خستگی‌ناپذیری؛ از مهمترین ویژگی‌های مرحوم رنجبر بود
کد خبر: 3698396
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

خستگی‌ناپذیری؛ از مهمترین ویژگی‌های مرحوم رنجبر بود

گروه فعالیت‎های قرآنی ــ شاگرد استاد رنجبر و فعال قرآنی استان قم یکی از مهمترین خصوصیات استادانه مرحوم رنجبر را حمایت کامل از استعدادهای قرآنی دانست و تاکید کرد: خستگی‌ناپذیری در کارهای قرآنی از مهمترین ویژگی‌های مرحوم رنجبر بود.

حسین رهبری، از شاگردان استاد رنجبر در گفت وگو با ایکنا از قم ضمن بیان این مطلب گفت: بنده هم روستایی استاد مرحوم رنجبر بودم و آشنایی بنده از ایشان به سنین کودکی بر می گشت.
وی افزود: چهره‎ای که از کودکی نسبت به ایشان در ذهن من بود فعالیت بی وقفه ایشان در زمینه قرآنی بود؛ به همین دلیل شیفته این رویکرد ایشان شدم وسعی کردم که در خدمت به قرآن در کنار ایشان باشم.
شاگرد استاد رنجبر بیان کرد: همکاری و شرکت بنده در جلسات ایشان از اوایل انقلاب آغاز شد؛ ابتدا جلسات خانگی و سپس در مسجد محمدیه این فعالیت استمرار داشت و سپس این جلسات در مسجد امام حسین(ع) دنبال شد و به عنوان خدمتگذار در خدمت ایشان و قرآن کریم بودیم.
وی افزود: مشخصه ویژه این استاد این بود که وی، مروج و مربی سبک نوین و جدید قرآنی است که امروز در کل کشور مرسوم است؛ نکته مهم این بود که در آن زمان برخی به ایشان می گفتند که شما سنی زده و مصری زده شده‌اید ولی ایشان به این سخنان گوش نمی دادند و مقاومت می کردند.
رهبری بیان کرد: ایشان بر سبک قرآنی زیبا و خوش لحنی که آن را پیگیری می کردند، تاکید داشتند و این روند را به حدی ادامه دادند که شاگردان زیادی در این عرصه پرورش یافت و کم کم این سبک در کشور جا افتاد.
وی گفت: جلسات قرآنی ایشان در ابتدای انقلاب و در سال های جنگ و پس از جنگ با حضور گسترده جوانانی همراه بود که بسیاری از آن ها امروز به وزنه های قرآنی کشور مبدل شده اند؛ ایشان جلسات خود را به مربی گری خوب و اخلاق خوش و توانایی و قوت علمی و رفتار درستی که داشتند برگزار می کردند و همین عوامل باعث جذب جوانان به این جلسات شد.
تلاش وافر در برگزاری جلسات قرآنی
این شاگرد استاد رنجبر بیان کرد: استاد رنجبر گاهی در استان قم هفته ای 6 جلسه را اداره می کرد که شامل مساجد صاحب الامر، الوندیه، محله خودشان و .... بود؛ ایشان با سن تقریبا بالا و مشاغلی که داشتند به شدت به برگزاری جلسات حساس بود و هیچگاه اجازه ایجاد خلل در این جلسات را ندادند.
وی گفت: بزرگانی چون استاد علامی به شاگردی ایشان افتخار می کردند و با افتخار در هر محفلی بیان می کردند که من هرچه دارم از استاد رنجبر است؛ استاد مرحوم علامی بیان می کردند که زمانی که من در جلسات استاد رنجبر شرکت می‌کردم و قرآن می‌خواندم استاد ایرادهایی از من می‌گرفت؛ خوب استاد اخلاقی داشتند که از هر کسی که خوب می‌خواند بیشتر ایراد می‌گرفت و در مورد آن هایی که مبتدی بودند کمتر تا از جلسات زده نشوند.

وی افزود: استاد علامی تعریف می‌کرد که من چند جلسه‌ای نرفتم تا یک روز استاد را در خیابان دیدم و ایشان گفتند چرا به جلسات نمی‌آیی و خیلی اصرار کردند، خلاصه من را به جلسه برگرداندند و از آن روز من خیلی شیفته استاد شدم.
وی گفت: استاد رنجبر مسابقات با شکوه قم را بدون کمک از هیچ ارگانی به مدت 24 سال ادامه داد و حتی با اینکه در بازه زمانی کمک های نهادهایی چون اوقاف نیز قطع شد ایشان اجازه تعطیلی مسابقات را نداد.
رهبری بیان کرد: تلاش استاد رنجبر در برگزاری برنامه‎های قرآنی مثال زدنی بود؛ خود ایشان تعریف می کردند که حتی در برف شدید نیز به واسطه عدم وجود خودرو برای برگزاری جلسه قرآن از فردو به سمت قم با پای پیاده حرکت کنند و این مساله را امروز باید الگویی برای تمامی فعالان این عرصه معرفی کنیم.
وی گفت: یکی از خلقیات استاد در امر آموزش آن بود که وقتی ایشان در کسی استعداد قرآنی احساس می کرد دیگر وی را رها نمی کرد و به حدی تحت مراقبت و آموزش قرار می داد که از وی یک قاری و یا حافظ و یا مربی قرآنی بسازد.
جذب استعدادهای قرآنی در هر زمان و مکان
وی تصریح کرد: استاد نقل می کرد که روزی از جلوی مسجدی رد می‌شدند و مراسم ختمی آنجا برگزار بوده، ایشان با شنیدن صدای خوب قاری وارد مسجد می‌شوند و به قاری می‌گویند شما خوب می‌خوانید فقط یک مقدار اشکالات جزئی دارید که اگر دوست دارید به مسجد محمدیه‌ بیایید، من در خدمتتان هستم؛ شما بخوانید ما از محضرتان استفاده می‌کنیم.
وی اظهارکرد: ایشان در برگزاری جلسات قرآنی به هیچ وجه با کسی تعارف نداشتند و با قاطعیت با هرگونه مزاحمت برای فعالان قرآنی مقابله می کرد؛ به عنوان مثال در زمانی که در مسجد محمدیه برخی با فعالیت قرآنی این مسجد موافق نبودند به کارهای عجیبی دست می زدند ولی استاد در مقابل آن ها ایستاد.
وی افزود: در آن زمان چراغ های نفتی فضای مسجد را روشن می کرد و مسئولین مسجد که با برگزاری جلسات مخالف بودند بعد از نماز از دادن نفت خودداری می کردند ولی استاد اجازه نداد این روند خللی در برگزاری برنامه داشته باشد و به همین دلیل نفت می خریدیم و با چراغ های علاالدین فضای مسجد را گرم می کردیم؛ حتی در شب های مسابقات شرکت کنندگان از منازل خود بخاری برقی یا نفتی می آوردند.
این شاگرد استاد رنجبر بیان کرد: ایشان فردی بسیار زحمت کش بود و به رغم اینکه سال ها از مشکل قلبی نیز رنج می برد ولی اجازه نداد که خللی در برگزاری جلسات ایجاد شود؛ حتی سال ها پیش پس از به هوش آمدن بعد از عمل قلب نیز اولین خواسته ایشان، برگزاری جلسه قرآن در شب عمل بود.
اتنهای پیام

captcha