بدگمانی به هم‌کیشان و اعتماد به غیرمسلمین آفت جامعه اسلامی است
کد خبر: 3698730
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
آیت‌الله هادوی تهرانی عنوان کرد:

بدگمانی به هم‌کیشان و اعتماد به غیرمسلمین آفت جامعه اسلامی است

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد تفسیر و سطح خارج حوزه علمیه گفت: متاسفانه فضای جامعه ما به سمتی در حرکت است که بدبینی و بدگمانی ما نسبت به افراد دیگری که هم دین ما هستند بیشتر از کسانی است که کافر و یا خارج از دین اسلام هستند.

بدگمانی به هم‌کیشان و اعتماد به غیرمسلمین آفت جامعه اسلامی است

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه «ق» گفت: در سوره مبارکه ق، در آیات ۱۲ تا ۱۴، خداوند تبارک و تعالی به اقوام گذشته اشاره می‌کند؛ می‌خواهد بگوید‌ای پیامبر (ص)، این تکذیبی که شما امروز با آن مواجه هستید، اتفاق جدیدی نیست.

وی افزود: از آن طرف هم به آن تکذیب‌کنندگان می‌خواهد بگوید که بالاخره شما نوآوری و نظریه‌پردازی نکرده‌اید؛ این حرف از قبل هم بوده و چیز جدیدی نگفتید. می‌فرماید: کذبت قبلهم؛ قبل از این‌ها قوم نوح و اصحاب‌الرس و ثمود و عاد و فرعون و ... هم این حرف‌ها را زده و پیامبرانشان را تکذیب کرده‌اند.

آیت‌الله هادوی تهرانی در ادامه افزود: شما امروز در صفحات مختلف شبکه‌های اجتماعی و ... نگاه کنید که مخالفین اسلام یا مخالفین دین، حرف‌هایی که می‌زنند با این حرف‌هایی که قرآن می‌فرماید فرقی ندارد؟ همین‌ها را تکرار می‌کنند! فقط خدا یک چیز را می‌فرماید که «فحق وعید»: آن وعیدی که ما داده بودیم و این‌ها را انذار کرده بودیم که از بین می‌روید و نابود می‌شوید؛ آن تحقق پیدا کرد و شما هم اگر این راه را بروید، به همین نتیجه خواهید رسید.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: قرآن دائما این معنا را تکرار می‌کند نمی‌شود از راه بهشت جهنم و از راه جهنم به بهشت بروی؛ متاسفانه سعی ما این است که از راه جهنم به بهشت برویم.

وی افزود: کار‌هایی می‌کنیم که قاعدتا باید جهنمی باشیم، ولی توقع بهشت را داریم. بار‌ها هم گفته‌ایم، اما این مثال را صد بار هم بگوییم کم است که نمی‌شود آب را در فریزر بگذاری و توقع داشته باشی بجوشد و یا بگذاری روی آتش و توقع داشته باشی یخ بزند. ولی ما توقع داریم و یک عمر هست که داریم این کار را می‌کنیم.

هادوی تهرانی بیان کرد: معنای این کار آن است که ما عقلمان کم است که «اکثرهم لایعقلون»؛ خدا که شوخی ندارد؛ می‌گوید دیوانه هستند؛ اگر یک کسی آب را در فریزر بگذارد و به او بگویی برای چه و بگوید که می‌خواهم چایی درست کنم همه او را دیوانه خطاب می‌کنیم؛ خب خدا هم همین را می‌گوید.

وی همچنین در ادامه جلسات تفسیر سوره حجرات گفت: اگر فضای برادری در جامعه ما شکل نگیرد، (که ما در این ۳۰ سال موفق در این امر نبودیم) خیلی مشکلات برای ما ایجاد کرده و می‌کند.

وی افزود: در آیه ۱۲ این سوره می‌فرماید: از این گمان‌ها اجتناب کنید، چون بعضی از این گمان‌ها گناه است؛ ما متاسفانه هر چه به هم نزدیک‌تر می‌شویم، گمان بدمان نسبت به یکدیگر زیادتر می‌شود؛ متاسفانه به اعتقاد من گمان مسلمانان نسبت به کفار به صورت عمومی، بهتر از گمان مسلمان‌ها در داخل خودشان است؛ یعنی بد گمانی ما نسبت به مسلمین از بد گمانی ما نسبت به غیر اسلام بیشتر است.

وی افزود: در داخل مذهب، بدگمانی ما نسبت به هم از بد گمانی‌مان نسبت به خارج مذهب بیشتر می‌شود؛ یعنی برعکس هست در حالی که ما باید بدترین گمانمان نسبت به آن کسانی باشد که با اصل دین مخالف هستند.

هادوی تهرانی تاکید کرد: امروز ببینید که ما چقدر گمانمان نسبت به افراد دور از دین اسلام، مثلا بت‌پرست‌ها یا بودایی‌ها بهتر از مسیحی‌ها و یهودیان است در حالی که بالاخره این‌ها دینشان دین توحیدی است و یک پیغمبر الهی را قبول دارند.

وی افزود: وقتی کمی نزدیک‌تر بیائیم چقدر گمانمان نسبت به مسیحیان و یهودیان بهتر از مسلمین است در صورتی که دارای پیامبر، کتاب و مناسک مشترک هستیم، ولی بدترین گمان‌ها را نسبت به نزدیک‌ترین‌ها داریم.

انتهای پیام

captcha