مردم زمانی طعم توسعه را می‌چشند كه عدالت در كشور حاكم باشد
کد خبر: 3698837
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
معاون اول رئیس‌جمهور:

مردم زمانی طعم توسعه را می‌چشند كه عدالت در كشور حاكم باشد

گروه اقتصاد ــ جهانگیری با بیان اینکه مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی، مهمترین آرمان امام و شهدا و رهبر معظم انقلاب استقرار عدالت بوده است گفت: عدالت تنظیم‌كننده امور است و اگر بخواهیم به توسعه پایدار برسیم باید به طور جدی به دنبال استقرار عدالت در كشور باشیم.

به گزارش به نقل از ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاعی‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری، پیش از ظهر امروز یكشنبه در آیین نكوداشت ساماندهی سهام عدالت اظهار کرد: یكی از مباحثی كه در دستور كار دولت قرار دارد و مردم نیز در جریان آن هستند اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی در واقع با این هدف اعلام شد كه اقتصاد كشور را به مرحله‌ای از مقاومت و تاب‌آوری برسانیم كه بتواند در برابر تكانه‌های داخلی و خارجی مقاومت كند و آسیب نبیند.
وی افزود: مهمترین تكانه اقتصادی كه در دوران جمهوری اسلامی با آن روبرو بوده‌ایم و مردم را آزرده است، تحریم‌هایی بوده كه قدرت‌های استكباری و غربی به بهانه‌های واهی علیه ملت ایران اعمال كردند و هنوز هم تهدید می كنند كه مجددا تحریم ها را بازخواهیم گرداند.
جهانگیری با بیان اینكه البته گوش ما از اینگونه تهدیدات پر شده است، خاطرنشان كرد: مهم این است كه اقتصاد كشور بتواند با فرض اینكه غربی‌ها دیوانگی كنند و بخواهند دوباره اقدامی انجام دهند، بتوانیم اقتصاد كشور را از گردنه‌ها عبور داده و به سرمنزل مقصود برسانیم.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: البته مسئولین جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش دارند كه از طریق منطق و گفتگو اجازه ندهند كه غربی‌ها هركاری كه می خواهند انجام دهند و تلاش مسئولین این است كه افكار عمومی و فضای بین‌المللی را علیه آنها بسیج كنیم اما در عین حال باید خودمان را برای روزهای سخت كه اگربخواهند دست به اقدامی بزنند آماده كنیم و برنامه مناسب داشته باشیم كه در همین راستا بهترین سند كه در اختیار ما قرار دارد سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی است.
جهانگیری با تأكید بر اینكه اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی در كشور اجرا بشود باید پنج رویكرد اصلی آن در همه سازمان‌ها، دستگاه‌ها، قوای سه گانه، نهادهای مختلف و حتی بخش خصوصی به طور جدی حاكم باشد و دو رویكرد مهم اقتصاد مقاومتی عدالت بنیانی و مردمی بودن اقتصاد است.
معاون اول رئیس جمهور با تأكید بر اینكه توسعه و پیشرفت زمانی ارزش دارد كه آحاد یك جامعه طعم پیشرفت را بچشند، تصریح كرد: مردم یك كشور زمانی طعم توسعه و پیشرفت را احساس می كنند كه عدالت در جامعه برقرار باشد.
جهانگیری اضافه كرد: اگر به دنبال رضایت شهروندان كشور هستیم باید درصدد مستقر كردن عدالت در جامعه باشیم و باید بدانیم كه اجرای عدالت جزء سخت‌ترین كارهاست و امیرالمومین علی (ع) كه شهید راه عدالت است وقتی در جامعه اسلامی پس از پیامبر می خواست كه عدالت را مستقر كند، در این مسیر به شهادت رسید.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینكه بدترین تعریف از عدالت محدود كردن آن به مسائل اقتصادی است، اظهار داشت: مردم باید در همه زمینه ها طعم عدالت را بچشند و باید احساس كنند كه با فقر، تبعیض و فساد مبارزه می‌شود.
وی افزود: باید همه آحاد یك كشور از فرصت‌های مناسب برخوردار باشند و به عنوان مثال شرایط علم‌آموزی باید برای كسی كه در پایتخت و یا استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌كند شرایطی برابر باشد.
وی با اشاره به سخنان هفته‌های گذشته مقام معظم رهبری تصریح كرد: ایشان در سخنان خود فرمودند كه اگر چه در خیلی از زمینه‌ها پیشرفت داشته ایم اما در زمینه عدالت آنطور كه باید پیشرفت نكرده‌ایم و از خداوند و مردم باید به این دلیل عذرخواهی كنیم.
جهانگیری افزود: این سخنان رهبر معظم انقلاب نشان دهنده اهمیت عدالت است كه وقتی عملكرد مسئولین در این زمینه خوب نبوده است، مقام معظم رهبری می گویند كه باید از مردم و خدا عذرخواهی كنیم و به دنبال اجرای عدالت باشیم.
معاون اول رئیس جمهور یكی از عرصه‌های عدالت را عدالت منطقه‌ای دانست و گفت: متأسفانه برخی استان‌های كشور در مقایسه با برخی دیگر دارای محرومیت بیشتری هستند و هر چقدر كه برای توسعه این استان ها سیاستگذاری كرده ایم تا سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این مناطق بیشتر شود، متأسفانه هنوز هم عقب ماندگی در این استان ها زیاد است.
جهانگیری با اشاره به رویكرد دولت تدبیر و امید در توجه و رسیدگی به مناطق محروم كشور خاطرنشان كرد: در همین دولت وقتی گفته شد كه همه استان‌ها به جز استان سیستان و بلوچستان از نعمت گاز برخوردار هستند، دلیل آن را جویا شدیم و گفتند كه گازرسانی به این استان توجیه اقتصادی ندارد اما نظر دولت این بود كه نباید به این دلیل مردم یكی از استان های كشور از این نعمت محروم باشند به همین دلیل دولت این موضوع را در دستور كار خود قرار داد و خط لوله گاز امروز به زاهدان رسیده و به زودی در شهرستان های استان نیز توزیع خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در گازرسانی، تأمین آب آشامیدنی و راهسازی در روستاهای كشور افزود: در چهار سال ابتدایی دولت تدبیر و امید تقریباً به اندازه تمام دوره های گذشته به روستاهای كشور گازرسانی شد به گونه ای كه در زمان آغاز به كار دولت یازدهم ۱۴ هزار روستا از نعمت گاز برخوردار بودند و فقط در مدت ۴ سال دولت یازدهم به ۱۱ هزار روستا گازرسانی شد.
جهانگیری افزود: البته در برخی از مناطق محروم كشور گنج هایی نهفته است كه
می تواند كشور را متحول كند كه نمونه آن سواحل دریای عمان است كه گنجی فراموش شده است و بهترین فرصت برای توسعه در این منطقه قرار گرفته است.
معاون اول رئیس جمهور با تأكید بر اینكه دولت به طور جدی در تلاش است مسأله بیكاری را مرتفع كرده و اقتصاد كشور را با اتكاء به اقتصاد مقاومتی توسعه دهد، خاطرنشان كرد: دستاوردهای اقتصادی سال ۹۶ بسیار خوب بوده و از نظر رشد اقتصادی، رشد سرمایه گذاری و اشتغال ایجاد شده، سال ۹۶ جزء سالهای نمونه است البته هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و باید با جدیت در این مسیر تلاش كنیم.
جهانگیری تصریح كرد: باید شرایطی در كشور مهیا شود كه هیچ ایرانی احساس نكند كه امنیت او در حال آسیب است چرا كه بیكاری ده ها آسیب با خود به همراه دارد و روح و كرامت انسان را در برابر خانواده اش آزرده می كند.
معاون اول رئیس جمهور گفت: از همه كسانی كه به ایران و ملت ایران علاقمند هستند
می خواهم كه در چرخه اقتصاد كشور قدم بگذارند و برای اشتغالزایی تلاش كنند چرا كه ایران استعدادها و ظرفیت های متعددی دارد كه نه تنها برای خود بلكه می تواند برای كشورهای دیگر نیز فرصت شغلی ایجاد كند.
جهانگیری در ادامه خاطرنشان كرد: یكی از كارهای مهم كه از ابتدای انقلاب اسلامی دنبال شده این بوده كه مردم در كارخانه ها سهامدار شوند و احساس كنند كه مالك هستند و این موضوع در دوره های گذشته دنبال شده و در دولت نهم و دهم مقام معظم رهبری با بزرگواری با اجرای طرح سهام عدالت موافقت كردند و نتیجه آن این شد كه تعدادی از كارخانه ها به مردم واگذار شوند.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: البته این طرح به گونه ای اجرا نشد كه مردم احساس مالكیت كنند و مبالغی كه در قالب سود سهام عدالت به مردم پرداخت شده نباید منتی بر سر مردم باشد چرا كه این سود متعلق به سهام خود مردم بوده است.
جهانگیری با یادآوری اینكه وقتی قرار شد سود سهام عدالت در كشور توزیع شود عده ای مخالفت كردند و گفتند كه این پول ها را از كارخانه ها بیرون نبرید، افزود: در پاسخ این افراد گفتیم مردم صاحب این سهام شده اند و حق مالكیت خود را پرداخت كرده اند. چگونه است كه افراد ثروتمند و میلیاردر سود سهام خود را دریافت می كنند و مردمی كه سودشان ۱۵۰ هزار تومان است نباید دریافتی داشته باشند.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: سهام عدالت برای سهامداران دارای دو امتیاز است یكی آنكه مبلغ سهام را پرداخت كرده‌اند و مالك این سهم هستند و باید هر ساله سود سهم خود را دریافت كنند.
جهانگیری افزود: دومین نكته این است كه در صورت تصویب لایحه دولت در مجلس شورای اسلامی سهامداران می‌توانند مالكیت سهم خود را انتقال دهند و آن را بفروشند كه البته من توصیه می‌كنم این كار را انجام ندهند زیرا این سهم می‌تواند برایشان استفاده‌های مختلف داشته باشد مثل اینكه می‌توانند آن را به عنوان وثیقه ارائه دهند.
در این مراسم وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با بیان اینكه اصل سهام عدالت اهمیت فراوانی دارد و سود آن چندان پراهمیت نیست گفت: سهامی كه مردم مالك آن شده اند، هم اكنون ارزش آن بیش از ۲.۵ برابر افزایش یافته و با تصویب لایحه دولت امكان فروش و نقل و انتقال آن نیز فراهم می شود.
رئیس سازمان خصوصی سازی هم در این مراسم گزارشی از روند اجرای طرح سامانه سهام عدالت و نحوه ثبت نام متقاضیان ارائه كرد و به توضیحاتی در خصوص این طرح پرداخت.
انتهای پیام

 

captcha