مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی «نقاشی‌خط» آیات
کد خبر: 3697591
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی «نقاشی‌خط» آیات

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی «نقاشی‌خط» آیات، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، 15 اسفندماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی «نقاشی‌خط» آیات

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ خبر تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی «نقاشی‌خط» آیات، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز سه‌‌‌‌شنبه، 15 اسفندماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز سه‌شنبه، 15 اسفندماه و تا ساعت 14:30 تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این سه خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
«شبستان امام خمینی(ره) در حرم سید الکریم(ع) افتتاح می‌شود»، «برگزیدگان کنگره ملی شیخ عبدالحسین تهرانی معرفی شدند» و «هیئت مهمترین رسانه شیعی/ شعر فاطمی زاییده انقلاب اسلامی است» عناوین سه خبر امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده‌اند.
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «شبستان امام خمینی(ره) در حرم سید الکریم(ع) افتتاح می‌شود» کرده که مربوط به نشست خبری عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در رابطه با تشریح برنامه‌های فرهنگی مذهبی ایام نوروز و ایام رجبیه حرم سید الکریم(ع) بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «عباس سلیمی اظهار داشت: بعد از تلاش چندساله و برنامه‌ریزی‌های دقیق توسط طراحان، مهندسان و کارگران شاهد طرح توسعه مفید و مؤثری در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) هستیم و الحاق صحن آیت‌الله کاشانی به حرم مطهر صورت خواهد گرفت که در نتیجه آن چهار هزار مترمربع شبستان حضرت امام خمینی(ره) به‌منظور رفاه زائران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: این کار در شرایطی صورت می‌گیرد که این آستان از هیچ‌گونه بودجه دولتی برخوردار نبوده و صرفاً خیرین و بانیان خیر این هزینه‌ها را تأمین کرده‌اند.
سلیمی بابیان اینکه بهره‌برداری موقت از شبستان حضرت امام خمینی(ره) که یکی از فازهای توسعه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است هم‌زمان با تحویل سال نو انجام می‌شود، افزود: صحن‌های مجاور حرم مطهر محل عبور زائران است اما چون حرم قداست ویژه‌ای دارد به دنبال ایجاد فضای معنوی و توأم با آرامش جهت رفاه زائران هستیم و به همین دلیل فضای جدید شرایط و حال و هوای حرم را داشته و ضوابط خاصی دارد.
وی تصریح کرد: شایسته است زائرانی که برای زیارت اهل قبور در صحن و شبستان حضرت امام خمینی(ره) حضور پیدا می‌کنند از روشن کردن شمع و به همراه آوردن گلدان در داخل محیط حرم خودداری نمایند».
فارس
شش خبر امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز همانند روزهای گذشته با خبر تلاوت ترتیل صفحه 319 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه نیز اخباری با عناوین «حفظ کل‌ قرآن در حوزه علمیه قرآن‌محور امام صادق(ع)»، «مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی «نقاشی‌خط» آیات تمدید شد»، «آخرین دوره تربیت مربی سبک زندگی قرآنی آغاز شد/ مشارکت 40 نفر از بانوان در مرحله نهایی»، «کسی که خدا را در «عرش» شاد کرد/ چرا روز «قیامت» روز خسارت است؟» و «مرحله نهایی رقابت‌های «شوق تلاوت» 22 اسفند در کربلا آغاز می‌شود» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن جای دارند.
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز خبری با عنوان «مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی «نقاشی‌خط» آیات تمدید شد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که در بخش‌هایی از این خبر که اغلب صفحات معارفی رسانه‌های مختلف نیز بدان پرداخته‌اند، آمده است: «جشنواره قرآنی «آیات» امسال در 11 رشته پیش‌بینی شده بود که تاکنون فراخوان 11 رشته از این جشنواره به همت معاونت قرآن و عترت ارشاد و همکاری اداره ارشاد استان‌های مختلف اعلام شده است.
یکی از رشته‌های جشنواره آیات «نقاشی خط» بود که مسئولیت برگزاری این جشنواره به استان یزد سپرده شد، بر همین اساس متولیان برپایی این جشنواره اول اسفندماه در نشست تخصصی به تبیین اهداف و اقدامات لازم برای برگزاری آن پرداختند.
جشنواره «نقاشی خط» آیات قرار بود تا پایان سال برگزار و برترین‌های این جشنواره نیز معرفی شوند که با تصمیم مسئولان مهلت ارسال آثار یک بار تا 22 بهمن‌ماه تمدید شد، اما با توجه به اهمیت تولید اثر هنری و لزوم صرف زمان برای آن، مهلت ارسال آثار مجدد تا 17 فروردین‌ماه سال آینده تمدید شد».
ایرنا
«فرصت شادمانی به بهانه سوگواری نادیده گرفته نشود» و «مسجد مبدا تمدن آفرینی فرهنگ مداری، خودسازی و جامعه پذیری است» عناوین دو خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند که در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان طی نیز طی امروز تنها یک خبر را با عنوان «همایش سالانه «خادمان بهشت» برگزار می‌شود» بر روی خروجی خود منتشر کرده که این خبر نیز مربوط به برگزاری مراسم تجلیل از خادمان مساجد استان تهران در مصلی حرم عبدالعظیم(ع) است و در حوزه قرآنی جای ندارد.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «تفکر غالب حوزویان، سیاسی و اجتماعی است» را شامل می‌شود، مربوط به روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
مهر
«جایزه ویژه علامه طباطبایی(ره) به تفسیر تسنیم رسید» و «اولین مترجمان قرآن ایرانیان بوده‌اند» عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که هر دو خبر مربوط به پوشش خبری جشنواره شیخ طبرسی(ره) هستند.
در بخش‌هایی از خبر «اولین مترجمان قرآن ایرانیان بوده‌اند» که مربوط به سخنان علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت مدیره دانشگاه آزاد اسلامی در آئین جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی می‌شود و به عنوان تیتر این صفحه نیز انتخاب شده، آمده است: «ولایتی با تأکید بر اینکه تنها کتاب مورد وثوق بین ادیان قرآن است، تصریح کرد: اعتبار و وثاقت بقیه ادیان نیز به اعتبار قرآن و پیامبر اکرم است و بقیه پیامبران تاریخ زندگانی شان به صورت واقع مشخص نیست و تنها دینی که پیامبرش، حضور و زندگانی‌اش دقیق با مستندات تاریخ همخوانی دارد، پیامبر اسلام است و چون قرآن گذشتگان را تأیید کرده آن پیامبران و کتابهای آنان مورد تأیید قرار گرفته‌اند.
وی در مبحثی دیگر به بیان تاریخ ترجمه و تفسیر قرآن پرداخت و اظهار داشت: تا قرن چهارم هیچ ترجمه ای از قرآن نبود. در زمان سامانیان از علمای ماوراءالنهر اجازه تفسیر قرآن به زبان فارسی داده شد که با اجازه علما تفسیر طبری به زبان فارسی نوشته شد. بنابراین فتوای ترجمه قرآن به زبان فارسی در زمان سامانیان انجام شد و این افتخار ایرانیان است که اولین قومی که قرآن را به فارسی ترجمه کرده اند، ایرانیان بوده‌اند».
باشگاه خبرنگاران جوان
شش خبر با عناوین «حدیث پیامبر اکرم (ص) درباره خشم»، «زندگی نامه شهید نوذر اسماعیلی»، «ثبت نام مراسم معنوی اعتکاف در مسجد جامع بازار تهران»،‌ »پاسخ سوال‌های شرعی خود را درباره «دوستی‌های حلال و حرام»، اینجا بخوانید»، «نهمین نشست شورای نهادهای حوزوی استان تهران برگزار شد»، «انتشار سرود مذهبی ویژه شهادت حضرت هادی (ع) در اواخر اسفند» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن قرار ندارد.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب نیز طی امروز و تا این لحظه تنها دو خبر را با عناوین «اهل سنت و تشیع در 90 درصد احکام و شریعت اتفاق نظر دارند» و «رونمایی از هفت جلد تفسیر قرآن «حکیم» در بهار 97» بر روی خروجی خود منتشر کرده که یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارد.
ظاهرا چندی است که واژه علوم قرآنی از صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا حذف شده و تنها واژه دین باقی مانده است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند، طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده است.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «محبوب‌های دنیا از نظر حضرت فاطمه(س)» به علی جواهردهی کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: «با توجه به اینکه از منظر قرآنی، دنیا تنها مکان دستیابی آسان و سریع انسان به کمالات بایسته و شایسته است و او در این دنیا است که با چهار عمل اصلی ایمان و عمل صالح و سفارش دیگران به حق و صبر در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند خلافت الهی خویش را اظهار کند، بی‌گمان از منظر معصومان(ع) اهتمام به زندگی دنیوی باید در راستای صیرورت و تحولی باشد که انسان را خدایی سازد و در مقام مظهریت ربوبیت و پروردگاری قرار دهد. از این رو معصومان(ع) چیزهایی از دنیا را محبوب خود قرار داده و بیشترین همت عالی خویش را بدان مبذول می‌داشتند.
به عنوان نمونه پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: حُبِّبَ‏ إليَ‏ من دنياكم ثلاث: النساء و الطيب، و جُعلت قرهْ عيني في الصلاهْ؛ از دنیای شما سه چیز محبوبم قرار داده شده است: زنان، عطر و نور چشم من در نماز است.(احیاء العلوم ، غزالی، ج 4، ص 255؛ بحارالانوار، ج 76، ص 141، روایت‌های 8 و 9، باب 19)
حضرت علی(ع) نیز می‌فرماید: انی احبّ عن دنیاکم ثلاث؛ اکرام الضّیف، والصّوم فی الصّیف، و الضّرب فی سبیل‌الله السّیف؛ سه چیز از دنیای شما دوست می‌دارم و محبوبم است: گرامی داشتن مهمان، روزه داری در تابستان، و شمشیر زدن در راه خدا. (مستدرک‌الوسائل، ج16، ص 259).
حضرت فاطمه (س) نیز می‌فرماید: حُبِّبَ إلَىَّ من دُنياكُم ثَلاثٌ: تِلاوَةُ كِتابِ الله و النَّظَرُ في وَجهِ رَسولِ الله و الإنفاقُ في سَبيلِ الله؛ از دنياى شما محبّت سه چيز در دل من نهاده شد: تلاوت قرآن، نگاه به چهره پيامبر خدا و انفاق در راه خدا.(نهج الحياهْ یا فرهنگ سخنان فاطمه‌(س)، حدیث 164؛ وقایع الایام، خیابانی حدیث صیام: 295)
باید توجه داشت که حصری که در این روایات بیان شده به معنای حصر مطلق نیست، بلکه حصر نسبی است؛ بنابراین، بر اساس اینکه اثبات چیزی نفی‌کننده چیزهای دیگر نیست، آن حضرات علیهم‌السلام با توجه به شرایط حال و مقتضای شنونده و مخاطب به این امور توجه می‌دهند و بر آن تاکید می‌کنند؛ زیرا اگر حصر مطلق باشد، بسیاری از امور دیگر که محبوب است و قرآن بر آن تاکید دارد، در این احادیث نفی می‌شود که از جمله مهم‌ترین آنها، محبت اسلام و ایمان است. چنانکه خدا می‌فرماید: «و بدانيد كه پيامبر خدا در ميان شماست، اگر در بسيارى از كارها از راى و ميل شما پيروى كند، قطعا دچار زحمت مى‌‏شويد؛ ليكن خدا ايمان را براى شما محبوب و دوست‏ داشتنى گردانيد و آن را در دل‌هاى شما بياراست؛ و كفر و پليدكارى و سركشى را در نظرتان ناخوشايند ساخت. آنان كه چنينند، ره‏يافتگانند». (حجرات، آیه ۷)
همچنین، خدا در آیات دیگر، یکی از مهم‌ترین محبوب‌های انسان را خدا قرار داده و بر آن است تا محبوبیت خدا نسبت به هر کسی و هر چیزی بیشتر از دیگر امور در زندگی بشر باشد. خدا می‌فرماید «برخى از مردم در برابر خدا همانندهايى براى او برمى‏‌گزينند و آنها را چون محبت و دوستى خدا دوست مى دارند؛ ولى كسانى كه ايمان آورده‏‌اند، به خدا محبت بيشتر و شدیدتری دارند»». (بقره، آیه 165)

انتهای خبر

captcha