راهی که به مسابقات ختم می‌شود + صوت و عکس
کد خبر: 3698804
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
روزگذشته در جلسه پایانی سال 96 مجتبی پرویزی مطرح شد:

راهی که به مسابقات ختم می‌شود + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل ــ مجتبی پرویزی با بیان اینکه یک قاری خوب و قوی باید چند سال صبر کند تا به جایگاهی برسد و حالا فرض کنیم، اول بین‌المللی هم شد، آیا مسئولان، همانگونه که به یک خواننده و مداح بها می‌دهند، به یک قاری بین‌المللی نیز بها می‌دهند؟

////فیلتر سخت مسابقات و خروجی کم، موجب هدر رفتن استعدادها+صوت و عکس

به گزارش ایکنا؛ جلسه تازه تأسیس مجتبی پرویزی، قاری ممتاز کشورمان شب گذشته، 19 اسفند‌ماه پس از نماز مغرب و عشاء در میدان معلم به سمت یافت‌آباد، نرسیده به چهارراه قهوه‌خانه، سمت راست شهرک امام خمینی(ره)، خیابان مظفری، مسجد جامع امام حسن مجتبی(ع) با حضور برادرش سعید پرویزی که امسال عنوان بین‌المللی را از مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است، برگزار شد.

در این جلسه اعضاء به تلاوت آیاتی از ادامه درس و ارائه تلاوت‌های تقلیدی از قاریان مصری پرداختند و مجتبی پرویزی، نکات صوت و لحنی آنها را متذکر شد.

حسن ختام این جلسه تلاوت سعید پرویزی، قاری بین‌المللی کشورمان و تلاوت آیاتی از سوره مبارکه رعد بود که مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت.

////فیلتر سخت مسابقات و خروجی کم، موجب هدر رفتن استعدادها+صوت و عکس

مجتبی پرویزی در پایان جلسه در مصاحبه با خبرنگار ایکنا گفت: با توجه به اینکه یک‌سری از الگوهای رفتاری در جامعه‌مان عوض شده است، کمتر کسی به تلاوت قرآن و فعالیت قرآنی بها می‌دهد. امروزه اگر کسی را بخواهیم جذب قرآن کنیم، مزایایش را علاوه بر مسائل معنوی باید شرح دهیم که تقریبا مزایای خاصی ندارد. همچنین یکسری کم لطفی‌ها در بحث تلاوت قرآن دیده می‌شود و افراد از بیرون، بیشتر تمایل دارند خواننده و مداح شوند و خیلی از استعدادها سمت خوانندگی می‌رود.

این قاری ممتاز با بیان اینکه کسی که مستعد است و صدای خوبی دارد، به سمت خوانندگی یا هنر دیگر ترغیب شود، خیلی زمینه‌اش آماده‌تر است، تصریح کرد: چرا ما نمی‌توانیم در زمنیه تلاوت قرآن، زمینه‌سازی مناسبی ایجاد کنیم؟ همیشه باید از خودمان شروع کنیم، اما نقش مسئولان قرآنی بسیار پررنگ است و باید به بحث تلاوت قرآن بها دهند. اگر زمینه مناسب در جامعه مهیا بود، خیلی از خوانندگان امروزی، قاری می‌شدند. اگرچه که تلاوت قرآن و قاری شدن، بسیار بالاتر از خوانندگی و هنرهای دیگر است و اصلا از لحاظ معنوی، قابل قیاس نیست. اما مسئولان موظفند که برای ترویج فرهنگ قرآنی کم نگذارند.

////فیلتر سخت مسابقات و خروجی کم، موجب هدر رفتن استعدادها+صوت و عکس

پرویزی ادامه داد: امروزه اگر به کسی بگوییم که قاری قرآن شود، آینده‌اش را چه چیزی می‌بیند؟ انتهای تلاوت قرآن ما مسابقات است. مسابقاتی که فیلترش خیلی سخت و غیر ضروری است. مثلا 100 نفر در مسابقات عالی می‌خوانند و از بین این 100 نفر، چهار، پنج نفر انتخاب ‌می‌شوند و به استعداد‌های دیگر لطمه وارد می‌شود. در مقابل مثلاً در موسیقی پاپ یا سنتی و مداحی وهنرهای دیگر، آیا مسابقه می‌گذارند؟ و اینکه سالیانه بگویند که شما دو سه نفر مستعد هستید و برتر از همه هستید. در حالی که اینگونه نیست و هرکس در موسیقی برای خودش مکتبی دارد. یک قاری خوب و قوی باید چندسال صبر کند تا به جایگاهی برسد و حالا فرض کنیم، اول بین‌المللی هم شد؛ آیا مسئولان، همانگونه که به یک خواننده و مداح بها می‌دهند، به یک قاری بین‌المللی هم بها می‌دهند؟ یا اینکه اگر قاری بین‌المللی، دو دقیقه به مراسم بزرگی نرسید، نوار تلاوت پخش می‎کنند و دو دقیقه منتظر قاری مراسم نمی‌مانند.

در ادامه تلاوت‌های این جلسه ارائه می‌شود.

سعید پرویزی

کد
مجتبی پرویزی
کد

انتهای پیام

 

captcha