیمارستان ممتاز دانشگاهی در استان فعالیت‌ می‌کند که بیمارستان روانپزشکی بوستان و از بیمارستان‌های اول روانپزشکی کشور به حساب می‌آید. همچنین مرکز جانبازان نخاعی که سال گذشته به همت استاندار افتتاح شد و در حال خدمات‌دهی به جانبازان است. داروخانه شبانه روزی امام خمینی(ره) نیز از دیگر مراکز بنیاد شهید است که خدمات دارو و تجهیزات را به جامعه هدف در اهواز ارائه می‌دهد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ارائه خدمات به خانواده‌های شهدای منا گفت: تمام خانواده‌های شهدای منا تحت پوشش خدمات بنیاد شهید قرار گرفتند و از اول امسال بنا بر اعلام مجلس شورای اسلامی، تمام خدماتی که در قانون جامعه ایثارگری آمده است، برای خانواده شهدای منا هم برقرار است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان درباره مطالبات ایثارگران هم گفت: مطالبات ایثارگران پرداخت شده است. تنها سال 95 پرداخت نشده است و اکنون روال عادی خود را پیدا کرده؛ البته مطالبات جانبازان مانده است که منابع آن هنوز تأمین نشده است.

تجلیل از خانواده‌های شهدا باید مثل عزاداری دهه محرم، مردمی شود

فرجیان همچنین درباره ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: تجلیل از خانواده‌های شهدا باید مثل عزاداری دهه محرم، مردمی شود. بنیاد شهید به عنوان دبیرخانه شورای ترویج فرهنگ ایثار به دنبال آن است که این فضا را فراهم کند که یادواره‌ها و تجلیل از خانواده‌های شهدا مردمی شود. این کار عظیم از بنیاد شهید به تنهایی برنمی‌آید. جایگاه جامعه هدف، جایگاه رفیعی است و همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و در مناسبت‌های مختلف از خانواده شهدای مجموعه خود تجلیل کنند.

 انتهای پیام

captcha