معرفی برترین بازی فرهنگی کشور/ جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با برآورده نکردن انتظارات داوران به کار خود پایان داد
کد خبر: 3698685
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱

معرفی برترین بازی فرهنگی کشور/ جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با برآورده نکردن انتظارات داوران به کار خود پایان داد

گروه فناوری اطلاعات ــ هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ضمن معرفی برترین آثار این دوره در بخش فرهنگی و ایرانی-اسلامی، درحالی به کار خود پایان داد که هیئت‌داوران کیفیت آثار ارائه‌شده در این دوره را پایین‌تر از دوره قبل و کمتر از سطح انتظارات خود دانستند.

برگزیدگان جشنواره هفتم بازی رایانه‌ای تهران/ سالی بدون بازی برتر!
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران شب ۱۹ اسفندماه ضمن برگزاری مراسم اختتامیه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی وزیر سابق این وزارتخانه و مدیران و بازی‌سازان این عرصه در تالار وحدت تهران به کار خود پایان داد.

در ابتدای این مراسم محمد حاج‌میرزایی، دبیر جشنواره طی سخنانی ضمن تقدیر از بیش از هزار بازی‌سازی که با ارسال آثار خود اعتبار بخش هفتمین جشنواره بودند، گفت: جشنواره هفتم بازی‌های رایانه‌ای تهران همان اهدافی را دنبال کرد که در دوره‌های قبل در دستورکار قرار داشته و مهم‌ترین آن‌ها افزایش اعتبار بازی‌ها و رساندن پیام بازی‌سازان به مسئولان بود.
 
ما میراث‌دار فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی هستیم
وی با اشاره به نکاتی درباره اهمیت جایگاه مربوط به معرفی برترین‌های حوزه بازی‌سازی یک سال گذشته، افزود: ما میراث‌دار فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی هستیم که طی قرن‌ها به دست ما رسیده و ازآنجا که بازی‌های ویدئویی ابزار مؤثری برای انتقال این میراث به کشور‌های دیگر است این جایگاه بسیار اهمیت دارد.

دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ادامه داد: متاسفانه امروز برخی از بازی‌سازانی که در سال‌های گذشته روی این صحنه مهم حضور داشتند در کشور نیستند و به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و شاید باشند در میان برگزیدگان امسال و امشب افرادی که تا سال آینده همین مسیر را طی کنند و برای فعالیت در حوزه تخصصی خود ناگزیر از ترک کشور شوند.

حاج‎میرزایی تصریح کرد: امیدواریم همه ما از بازی‌سازان گرفته تا مسئولان در کنار هم بتوانیم مشکلات را آن‌قدر کم کنیم که سال آینده در جشن بازی‌سازان باافتخار اعلام کنیم همه برگزیدگان سال گذشته همچنان در کشور هستند و با آثار تازه خود به جشنواره آمده‌اند. کما اینکه بزرگان بازی‌سازی را داریم که به‌رغم تمام مشکلات همچنان مانده‌اند و همچنان مشغول فعالیت در این عرصه هستند.

انتظاراتی که برآورده نشد
پس از سخنرانی دبیر جشنواره، سیدعلی سیداف به نمایندگی از هیئت‌داوران هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران بیانیه این هیئت را قرائت کرد و گفت: روال سال‌های قبل در این دوره داوری‌ها به شکل مجزا و تخصصی در بخش‌های مختلف صورت گرفته و نظرات داوران بخش‌های مختلف به تفکیک تشریح شد.

وی ادامه داد: بخش فنی از ارکان اصلی تولید هر بازی است و تیم داوران فنی در روند مشاهده و ارزیابی عواملی آثار رسیده مانند مقیاس و بزرگی، عدم وجود باگ، روان و بهینه بودن و وجود فناوری و قابلیت‌های ویژه را مدنظر قرار داده‌اند. در انتهای این بخش تأکید شده است که انتظار تیم داوران این بود که تأثیر مثبت پیشرفت‌های سال‌های اخیر را در بعد فنی باز‌ی‌ها شاهد باشیم که متأسفانه این‌گونه نبود.

متأسفانه بازی‌های این دوره بیشتر بر بازار داخلی متمرکز بود
نماینده هیئت‌داوران افزود: در بخش طراحی معیار‌ها در هر سبک متفاوت است و به همین دلیل داوری این بخش بسیار دشوار است، هیئت‌داوران این بخش تمام بازی‌های رسیده به جشنواره را بازی کرده‌اند و بر مبنای آن به بررسی پارامتر‌های مختلف در طراحی یک بازی پرداخته‌اند. به نظر داوران متأسفانه بازی‌های این دوره بیشتر بر بازار داخلی متمرکز بوده و کمتر شاهد خلاقیت در این بخش بوده‌ایم.

سیداف در ادامه بیانیه داوران گفت: در بخش داوری هنری هم داوران متأسفانه به انتظارات اولیه نرسیدند و میانگین نمره آثار به نسبت دوره‌های قبل بسیار پایین بود. عنوان کارگردان هنری در نفس خود نویدبخش حضور آثاری با حداقل استاندارد‌ها بود، اما انتظارات برآورده نشد و هیئت‌داوران این بخش امیدوار هستند بازی‌سازان ایرانی با سرمشق گرفتن از تجربه‌های موفق روز دنیا قدم‌های بزرگ‌تری در آینده بردارند.

وی با اشاره به بخش پایانی بیانیه هیئت‌داوران در بخش بازی‌نامه گفت: هیئت‌داوران بررسی و داوری آثار در این بخش را در دو حیطه بازی‌نامه‌های مکتوب و بازی‌های داستان محور انجام دادند. در بخش بازی‌نامه داوران ضمن ابراز نگرانی از کیفیت آثار هیچ متنی را شایسته تقدیر ندیدند؛ چراکه نویسنده بازی‌نامه‌ها دچار تکرار و کپی‌برداری شده‌اند البته در بخش بازی‌های داستان‌محور شرایط امیدوارکننده‌تر بود و هیئت‌داوران امید دارند بازی‌سازان با مطالعه منابع موجود حضور امیدوارکننده‌تری را در دوره‌های بعد از خود نشان دهند.

بازی‌سازان به‌عنوان اشخاص حقیقی می‌توانند در خانه بازی‌سازان عضو شوند
بخش بعدی این برنامه به سخنان فرزام ملک‌آرا، عضو هیئت مؤسس خانه بازی‌سازان اختصاص داشت که وی در این بخش با بیان توضیحاتی درباره لزوم گسترش فعالیت‌های صنفی در حوزه بازی‌ها پرداخت و گفت: طی سال‌های اخیر نبود تشکیلات انجمنی در عرصه بازی‌ها به‌شدت مشهود بود؛ در حال حاضر بازی‌سازان به‌عنوان اشخاص حقیقی می‌توانند در خانه بازی‌سازان عضو شوند و تنها کافی است در یک بازی در یکی از چهار بخش اصلی تجربه همکاری داشته باشند.

ملک‌آرا با تأکید براینکه بازی‌سازان علاقه‌مند به عضویت در خانه بازی‌سازان ایران در حاشیه مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران امکان ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر را از طریق غرفه‌های این انجمن داشتند، افزود: این امکان برای همه دوستان و علاقه‎مندان فراهم است که می‌توانند در این عرصه وارد شوند و از تجربیات دیگران هم بهره ببرند.

به گزارش ایکنا، بنابر اعلام رأی هیأت داوران برگزیدگان این دوره از جشنواره به این شرح مورد تقدیر قرار گرفتند؛ ژانر استراتژی و مدیریتی از میان بازی‌های «مزرعه بهاری»، «باباپز»، «آمازیا» و «هردنبیل» به عنوان نامزد‌های این بخش، بازی «مزرعه بهاری» محصول شرکت پیشگامان یارا کیش به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد. ژانر اکشن «خروس جنگی: تاج و تخت»، «هزار مشتان»، «مبارزه در خلیج عدن» و «آشوب در مزرعه» نامزد‌های این بخش بودند که از میان آن‌ها بازی «خروس جنگی؛ تاج و تخت» محصول پیشگامان یارا کیش به عنوان برگزیده معرفی شد.

همچنین در این بخش بازی «ایران ۵۷» محصول شرکت رسانا شکوه کویر دیپلم افتخار دریافت کرد. ژانر ساده «امیرو ماهی بگیر»، «پاپالند: فرار کله‌ها»، «فیشیمو»، «تاکسیدو» و «نجات قلعه» پنج بازی نامزد شده در این ژانر بودند که از میان آن‌ها غزال زرین بهترین بازی به «امیرو ماهی‌بگیر» محصول استودیو ناتیلوس اهدا شد. ژانرسکوبازی از میان بازی‌های «Unsight»، «سانجو فرار»، «دیرین دیرین دختر پادشاه»، «The Paradox» و «قیصر انتقام» بازی «Unsight» محصول شرکت سورنا پردازش آریا به‌عنوان برترین بازی در ژانر سکوبازی معرفی شد.

ژانر ماجرایی بازی نیز «بال‌های تاریک ۲» محصول شرکت لکسیپ گیمز توانست غزال زرین این بخش را در رقابت با بازی‌های «داستان‌های خاله قزی»، «کلوپ کاراگاهان»، «سایه روشن: تابستان سیاه» و «آناهیتا» از آن خود کند. همچنین از نظر هیأت داوران در ژانر نفش آفرینی هیچ بازی‌ای نتوانست عنوان برگزیده را به دست بیاورد. ژانر ورزشی هم بازی «جی‌تی: کلوپ سرعت»، «هشت» و «ماشین آنلاین» سه نامزد اصلی این بخش بودند که از میان آن‌ها بازی «جی تی کلوپ سرعت» محصول استودیو کینگ کد، موفق به دریافت دیپلم افتخار شد و غزال زرین به هیچ بازی‌سازی نرسید.

در بخش دستاورد فنی بازی‌های «امیرو ماهی بگیر»، «مزرعه بهاری»، «کابوس دشمن» و «خروس جنگی: تاج و تخت» به‌عنوان نامزد‌های نهایی اعلام شدند که غزال زرین این بخش به بازی «امیرو ماهی بگیر» اهدا شد و بازی «مزرعه بهاری» دیپلم افتخار این بخش را از آن خود کرد. دستاورد هنری سه بعدی نیز از میان بازی‌های «هردنبیل»، «نجات قلعه»، «مبارزه در خلیج عدن»، «فوتبال رانر» و «خاک» غزال زرین برترین دستاورد هنری سه‌بعدی به بازی «خاک» اهدا شد و دپیلم افتخار این بخش به «هردنبیل» رسید.

همچنین دستاورد هنری بازی دو بعدی و غزال زرین برترین دستاورد هنری دو بعدی از میان بازی‌های «مزرعه بهاری»، «فیشیمو»، «خروس جنگی: تاج و تخت»، «داستان‌های خاله قزی»، «پاپالند» و «مدافعان آزادی» به بازی «مزرعه بهاری» اهدا شد و بازی «فیشیمو» دیپلم افتخار این بخش را از آن خود کرد. دستاورد طراحی بازی بازی‌های «Unsight» امیرو ماهی بگیر»، «هزارمشتان»، «پاپالند»، «Space Z»، «الکترون» و «آمازیا» نامزد‌های برترین دستاورد طراحی بازی بودند که از میان آن‌ها «Unsight» غزال زرین را از آن خود کرد و دیپلم افتخار به «امیرو ماهی بگیر» اهدا شد.

دستاورد موسیقی نیز «فیشیمو»، «خروس جنگی»، «داستان‌های خاله قزی»، «پاپالند»، «سایه روشن» و «آمیرزا» نامزد‌های بخش دستاورد موسیقی بودند که غزال زرین این بخش به «خروس جنگی: تاج و تخت» رسید و «سایه روشن:تابستان سیاه» دیپلم افتخار گرفت. دستاورد صدا از میان بازی‌های «آشوب در مزرعه»، «سایه روشن»، «خاله قزی»، «مزرعه بهاری»، «امیرو ماهی بگیر» و «خروس جنگی: تاج و تخت» بازی «مزرعه بهاری» غزال زرین و «آشوی در مزرعه» دیپلم افتخار بخش دستاورد صدا را از آن خود کردند.

به گزارش ایکنا دستاورد بخش دوبله هم با بازی‌های «بال‌های تاریک ۲»، «کلوپ کاراگاهان»، «سایه روشن»، «داستان‌های خاله قزی» و «مهدیار ۲» به «سایه روشن» رسید که موفق به کسب دیپلم افتخار شد و غزال زرین به هیچ بازی‌ای اهدا نشد.
داوران در بخش برترین بازی‌نامه هم هیچ بازی‌ای را به‌عنوان برگزیده معرفی نکردند.

دستاورد داستان بازی در زمینه برترین بازی‌ها در دستاورد داستان بازی، چهار بازی «بال‌های تاریک ۲»، «مزرعه بهاری»، «کلوپ کاراگاهان» و «آناهیتا» نامزد بودند که بازی «مزرعه بهاری» غزال زرین این بخش را گرفت. «کلوپ کاراگاهان» هم توانست دیپلم افتخار این بخش را از آن خود کند.

بهترین بازی ایرانی از نگاه مردم
بهترین بازی ایرانی از نگاه مردم نیز در هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران هم به بازی «منچرز» (منچ آنلاین) رسید که به‌عنوان برترین بازی ایرانی از نگاه مردم انتخاب شد و غزال زرین این بخش را از آن خود کرد. بهترین بازی فرهنگی بازی «ایران ۵۷» محصول شرکت رسانا شکوه کویر هم به‌عنوان بهترین بازی فرهنگی سال توانست غزال زرین را به دست آورد. همچنین هیأت داوران این دوره در دو بخش بهترین بازی سال و بهترین بازی از نظر داوران خارجی را هیچ بازی‌ای معرفی نکردند.
 
انتهای پیام
captcha