برتری جوان ایرانی در مسابقات بین‌المللی مالزی و 2 برابر شدن بودجه معاونت قرآنی ارشاد
کد خبر: 3698545
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
اهم رویدادهای قرآنی بهار 96/

برتری جوان ایرانی در مسابقات بین‌المللی مالزی و 2 برابر شدن بودجه معاونت قرآنی ارشاد

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ طی فصل بهار سال 96 شاهد برپایی رویدادها و اخبار مهم قرآنی در سراسر کشور چون برپایی آیین همایش تکریم خادمان قرآن، همایش عمری با قرآن، تغییرات مدیریتی در شبکه رادیو قرآن، مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، مالزی، ترکیه، امارات و تغییرات مدیریتی در سازمان دارالقرآن و ... بودیم.

ایکنا قرآن بهار 96

به گزارش ایکنا؛ فصل بهار سال 1396 و همزمان با آغاز روزهای کاری پس از دومین هفته از فروردین‌ماه سال گذشته با برنامه‌های متنوع و متعدد قرانی از جمله دیدار نوروزی جامعه قرآنی طبق روال سنوات گذشته در ایکنا، برگزاری سی‌وچهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن، اخباری مربوط به نمایشگاه بین‌المللی قرآن، تغییرات مدیریتی در سازمان دارالقرآن، تغییرات مدیریتی در رادیو قرآن، اعلام اسامی منتخبان بیست‌ودومین همایش تکریم از خادمان قرآن، لحظات پرالتهاب حمله تروریستی به حرم امام خمینی(ره)، برپایی شانزدهمین همایش «عمری با قرآن»، دیدار جامعه قرآنی کشور با رهبر معظم انقلاب، اعلام برترین‌های مسابقات قرآن کشورهای مالزی و ترکیه و ... بود که طی این گزارش به اهم‌ آنها پرداخته می‌شود.

دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا
در اولین روز کاری سال ۹۶ همزمان با چهاردهمین روز بهار، جامعه قرآنی کشورمان اعم از قاریان، حافظان، خادمان، مدیران، پژوهشگران، هنرمندان و فعالان قرآنی همچون سنوات گذشته در خبرگزاری قرآن گردهم جمع شده‌اند تا دیدارها در اولین روز کاری سال ۹۶ تازه شود.
این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط مهدی غلام‌نژاد، قاری جوان و نماینده کشورمان در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان آغاز شد. اجرای این مراسم را که با استقبال خوبی از سوی جامعه قرآنی همراه شد، حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشور بر عهده داشت برای اطلاع از جزئیات این دید و بازدید اینجا کلیک شود.
برگزاری سی‌وچهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در حالی از روز ۳۰ فروردین‌ماه 96 در مصلای تهران آغاز ‌شد که اولین گروه از شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات که عمدتاً شرکت‌کنندگان رشته‌های حفظ و قرائت قرآن در بخش بزرگسالان و نابینایان بودند ۲۹ فروردین‌ماه وارد کشور شدند. بر اساس گفته‌های مسئولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف شرکت‌کنندگان در بخش‌های طلاب،‌ دانش‌آموزان و بانوان نیز در روز دوم اردیبهشت‌ماه وارد کشور شدند.
همچنین در این دوره از مسابقات،‌ رقابت‌ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار ‌شد، این در حالی است که در سال‌های قبل مسابقات در یک نوبت برگزار می‌شد. در نوبت صبح برنامه‌های جنبی همچون بازدید از اماکن فرهنگی در نظر گرفته شد اما رقابت‌ها در دو نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۰ برگزار ‌شد.
در این دوره از مسابقات که از اواخر فروردین‌ماه و در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، هیئت داوران متشکل از ۲۶ داور در بخش آقایان و ۱۴ داور در بخش بانوان به امر قضاوت این دوره از مسابقات مشغول بودند.همچنین در این دوره از مسابقات شاهد حضور داورانی از کشورهای اردن، سوریه،‌ پاکستان، مصر، اندونزی، عراق، الجزایر، روسیه و سودان در بخش آقایان و مغرب، اندونزی، عراق، بحرین و یمن در بخش بانوان بودیم.
تغییرات مدیریتی در سازمان دارالقرآن
در فروردین‌ماه شاهد تغییر و تحولاتی درکادر اجرایی سازمان دارالقرآن الکریم بودیم که طی آن در احکام جداگانه که از سوی مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن طی ابتدای سال جدید صادر شده است، «احمد حاجی‌شریف» که در معاونت اداری و مالی فعالیت می‌کرد به عنوان معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن و «مهدی شکری» و «احمد زرنگار» نیز از سرپرستی به ترتیب به عنوان معاون آموزش و معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن منصوب شدند.
همچنین «منصور آقامحمدی» به عنوان مدیر امور ارتباطات، «حسین بهبودی» به عنوان مدیر اجرایی دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت منصوب و«سیدجعفر صادقی» به عنوان مدیر دفتر برنامه‌ریزی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات، «حسین تقی‌پور» به عنوان مدیر پژوهش و «سید عزیزالله مرتضوی» به عنوان مدیر امور تصحیح سازمان دارالقرآن الکریم در سمت خود ابقا شدند.

اخباری از نمایشگاه‌ بین‌المللی قرآن
در آغازین روزهای کاری پس از ایام تعطیلات جلسه شورای سیاست گذاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن  برگزار شد که طی این جلسه اعلام شد، احکام ٨٠ درصد از کمیته‌های نمایشگاه مشخص شد. همچنین با مصوبه شورای برنامه‌ریزی این دوره از نمایشگاه با شعار «قرآن، اخلاق، زندگی» ، ٧ تا ٢٦ خرداد‌ماه سال جاری(مصادف با دوم تا بیست و یکم ماه مبارک رمضان) از ساعت ١٧ تا ٢٤ در محل مصلی حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد.
همچنین بنا بر گزارش ایکنا، آئین افتتاحیه بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر روز، هشتم خردادماه 1396، با حضور مسئولان کشوری، مدیران و پیشکسوتان قرآنی کشور از جمله رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست نمایشگاه و ... در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد. برای اطلاع از مشروح این گزارش اینجا کلیک شود.
همچنین طی مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن از مستند «ایزوتسو»، نخستین مترجم قرآن به زبان ژاپنی با عنوان «مردی از جنس آفتاب» رونمایی شد.
تولید مستند «ایزوتسو» شهریورماه سال ۱۳۹۴ به کارگردانی مسعود طاهری کلید خورد و قرار شد تا زمستان همان سال با عنوان مستند «مردی از سرزمین آفتاب» آماده و پخش شود اما در زمان مقرر خبری از آماده‌سازی و به نمایش در آمدن آن نبود و مسئولان دلیل این امر را کمبود اعتبارات عنوان می‌کردند.
بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، ۲۶ خردادماه سال گذشته نیز با برگزاری مراسم اختتامیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار خود پایان می دهد.
«احمد ابوالقاسمی» مدیر شبکه رادیویی قرآن شد
طی حکمی از سوی نسرین آبروانی، معاون صدا رسانه ملی، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان به عنوان مدیر رادیو قرآن معرفی شد. پیش از این سیدمیعاد صالحی به مدت حدودی هشت ماه مدیریت این شبکه را برعهده گرفته بود.

هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت
این دوره از مسابقات، ۲۳ فروردین‌ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شد و تا پایان فروردین‌ماه ادامه داشت. این مسابقات با مشارکت ۱۲۰ متسابق از ۷۹ کشور جهان در رشته‌های قرائت و حفظ کل قرآن کریم در هتل شرایتون برگزار ‌شد که مجتبی محمدبیگی در رشته قرائت و داوود فلاحی‌میبدی در رشته حفظ کل قرآن کریم از کشورمان در این مسابقات حضور داشتند.
کارویژه ایکنا برای انتخابات
طی اردییهشت‌ماه، خبرگزاری قرآن نیز همپای با دیگر رسانه‌های کشور که تلاش دارند تا از صحنه انتخابات دور نشوند، دست به راه اندازی صفحه ویژه انتخابات زد تا از این طریق جامعه قرآنی نیز حضور پررنگی در تعیین سرنوشت جامعه داشته باشد و از طریق این صفحه مطالبات قرآنی خود از رئیس جمهور آینده را مطرح کنند. در این صفحه انتظارات و مطالبات اعضای جامعه قرآنی از رئیس دولت دوازدهم ارائه شد.
بازدید نماینده مجلس از ایکنا
طی دومین ماه از فصل بهار نیز این خبرگزاری میزبان زهرا سعیدی، نماینده مردم شهرستان مبارکه و عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون قرآن، عترت و نماز در مجلس شورای اسلامی بود. وی با حضور در تحریریه این خبرگزاری از نزدیک در جریان روند فعالیت‌ها و عملکرد ایکنا قرار گرفت.
دوبرابر شدن بودجه معاونت قرآنی ارشاد
خبر خوش دو برابر شدن بودجه و اعتبار این معاونت طی سال 96 از خبر خوشی دیگری بود که در ابتدای سال جامعه قرآنی را امیدوار کرد تا شاهد ارتقای فعالیت‌های قرآنی در کشور باشیم. حجت‌الاسلام حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت این خبر مسرت بخش را به جامعه قرانی داد و عنوان کرد: سال ۹۵ اعتبارات این معاونت ۱۶ میلیارد تومان بوده است که با حمایت‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفت، میزان این اعتبار در سال ۹۶ به حدود ۳۲ میلیارد تومان رسید تا به این ترتیب شاهد رشد ۱۰۰ درصدی بودجه باشیم و این مبلغ در لایحه بودجه نیز آمده است که این افزایش اعتبارات قرآنی معاونت با پیگیری‌های مکرر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت شخص وزیر از این پیگیری‌ها در سازمان برنامه و بودجه بود.

نوروز///بهاری دیگر و دیدار نورزی جامعه قرآنی در ایکنا/ فصلی با التهاب حمله تروریستی به حرم امام خمینی(ره) تا برپایی چندین مسابقه بین‌المللی
راه اندازی تشکیلات قرآنی در وزارت نفت
دردوازدهمین روز از اردیبهشت‌ماه 96 از سوی وزارت نفت اعلام شد که کمیته‌ای با عنوان «کمیته راهبری فعالیت‌های قرآنی در وزارت نفت» تشکیل شده است. این خبر را علی اکبر حسنی، رئیس مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی آموزش مرکزی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد و در تکمیل آن گفت: برحسب دستور وزیر نفت در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی کارکنان این شرکت و خانواده آنها با آموزه‌های قرآنی جلساتی را برگزار و تمامی موارد تبیین مأموریت شده است.
برپایی جلسات مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی
هشتاد و یکمین و هشتاد و دومین جلسه این مجمع مشورتی این شورا طی فصل بهار برگزار شد که طی آن به ارائه گزارش مقدماتی نحوه و مدل‌های سامانه ارتباطی نهادهای قرآنی کشورتوسط «فیروز رازنهان» از اساتید دانشگاه و متخصص در حوزه مدیریت فرهنگی، پیگری شاخص‌های توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، تصمیم‌گیری و بررسی عضویت «قوه قضائیه» و «وزارت ورزش و جوانان» در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور و بررسی سند «قرآن و فضای مجازی» که توسط كمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور تدوین شده است و.... پرداخته شد.
ظهر دلنشین پیشکسوت قرآنی «علی‌اکبر حنیفی»
نشست ظهر دلنشین علی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت و خادم القرآن با حضور جمعی از شاگردان این استاد در سالن همایش‌های خبرگزاری ایکنا برگزار شد.در این جلسه هر کدام از حاضران ضمن بیان خاطراتی از سال‌ها حضور در جلسات استاد حنیفی به بیان برخی از ویژ‌گی‌های اخلاقی و شخصیتی این معلم برجسته علم قرائت قرآن کریم پرداختند.
بحث الگوساز بودن، مولد علم بودن در زمینه تخصصی، طراز بسیار بالای شخصیت پژوهشی و علمی از مهم‌ترین وجوهی بود که هر کدام از شاگردان استاد به نوبت بیان کردند.

نوروز///بهاری دیگر و دیدار نورزی جامعه قرآنی در ایکنا/ فصلی با التهاب حمله تروریستی به حرم امام خمینی(ره) تا برپایی چندین مسابقه بین‌المللی
تجلیل از «سیدمحسن موسوی‌بلده» همزمان با هفته معلم
طی هفته معلم این خبرگزاری در راستای تکریم از مقام شامخ معلمان قرآن، از سال‌ها تلاش خادم القرآن سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی توسط شاگردانش و نیز خبرگزاری قرآن تجلیل شد. 
سیزدهمین جشنواره قرآنی دانشگاه علمی ـ کاربردی
سیزدهمین جشنواره قرآن و عترت این با هدف اعتلای دانش، ایمان، اخلاق و بصیرت دینی دانشگاهیان و توسعه فضای معنوی و قرآنی در دانشگاه و زمینه‌سازی انس و الفت دانشگاهیان با قرآن کریم و سیره معصومین(ع) و تدبر و عمل به آموزه‌های الهی برگزار ‌شد. این جشنواره در سطوح دانشجویان، مدرسان و کارکنان در هفت بخش شفاهی، کتبی، پژوهشی، کتابخوانی، فناوری، ادبی و هنری و در ۳۴ رشته برگزار ‌شد.
این جشنواره در بخش‌های شفاهی، کتبی، پژوهشی، کتابخانه‌ای و ادبی برپا شد که بخش شفاهی شامل قرائت به روش تحقیق، قرائت به روش ترتیل، حفظ دو جزء، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ كل، دعا و مناجات خوانی، اذان و تواشیح بود.
همچنین بخش كتبی این جشنواره نیز شامل رشته‌های مفاهیم نهج‌البلاغه، مفاهیم صحیفه سجادیه، احادیث اهل بیت(ع)، حفظ موضوعی قرآن کریم، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، آشنایی با سیره معصومین(ع)، احکام و پرسمان قرآنی بود.
برپایی همایش تکریم و تجلیل از ۱۰۰۰ مدیر تشکل و مربیان قرآن استان تهران
همایش تکریم و تجلیل از مدیران تشکل‌ها و مربیان قرآن استان تهران با حضور مسئولان قرآنی کشورمان و همراه با تجلیل از هزار معلم قرآن مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان تهران در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
راه‌اندازی رادیو ترتیل برای اولین بار در جهان اسلام
رادیو ترتیل برای نخستین بار در جهان اسلام از ابتدای ماه مبارک رمضان به‌عنوان سومین کانال این شبکه راه‌اندازی می‌شود. این طرح به تصویب علی عسگری، ریاست سازمان صدا و سیما رسیده  و به این ترتیب این شبکه رادیویی اول ماه مبارک رمضان به صورت ۲۴ ساعته فعالیت خود آغاز کرد. 

برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی و رتبه نخست از آن ایران
پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور مالزی از ۲۵ اردیبهشت‌ماه سال گذشته در شهر کوآلالامپور آغاز شد و تا روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه 96 نیز ادامه داشت. حامد علیزاده، نماینده جمهوری اسلامی ایران نیز در این مسابقات حضور داشت که غلامرضا شاه‌میوه نیز به عنوان استاد راهنما وی را همراهی کرد. در مجموع ۹۱ شرکت کننده آقا و خانم از ۴۹ کشور جهان در پنجاه و نهمین دوره مسابقات شرکت داشتند.
طی این رقابت‌ها در رشته قرائت تحقیق نیز رتبه اول در بخش آقایان نصیب حامد علیزاده از جمهوری اسلامی ایران شد و نفر دوم تا پنجم به ترتیب «اوغکو محمد ادیب الامین بن فغیرن حاج مرزوقی» از برونئی «وان فخرالرازی بن وان محمد» از مالزی، «محمد معروف حسین» از کانادا و «نور محمد بن علی» از سنگاپور بودند. در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز در بخش آقایان نفرات اول تا سوم به ترتیب از کشورهای سنگال، مالزی و قطر و در رشته حفظ کل قرآن در بخش بانوان به ترتیب نفرات اول تا سوم نیجریه، فلسطین و سنگال بودند.
اعزام کاروان قرآنی نیروی زمینی ارتش به مناطق عملیاتی جنوب و جنوب غرب
در آخرین روز اردیبهشت‌ماه کاروان قرآنی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از حفاظ و قراء ممتاز نزاجا با حضور در یگان‌های استان خوزستان(دزفول، اندیمشک، نقاط مرزش و شمال شرق خوزستان) به اجرای برنامه پرداختند. هدف از اعزام این کاروان نشر و گسترش فرهنگ قران در یگان‌های نزاجا به ویژه یگان‌های مستقر در مناطق مرزی است.
نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن ترکیه و کسب رتبه دومی
مصطفی اصفهانیان، حافظ‌ کل قرآن، سیدمصطفی حسینی، قاری جوان کشورمان به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه که طی ۲۹ اردیبهشت‌ماه 96 برگزار شد، به اجرای قرعه‌های انتخاب پرداختند.
در این مسابقات که در دو رشته قرائت قرآن و حفظ کل برگزار ‌شد، ۱۲۰ متسابق از ۶۲ کشور جهان با یکدیگر به رقابت پرداختند. همچنین محل برگزاری این مسابقات در مسجد فاتح شهر استانبول بود.
طی این مسابقات حافظ کشورمان حائز رتبه نشد و «عمر الزعبی» نماینده اردن رتبه نخست، «فاروق شاهین» از ترکیه مقام دوم و فارس «محمدبنقاسم الأعجم» از یمن رتبه سوم را به دست آوردند و در رشته قرائت قرآن کریم «حبیب دوه جی» از ترکیه مقام نخست، «سید مصطفی حسینی» نماینده کشورمان رتبه دوم و «محمد روزقون» از کشور اندونزی مقام سوم را کسب کرد.

جزئیاتی از کاروان قرآنی اعزامی به حج ۹۶
هر ساله برای اجرای برنامه‌ها و محافل قرآنی در موسم حج تمتع، کاروانی متشکل از قاریان و حافظان برجسته و گروه های تواشیح تحت عنوان کاروان قرآنی نور به کشور عربستان اعزام می‌شوند که برای انتخاب اعضای اعزامی، آزمونی برگزار می‌شود که در نهایت افرادی که معدل بالاتر را آورده‌‌اند، انتخاب می‌شوند. آزمون انتخابی حج ۹۶ طی روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه 96 در محل مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد که از قاریان شرکت‌کننده، یک تلاوت تحقیق و یک تلاوت ترتیل ضبط شد.
مقررات داوری و ارزیابی این تلاوت‌ها با حضور اساتید بزرگ پنجم و ششم خردادماه سال گذشته برگزار ‌شد و پس از جمع‌بندی نتایج، ۱۵ قاری و حافظ قرآن کریم و یک گروه تواشیح پنج نفره معرفی شدند. سرپرست این گروه محمدرضا دیانت از حفاظ مطرح کل قرآن کریم کشور است. بخشی از این افراد بر اساس ارزیابی که توسط کمیته اعزام شورای عالی قرآن صورت گرفت معرفی شدند.
برپایی نشست‌های تخصصی «با یاوران وحی»
این خبرگزاری در راستای رسالت و اشاعه فرهنگ قرآنی در حوزه‌های مختلف ادبی، سیاسی، هنری، اجتماعی، اقتصادی و ... و همچنین نیازسنجی مخاطبان و ضرورت‌های تبیین مفاهیم قرآنی و همچنین بیان دغدغه‌های مؤسسات قرآنی ـ مردمی و آشنایی مخاطبان این خبرگزاری با فعالیت‌های این تشکل‌های مردمی ـ قرآنی نشست‌هایی را با عنوان «با یاوران وحی» برگزار می‌کند.
لذا طی فصل بهار به معرفی مؤسساتی چون مکتب‌القرآن الکریم استان تهران با حضور عبدالحسین متقی، مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سادات استان تهران با حضور مهناز ناصری و مهد قرآن با حضور سیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه مهد قرآن، محمود کریمی، معاون آموزش و عضو هیئت علمی مؤسسه، مسعود تهرانی‌فرجاد، معاون تخصصی کودک و نوجوان، محسن خبری، معاون امور استان‌ها، جواد فومنی الحائری، مدیر مهد قرآن استان تهران و رحمت‌الله سلمان ماهینی، مدیر روابط عمومی و مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی پرداخته شد که طی آن بیان عملکرد‌ها و گزارشی از فعالیت‌های این مؤسسه از بدو تأسیس تاکنون و همچنین چشم‌اندازی فعالیت‌هایشان در سال‌‌های آینده و بیان دغدغه‌ها و درخواست‌هایشان از مسئولان مربوطه ارائه ‌شد.
یادآور می‌شود، طی این فصل به برپایی سه نشست تخصصی با یاوران وحی پرداخته شد.

نوروز///بهاری دیگر و دیدار نورزی جامعه قرآنی در ایکنا/ فصلی با التهاب حمله تروریستی به حرم امام خمینی(ره) تا برپایی چندین مسابقه بین‌المللی
برپایی شانزدهمین همایش «عمری با قرآن»
شانزدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان «عمری با قرآن» به همت فرهنگ‌سرای قرآن و با همکاری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، طبق روال هر ساله مصادف با شب نیمه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. طی این همایش در سال 1396 از حدود ۹ نفر از خادمان قرآن و پیشکسوتان قرآنی در حوزه های مختلف تجلیل به عمل آمد. برای اطلاع از جزئیات بیشتر این برنامه اینجا کلیک کنید.
برای اطلاع از اسامی منتخبان این همایش اینجا کلیک شود.


دیدار جامعه قرآنی کشور با رهبر معظم انقلاب
طبق سنوات گذشته در طلیعه ماه مبارک رمضان 1438 باشکوه‌ترین محفل انس با قرآن در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد که در این محفل شاهد دیدار جامعه قرآنی کشور با ایشان و اجرای برنامه توسط تعدادی از قاریان، حافظان، گروه‌های تواشیح و مادحان اهل‌بیت(ع) بودیم.
مسئولیت هماهنگی برنامه، انتخاب مجریان و دعوت از میهمانان برعهده شورای عالی قرآن بود که از حدود دو ماه پیش از برپایی این مراسم، تمهیدات لازم جهت برگزاری هرچه بهتر این محفل نورانی انجام گرفت و این مراسم به صورت زنده از شبکه‌های قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن پوشش داده شد.
طی این مراسم که با اجرای «مجید یراق بافان» همراه بود، «حامد علیزاده»، نفر اول پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور مالزی از آیات ۲۸۴ سوره بقره تلاوت کرد و سپس قاری نوجوان «احمدرضا لطفی» از استان ایلام از آیه ۲۰ سوره قصص تلاوت داشت.

نوروز///بهاری دیگر و دیدار نورزی جامعه قرآنی در ایکنا/ فصلی با التهاب حمله تروریستی به حرم امام خمینی(ره) تا برپایی چندین مسابقه بین‌المللی
موضوعات طرح قرآنی بشارت ۱۴۵۱ با محوریت سوره «ملک» مشخص شد
طرح فراگیر قرآنی ۱۴۵۱ در ایام تابستان 1396 در دو مرحله و با مشارکت نهادهای مختلف برگزار شد، محوریت بخش اول این طرح در ایام ماه مبارک رمضان سوره مبارکه ملک بود و با توجه به تعدادی روزهای ماه مبارک، ۳۰ آیه‌ای بودن این سوره هر روز یک آیه از آن آموزش داده شد.
بنا بر این گزارش این طرح که از شنبه، ۶ خردادماه 96 آغاز شد و تا ۴ تیرماه همان سال ادامه داشت که طی هر روز یک بحث ارائه شد و به موضوعاتی چون مالک حقیقی، هدف آفرینش، نظام آفرینش، برهان نظم، زینت آسمان‌ها، عاقبت کافران، عذاب وحشتناک، عذاب دوزخیان، عاقبت تکذیب پیامبران، رسول ظاهر و باطن، روز حسرت، مغفرت و پاداش بزرگ، عالم به ظاهر و باطن و عالم به اسرار نهان پرداخته شد.
برپایی رقابت‌های قرآنی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران
بنا بر گزارش ایکنا، چهارمین دوره مسابقات قرآن سازمان بازنشستگی شهرداری ویژه گروه‌های بازنشستگان، کارکنان سازمان بازنشستگی و شرکت‌های تابعه و خانواده‌های آنها در دو بخش بانوان و آقایان طی خردادماه در سالن اجتماعات پیامبر اعظم(ص) سازمان بازنشستگی برگزار شد.
این مسابقات در بخش شفاهی در رشته‌های ترتیل، حفظ اجزاء و اذان و در بخش مکتوب در رشته‌های احکام و سیره معصومین(ع) و تفسیر قرآن براساس منابعی که اعلام شد، برگزار شد و بخش هنری ـ ادبی نیز شامل شعر بخش‌های شعر آئینی، نقاشی با موضوعات قرآنی، خطاطی از یک آیه قرآن کریم و بخش خادمان قرآن در فضای‌ مجازی شامل طراحی سایت، وبلاگ و اینستا در حوزه علوم قرآن و نشر علوم دینی، کانال قرآنی، جدول قرآنی و صفحه‌های قرآنی پرداخته شد.
برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی
مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی با حضور حافظان قرآن از ۱۰۰ کشور دنیا تحت حمایت «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم»، نخست‌وزیر و نایب رئیس امارات متحده عربی و همچنین حاکم دبی برگزار شد.
کمیته برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن دبی از بیش از ۱۲۰ کشور اسلامی و اقلیت مسلمان در اروپا، آمریکا، آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا برای شرکت در این دوره از مسابقات دعوت شد.
علی فیضی، حافظ نوجوان کل قرآن کریم و نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور امارات بود که در این مسابقات حائز رتبه نشد.
اعزام تبلیغی حافظ قرآن نوجوان به لبنان
امیرحسین اسلامی، نوجوانی است که توانسته کل قرآن را در مدت یکسال حفظ کند. وی از سن هشت سالگی حفظ را در مؤسسه جامعة‌القرآن شعبه نامجو در تهران آغاز کرده و در سن ۹ سالگی موفق به حفظ کل قرآن شده است. همچنین، اسلامی توانسته مقطع سوم ابتدایی را نیز به صورت جهشی پشت سر بگذارد. همچنین اسلامی در مسابقات مختلفی نیز حضور یافته و توانسته در مسابقات سازمان اوقاف و سازمان‌های مختلف رتبه‌های برتر را کسب کند، علاوه بر این وی در مسابقات آموزش و پرورش نیز همه ساله موفق به کسب رتبه برتر در سطح استان شده است.
امیرحسین اسلامی به دلیل درخشش‌های مختلف و تسلطی که بر حفظ قرآن دارد به عنوان نماینده قرآنی جمهوری اسلامی ایران و در ایام ماه مبارک رمضان برای اجرای برنامه از طرف شورای عالی قرآن به کشور لبنان اعزام شد.
برگزاری مراسم بیست و دومین آیین تکریم و تجلیل از خادمان قرآن
اسم بیست و دومین آیین تکریم و تجلیل از خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مدیران فرهنگی و قرآنی و اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی کشورمان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی بودیم. در بخشی از این مراسم از ۱۱ خادم برگزیده قرآن کریم تجلیل شد. تعداد خادمانی که باید در این روز تجلیل می شدند ۱۲ نفر بود که «احمد ابوالقاسمی» قاری بین المللی کشور و مدیر رادیو قرآن به دلیل اینکه در مراسم حضور نیافته بود – بر اساس آنچه در آئین نامه همایش آمده است – از قرائت نام وی پرهیز شد. همچنین در بین خادمان تجلیل شده نام «علی منتظری» از اعضای جهاد دانشگاهی نیز به چشم می خورد.
اسامی منتخبان بیست‌ودومین همایش تکریم از خادمان قرآن
اسامی منتخبان بیست و دومین آیین تکریم و تجلیل از خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که بیست و دومین آیین تجلیل و تکریم از خادمان قرآن همزمان با روز ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) نیمه ماه مبارک رمضان (۲۰ خردادماه) با حضور رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شود، اعلام شد.
گزارش ایکنا از لحظات پرالتهاب حمله تروریستی به حرم امام خمینی(ره)/ شهادت حجت‌الاسلام تقوی
طی این حمله تروریستی علاوه بر رصد اخبار لحظه به لحظه این عملیات، مصاحبه‌هایی نیز با قراء حاضر در جلسه جزءخوانی این آستان که با شروع این حادثه در حرم محبوس شده بودند چون مجتبی پرویزی، قاری کشورمان، حسین و جعفر فردی و سیدمحمد کرمانی به عنوان شاهدان عینی انجام شد. در حادثه تروریستی مجلس و حرم مطهر امام خمینی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، مدیرعامل سابق خبرگزاری ایکنا به شهادت رسید. پیام‌های تسلیتی از سوی همکاران جهادی‌اش، دستگاه‌های مربوطه و جامعه قرآنی کشور چون حمید صابرفرزام، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی، مهدی قره‌شیخلو ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و ... صادر شد.
برپایی نمایشگاه تجهیزات و ملزومات مورد نیاز مؤسسات قرآنی با عنوان «شمیم وحی»
سومین نمایشگاه تجهیزات و ملزومات مورد نیاز مؤسسات قرآنی با عنوان «شمیم وحی» و همچنین نخستین جشنواره آثار و محصولات قرآنی ۲۲ خردادماه در بوستان گفتگو برگزار شد. طی این نمایشگاه حدود سه هزار مجموعه قرآنی اعم از خانه قرآن عترت و محلات، جلسات شاخص، مؤسسات قرآنی و ... مورد حمایت قرار گرفته و نیازمندی هایشان در حد بضاعت نمایشگاه تأمین شد.

انتهای پیام

captcha