سردرگمی‌ها برای رشد و تکامل استعدادهای قرآنی/ شهرستان‌ها منتظر حمایت سازمان‌ها نباشند
کد خبر: 3698035
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
یک قاری قرآن مطرح کرد:

سردرگمی‌ها برای رشد و تکامل استعدادهای قرآنی/ شهرستان‌ها منتظر حمایت سازمان‌ها نباشند

گروه‌ شهرستان‌ها- یک داور و قاری قرآن ضمن انتقاد از سردرگمی‌های قرآنیان برای رشد و تکامل استعدادهای قرآنی، گفت: مسیر رشد در عرصه تلاوت قرآن بسیار شفاف است و چیز پیچیده‌ای نیست، فقط به دلیل قرار گرفتن افراد در مسیرهایی که امروز بین قرآنیان متداول شده است مثل شرکت در مسابقات قرآن، آن‌ها دچار گمراهی می‌شوند.

سعید بیژنی، داور و قاری برتر قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: قرآنیان به صورت خودجوش پیگیر رشد استعدادهای قرآنی خود باشند و از اساتید دعوت کنند تا دوره‌هایی به صورت اختصاصی در شهرستان‌ها برگزار شود؛ امثال چنین دوره‌های نتیجه‌بخشی در شهرستان‌های نیشابور و تربت‌حیدریه برگزار شده است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های قرآنی شهرهای خراسان از جمله کاشمر، افزود: داشتن آمادگی صوتی و فعالیت خوب اساتید قرآن در شهرستان کاشمر را باید بر ویژگی برتر این منطقه یعنی داشتن جلسات قرآن متعدد آن اضافه کرد.
رشد قاری قرآن به مسابقات و حمایت مسئولان وابسته نیست
بیژنی با بی‌نتیجه دانستن راه رشد استعدادهای قرآنی از طریق حمایت‌ها و فعالیت‌های نهادی، ابراز کرد: اگر کسی می‌خواهد قاری قرآن شود باید خودش سعی و تلاش داشته باشد و نیازی به حمایت مسئولان و حضور در مسابقات نیست.
وی گفت: هرکس می‌خواهد راه قرائت قرآن را انتخاب کند، باید در محضر اساتید باشد و تلاش خود را ادامه دهد، حال اگر بخواهد معطل فعالیت‌هایی مثل برگزاری مسابقات بماند که هر سال یک بار برگزار می‌شود یا اینکه منتظر برگزاری دوره‌های آمادگی از سوی سازمان‌ها و نهادهای متولی فعالیت‌های قرآنی باشد، نتیجه‌ای نمی‌گیرد و اصلاً این شیوه‌ها در کشور قاری‌پروری مثل مصر وجود ندارد.
این مدرس قرائت قرآن ضمن انتقاد از سردرگمی‌های قرآنیان برای رشد و تکامل استعدادهای قرآنی، اظهار کرد: مسیر رشد در عرصه تلاوت قرآن بسیار شفاف است و چیز پیچیده‌ای نیست، فقط به دلیل قرار گرفتن افراد در مسیرهایی که امروز بین قرآنیان متداول شده است مثل شرکت در مسابقات قرآن، آن‌ها دچار گمراهی می‌شوند.
استعدادهای شهرستانی طی چند مرحله تعیین سطح شوند
بیژنی ضمن ارائه پیشنهادی عنوان کرد: کار آموزش و رشد استعدادهای قرآنی شهرستانی را باید در چند مرحله برنامه‌ریزی کرد، ابتدا باید فراخوانی در سطح شهرستان اعلام شود و قرآنیان برای تعیین سطح در این مرحله حاضر شوند.
وی اضافه کرد: قرآنیان نیاز خود را می‌دانند و از طرفی اساتید هم نیاز طرف مقابل خود برای آموزش را می‌شناسند و با همراهی و هماهنگی این دو قشر، افزایش سطح کیفی تلاوت‌های قرآنیان امکان‌پذیر است، اما این هدف با فعالیت فلان نهاد و سازمان شدنی نیست چرا که ادارات به شرح وظایف خود نگاه می‌کنند و نیاز جامعه قرآنی را نمی‌دانند.

قاریان شهرستان‌ها معطل حمایت سازمان‌ها نباشند/ خودشان شروع کنند
دعوت از اساتید، هدف‌دار و در جهت رشد استعدادها باشد
بیژنی افزود: دعوت از اساتید باید به صورت هدف‌دار و مستمر انجام شود و پیگیری نسبت به آموخته‌های قرآنیان در شهرستان‌ها صورت گیرد؛ طی یک برنامه میان مدت چندساله می‌توان رشد مناسبی بین استعدادهای شهرستانی مثل کاشمر را شاهد بود.
این قاری قرآن بیان کرد: صرف دعوت از اساتید، قاریان و حافظان برای اجرای برنامه و تشکیل محافل قرآنی در شهرستان‌ها کافی نیست، باید از اساتید برای استفاده و تعامل جامعه قرآنی دعوت شود تا از دانسته‌های آن‌ها جهت رشد قرآنیان هر منطقه استفاده شود.
قرآنیان شهرستانی راه پیشرفت را در مشهد می‌بینند
وی نبود اراده، بی‌برنامگی و حضور کمرنگ اساتید را به عنوان موانع رشد استعدادهای قرآنی شهر کاشمر نام برد و ادامه داد: البته این کمبودها در شهرستان‌های خراسان رضوی طبیعی است و لذا می‌بینیم از قرآنیان استان هرکس قصد ادامه راه و پیشرفت را دارد، به مشهد عزیمت می‌کند.
بیژنی گفت: در شهرستان‌ها اگر ایجاد علاقه حاصل شود، قسمت زیادی از راه طی شده اما ابتدا باید بین بزرگان قرآنی شهرستان نشستی برگزار شود و اهداف مشخص شده و مسیر حرکت استعدادها تبیین شود، در این نشست باید دغدغه‌ها، موانع و ظرفیت‌های موجود برای پیشرفت قرآنی شهرستان مدنظر باشد و بعد از آن، رشد استعدادها در زمینه‌های قرائت و حفظ قرآن تحت نظر اساتید به صورت مقطعی و مستمر ادامه یابد.
رسیدن به یک حرکت منظم با برگزاری کارگاه‌های تخصصی در شهرستان‌ها
این قاری قرآن اظهار کرد: قاریان زیادی از شهرستان‌های مختلف خراسان هر هفته برای پیگیری فعالیت‌های قرآنی خود و ادامه مسیر رشد این فعالیت‌ها به مشهد می‌آیند، می‌توان با یک برنامه‌ریزی جامع و هماهنگ، استعدادهای قرآنی شهرستان‌ها را در یک جلسه ساماندهی کرده و استاد را برای آموزش در کارگاه‌های واحد و اختصاصی به شهرستان دعوت کرد و بسیاری از مشکلات را از میان برداشت.

انتهای پیام

captcha