پیامبر اکرم(ص) ؛ بنیانگذار علم آواشناسی
کد خبر: 3698316
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
موسوی بلده :

پیامبر اکرم(ص) ؛ بنیانگذار علم آواشناسی

گروه فعالیت های قرآنی- پیشکسوت قرآنی و نویسنده کتاب حلیه القرآن با اشاره به اینکه تجوید علم صحیح خواندن قرآن با ریزه کاری هایش است افزود: بنیانگذار علم فنوتیک و آوا شناسی پیامبر اکرم(ص) است.

سید محسن موسوی بلده ، نویسنده کتاب حلیه القرآن در گفت و گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تجوید علمی برای صحیح خواندن قرآن است گفت: شما هر زبانی را می‌خواهید با آن مکالمه و صحبت کنید و یک متن آن را بخوانید طبیعتاً از شما انتظار می‌رود هر چه صحیح‌تر بخوانید، حروف آن را بهتر جا بیندازید، کلمات را بهتر و روان‌تر ادا کنید به گونه‌ای که وقتی مردم می‌شنوند با تکلف و سختی نشنوند و نتوانند غلطی از شما بگیرند.
موسوی ادامه داد: قرآن کلام الهی است و ما مسلمان‌ها بزرگترین و بالاترین کلام تاریخ بشر را در بین خودمان داریم،‌ بدیهی است آن را هر چقدر صحیح‌تر بخوانیم، علم تجوید، علم صحیح خواندن قرآن با ریزه‌کاری‌های خودش است.
وی افزود: پایه‌های علم تجوید قرآن به شکل امروزی توسط پیامبر اسلام(ص) بنا گذاشته شد،‌ مثلاً وقتی که مسلمان‌ها قرآن می‌خواندند پیامبر(ص) از اصحاب خود می‌خواستند که آنها قرآن بخوانند و پیامبر بشنود «ابن‌مسعود» می‌گوید؛ وقتی من یک بار یکی از آیات را برای پیامبر(ص) خواندم پیامبر گفتند که این «لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاکِینِ لِلْفُقَرَاء» را مد آن را بیاور که پیامبر به مد «لِلْفُقَرَاء» هم توجه داشتند این نشان می‌دهد که پیغمبر به خوب خواندن قرآن حتی به زیبایی مد آن هم توجه داشتند.
این پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه صحیح خواندن قرآن با یادگیری و به کارگیری تجوید است،ادامه داد: تجوید به این معناست که ما حروف قرآن را از جای خودش آن طور که یک عرب می‌خواند، رعایت کنیم، صفات آن را بیاوریم و احکام این حروف را بیاوریم و در نهایت این حروف درست ادا شوند.
موسوی تصریح کرد: بستر قوائد تجویدی این است که ما به لهجه عرب قرآن بخوانیم. این را خود پیغمبر(ص) دستور داده‌اند «اقرَءوا القُرآنَ بِلُحونِ العَرَبِ وَأصواتِها» مسلمان‌ها در هر کشور و هر نژادی هستید قرآن بخوانید.
قرآن به زبان عربی نازل شده است این را پیامبر(ص) می‌فرمایند؛ قرآن را با لحن عربی بخوانید حالا امروزه می‌گویند علم فنوتیک و آواشناسی یعنی حروف قرآن را عربی بخوانیم آن طور که یک عرب حرف «ذا»، «ح»، «ت»، «طا» را می‌گوید، این به این معنا نیست که پیغمبر(ص) تعصب عربی داشته‌اند.
وی بیان کرد: یک قانونی کلی وجود دارد و آن هم اینکه هرکسی در هر زبانی دارد صحبت می‌کند آن زبان را باید با آن لهجه صحبت کند یک فرد هندی باید زبان خودش را با همان قوائد زبان هندی اجرا کند کسی که می‌خواهد عربی حرف بزند و بخواند باید با لهجه عرب بخواند پس حرف پیغمبر(ص) یک حرف عالمانه است و من می‌توانم بگویم که بنیان‌گذار علم فنوتیک و آواشناسی پیامبراسلام(ص) است.

 انتهای پیام

captcha