بایدها و نبایدهای مسابقات قرآن/ اما و اگرهای برگزاری یک مسابقه قرآن مطلوب
کد خبر: 3699033
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳

بایدها و نبایدهای مسابقات قرآن/ اما و اگرهای برگزاری یک مسابقه قرآن مطلوب

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ برگزاری مسابقات قرآن در نهادها و سازمان‌ها به عناوین مختلف با همه نقاط ضعف و قوتی که دارد، می‌تواند روش مناسبی برای سنجش میزان توانایی فعالان قرآنی در سطوح مختلف باشد. البته اگر کاستی‌های آن هر ساله کاهش پیدا نکند، نتیجه مطلوبی را که از آن انتظار می‌رود، ندارد و حتی سرخوردگی شرکت‌کنندگان و به مرور، خروج از فضای رقابت‌های قرآنی را به دنبال دارد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی،‌ برگزاری مسابقات قرآن به مناسبت‌های مختلف با همه نقاط ضعف و قوتی که دارد، می‌تواند روش مناسبی برای سنجش میزان توانایی فعالان قرآنی در سطوح مختلف باشد و در حال حاضر یکی از معیارهای سنجش همین مسابقات قرآن است. مسابقاتی که توسط نهادها و سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود و هر از چند گاهی تبلیغات ثبت نام و برگزاری آن را در فضای مجازی و یا سطح شهر مشاهده می کنیم. 

از طرفی این گونه رقابت‌ها بسته به نوع نهاد و سازمانی که متولی برگزاری آن است با ویژگی‌های مثبت و منفی همراه است که گاهی نارضایتی‌هایی را در میان شرکت‌کنندگان ایجاد می کند که دور از انتظار، آزاردهنده و گاهی دلسردکننده است. در همین راستا نگاهی داریم به یکی از این مسابقات قرآن که متولی آن یکی از سازمان‌ها است و به تازگی مرحله کشوری آن در تهران برگزار شده است.

بنابر این گزارش، بیست و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم بسیج در دو بخش آقایان و بانوان و همچنین مقطع بالای 16 سال و زیر 16 سال از ۹ تا ۱۲ اسفندماه به میزبانی تهران برگزار شد. به گفته تعدای از متسابقان خراسان رضوی حاضر در این رقابت ها در مراحل اعزام این افراد به محل برگزاری و همچنین بازگشت از مسابقات مشکلاتی پیش آمده است که در این زمینه با شرکت کنندگان استان گفت‌وگویی انجام شده و آنها نیز گله‌مندی‌هایی را ا از مسئولان استان مطرح کردند که در ادامه می‌آید.

سعید قره‌داشی، حافظ کل و شرکت‌کننده در رشته حفظ 20 جزء مسابقات قرآن بسیج در سال جاری با بیان اینکه همیشه استان خراسان رضوی در مسابقات خوب ظاهر می شود اما متاسفانه برخورد خوبی با متسابقان استان صورت نمی گیرد، گفت: مشکل ما برای حضور در این رقابت‌ها این بود که مسئولان استانی مسابقات به ما گفتند که با قطار و هزینه شخصی بلیط تهیه کرده و به این رقابت ها بروید و بعد از بازگشت مدارک خود را بیاورید تا هزینه به شما بازگردانده شود، اما مسئولان کشوری در محل برگزاری مسابقات می گفتند که مبلغ مورد نیاز برای حضور هوایی متسابقان استان‌ها واریز شده است.

مشکل اعزام قرآنیان خراسان رضوی

وی ادامه داد: بعد از اینکه ما در محل مسابقات بیشتر پیگیری کردیم متوجه شدیم که مبلغ رفت و آمد شرکت‌کنندگان به صورت هوایی به حساب استان واریز شده است اما استان این موضوع را قبول نمی کرد، این در حالی است که متسابقان خراسان رضوی در این رقابت ها رتبه اول تیمی را به اضافه چند رتبه برتر انفرادی به خود اخصاص دادند.
قره‌داشی افزود: حتی دبیر اجرایی بیست و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن بسیج در تهران، دائم عنوان می کرد که هزینه اعزام هوایی شما برای استان‌تان واریز شده است اما مسئولان مشهد می گفتند که حکم شما زمینی خورده و فقط باید قطار بگیرید.
وی اضافه کرد: بالاخره برای مسیر برگشت از رقابت ها هم در نهایت خودمان بلیط هوایی چارتر گرفتیم تا بعد برای دریافت هزینه ای که کرده ایم اقدام و با ارئه سند و فاکتور بتوانیم این مبلغ را تسویه کنیم.

بایدها و نبایدهای مسابقات قرآن/ اما و اگرهای برگزاری یک مسابقه قرآن مطلوب

این حافظ قرآن ابراز کرد: از طرفی فردی را که به عنوان سرپرست بچه‌های خراسان رضوی به مسابقات فرستاده بودند به فکر ما نبود و با خانواده آمده بود و به کار ما رسیدگی نمی کرد، البته متسابقان بزرگسال شاید خیلی نیاز به کمک سرپرست نداشتند اما متسابقان زیر 16 سال و بانوان استان نیز که در این رقابت ها حاضر بودند باید کسی آنها را برای تهیه بلیط و رسیدگی به شرایط‌شان جهت حضور بدون دغدغه در مسابقات همراهی می کرد.

عدم پاسخگویی مسئولان
وی با بیان اینکه صحبت در مورد مسابقات زیاد است، اظهار کرد: حتی مرحله استانی این رقابت ها هم وقتی که برگزار شد با حرف و حدیث بسیار همراه بود و هدایایی هم که به برگزیدگان مرحله استانی تعلق گرفت در ابتدا عنوان می شد که بودجه نداریم و یک هفته بعد از پایان مسابقات تازه هدایا را که بهتر است در موردش صحبت نشود، اهدا کردند.
این حافظ قرآن کریم با بیان اینکه برخورد برخی مسئولان با متسابقان نامناسب است، گفت: مسئولان بسیج استان باید در این زمینه پاسخگو باشند و رسیدگی کنند اما متاسفانه پاسخگو نیستند.

مشکل مرحله استانی مسابقات قرآن ورزش و جوانان
قره‌داشی در ادامه به مشکلی که در رابطه با یکی دیگر از مسابقات قرآن در سطح استان پیش آمده اشاره کرد و افزود: حدود شش ماه است که مسابقات استانی ورزش و جوانان برگزار شده و یک ماه بعد از آن هم مرحله کشوری این رقابت ها در شیراز برگزار و از منتخبان مرحله کشوری تجلیل شد، اما هنوز لوح تقدیر و هدایای مرحله استانی را به من و دیگر منتخبان مرحله استانی نداده‌اند.
وی با بیان اینکه یکبار می گویند برای منتخبان می خواهیم مراسم اختتامیه برگزار کنیم، یک بار می گویند بودجه نداریم، اضافه کرد: این صحبت ها در حالی است که هزینه های بسیاری را صرف مراسم ها و امور مختلف می کنند اما برای این مسابقات که برگزار کرده اند، بودجه ندارند، مگر کلا چند رشته بود و چند نفر اول شدند؟ از طرفی اگر بودجه ندارید مسابقات برگزار نکنید، چندین بار برگزیدگان این مرحله با مسئولان اداره و این مسابقات تماس گرفتند ولی کسی پاسخ درستی به ما نمی‌دهد و دائما ما را به یکدیگر پاس می دهند.

قره‌داشی در پایان عنوان کرد: همه بچه‌هایی که در مرحله استانی مسابقات ورزش و جوانان منتخب شدند در مرحله کشوری رتبه به دست آوردند، ولی هنوز هدایای مرحله استانی را نداده‌اند.

همچنین سیدروح الله لسانی‌طوسی، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان این رقابت‌ها در رشته قرائت تیمی در این زمینه با بیان اینکه ما یک سری مطالب را روز آخر مسابقات متوجه شدیم، گفت: قبل از مسابقات، مسئول دارالقرآن بسیج استان به من زنگ زدند و گفتند خودتون بروید و بعد از بازگشت هم هزینه‌ها را به ما اعلام کنید تا به شما بازگردانیم.

وی ادامه داد: من به مسئول بسیج گفتم اگر من و دیگر متسابقان با قطار رفت و آمد کنیم که چند روز از کار می‌مانیم، اما با این صحبت من و دیگر بچه‌ها قبول نکردند که با هواپیما برویم و گفتند که به ما اعلام کردند که زمینی اعزام شوید و هنوز مبلغی هم به ما پرداخت نشده است.

این متسابق مشهدی اضافه کرد: حتی من گفتم که با این شرایط نمی‌روم، گفتند اگر نروید فرد دیگری را جایگزین شما می‌کنیم، انگار اصلا استان و کسب رتبه برایشان مهم نبود. در نهایت هم ما قطار گرفتم و رفتیم.

این قاری قرآن بیان کرد: وقتی هم که پیگیر بلیط برگشت شدیم، باز هم گفتند که شما بلیط قطار بگیرد و زمینی برگردید و حتما فاکتور معتبر هم بیاورید تا بعدا هزینه ها را به شما بازگردانیم.

اعزام استان‌هایی با 600 کیلومتر فاصله توسط هواپیما

لسانی‌طوسی گفت: ما هم وقتی این شرایط را دیدیم پیش دبیر مسابقات رفتیم و تازه آنجا بود که متوجه شدیم که هزینه رفت و برگشت و اعزام متسابقان همه استان‌ها از قبل واریز شده و برای خراسان رضوی و برخی دیگر از استان ها که بالای 600 کیلومتر فاصله دارند، هزینه اعزام با هواپیما واریز شده است.
وی افزود: با همه این شرایط و توضیحات مسئولان تهرانی در نهایت مسئولان استان خراسان رضوی به ما گفتند که خودتون قطار بگیرید و برگردید هر چه دبیر مسابقات می گفت که بچه های شما اول شدند چرا این طور با آنها برخورد می کنید، تاثیری نداشت و ما بالاخره با هزینه شخصی بلیط پرواز چارتری گرفتیم و برگشتیم و باید مدارک و فیش هزینه را ببریم تا تسویه کنند.
این قاری عنوان کرد: دبیر مسابقات به مسئولان استان می گفت که شما باید از قبل برای متسابقان خود بلیط هواپیما تهیه می کردید اما مسئولان استان می گفتند که هزینه ای به دست ما نرسیده است. مشخص نیست این هزینه چه شده است.
وی اضافه کرد: واقعا این رفتار درست نیست که وقتی برای متسابقان قرآنی هزینه‌ای واریز شده است ما با خستگی به مسابقات رفته و با خستگی به خانه و محل کارمان بازگردیم.
لسانی‌طوسی گفت: متاسفانه باید بگویم که نکته جالب توجه در این موضوع این است که دبیر مسابقات به ما می‌گفت بیش از 32 استان به تهران آمدند و به مشکلی برخورد نکردند، اما بچه‌های خراسان رضوی دچار مشکل شدند. شما اگر رتبه نمی‌آوردید، چگونه برخورد می کردند؟

مشکل اعزام قرآنیان خراسان رضوی، مشکل دیروز و امروز نیست

وی اضافه کرد: ظاهرا مشکل خراسان مشکل دیروز و امروز نیست. جالب تر هم این است که با این مشکلات همه هم توقع دارند که بچه‌های مشهد مقام بیاورند ولی هیچگونه حمایتی نکنند، گویی ما وظیفه‌مان هست که هر کجا می‌رویم باید رتبه کسب کنیم.
وی افزود: در بخش انفرادی این رقابت‌ها مهدی هدایتی‌فر در رشته قرائت دوم شد و رضا جاهدی نیا، در حفظ کل سوم شد. همچنین در بخش تیمی که 31 استان حضور داشتند و مسابقات بدین شکل بود که یک حافظ 10 جزء، یک حافظ 20 جزء، یک مرتل و یک قاری با هم در یک تیم می خواندند و امتیازات این چهار نفر با هم محاسبه می شد و تعیین کننده رتبه استان بود.
لسانی‌طوسی با اینکه نامناسب بودن شرایط اسکان و پذیرایی رقابت‌های قرآنی، دیگر برای متسابقان طبیعی شده است و ما برای خوب یا بد بودن این مسائل در مسابقات شرکت نمی‌کنیم، عنوان کرد: گله ما در مورد این مسابقات از مسئولان استان خودمان است که آنگونه که باید حمایت لازم را ندارند، حتی ما تا چند ساعت بعد از اختتامیه سرگردان بودیم که چه طور باید برگردیم.

نقش سرپرست در مسابقات قرآن
وی اضافه کرد: ما به خاطر علاقه خودمان در مسابقات شرکت می‌کنیم، ولی یک سری بحث های حمایتی هم باید باشد. فردی که به عنوان سرپرست فرستاده بودند باید تیم را جمع کند، ولی این مسئول با خانواده آمده و درگیر کار خودش بود. وقتی هم که تیم منتخب را معرفی کردند، سرپرست هدیه استان اول را گرفت و حتی یک تشکر خشک و خالی هم از بچه های گروه نکرد، ما از این رفتارها و نبود حمایت گله‌مند هستیم. بچه‌های خراسان هر سال در مسابقات با این مسائل روبه رو هستند.

این قاری که برای نخستین بار در این رقابت‌ها حضور یافته بود، گفت: مثلا چند سال قبل که مسابقات کشوری اوقاف به میزبانی اردبیل برگزار شد، من همراه با دیگر اعضای گروه تواشیح استان قرار بود، اعزام شدیم، در نهایت به هر شکل بود با حرف و حدیث بسیار بالاخره مسئولان استان برای ما بلیط گرفتند و اعزام شدیم و حائز رتبه کشوری هم شدیم. در مسیر برگشت داخل اتوبوس گروهی از یک شهرستان دیگر همراه ما بود که عنوان می‌کردند مسئولان استان‌شان برای آنها بلیط رفت و برگشت گرفتند و حتی هزینه ای را هم برای تهیه نیازهای میان راه به آنها پرداخت کرده‌اند، حالا این گروه رتبه‌ای را هم به دست نیاورده بودند و با خیال راحت در حال برگشت بودند.

کسب رتبه وظیفه قرآنیان استان شده است
وی که در مرحله استانی این رقابت‌ها، رتبه دوم را به دست آورده، عنوان کرد: حالا این رفتار را مقایسه کنید با رفتار مسئولان قرآنی خراسان رضوی با نمایندگان استان که تقریبا در مسابقات مختلف حائز رتبه خوبی می شوند لذا ناراحتی ما از این عدم حمایت‌های مادی و معنوی است. گویی مسئولان عادت کردند که بچه های مشهد بدون حمایت رتبه بیاورند و این شده وظیفه قرآنیان استان.
لسانی‌طوسی در پایان به نمونه دیگری از اینگونه رقابت‌های قرآنی بی‌برنامه اشاره کرد و افزود: چند ماه قبل مسابقات کشوری ورزش و جوانان برگزار و برگزیدگان معرفی و تجلیل شدند، من هم رتبه نخست را به دست آوردم، اما برای مرحله استانی این رقابت‌ها در خراسان رضوی هنوز اختتامیه‌ای برگزار نشده است و می‌گویند که بودجه نیامده است.

صرف هزینه شخصی برای حضور در مسابقات

یکی دیگر از متسابقان مشهدی حاضر در این رقابت ها که در رشته ترتیل برای نخستین بار شرکت کرده است در مورد چگونگی اعزام به مرحله کشوری این رقابت‌ها، گفت: در ابتدای امر از طرف دارالقرآن بسیج استان به ما اعلام کردند که خودتان بلیط تهیه کنید و بروید و بعد از بازگشت مدرک معتبر برای هزینه هایی که در مورد بلیط داشتید، ارائه دهید تا هزینه به شما بازگردانده شود. البته بماند که سر بازگرداندن همین مبلغ هم اذیت می کنند و باید یک روز کار خود را رها کرده در ساعت اداری برای گرفتن این مبلغ وقت بگذارم.

بایدها و نبایدهای مسابقات قرآن/ اما و اگرهای برگزاری یک مسابقه قرآن مطلوب

وی اضافه کرد: طبق این صحبت ما هم ارزان‌ترین بلیط قطار را تهیه کردیم و به محل مسابقات در تهران رفتیم، حتی در مسیر رفت هم غذای ساده‌ای را تهیه کردیم بدون اینکه بگویند سرپرستی هم ما را در این رقابت ها همراهی خواهد کرد یا نه. برای برگشت هم چون قیمت بلیط قطار با هواپیمای چارتری خیلی تفاوت نمی کرد، تصمیم گرفتیم این نوع بلیط را تهیه کنیم و بازگردیم.

واریز هزینه اعزام قاریان به حساب استان

این قرآنی افزود: در محل مسابقات نیز طی دو روز حضور، حدود نصف روز هم درگیر همین بحث ها با به ظاهر سرپرست حاضر و مسئولان استان به صورت تلفنی در مورد نوع بلیطی که باید تهیه کنیم و چگونگی پیگیری برای بازگرداندن این مبلغ بودیم، اما وقتی پیگیری کردیم دبیر اجرایی مسابقات کشوری به ما گفت که برای همه متسابقان شهرهای بالای 600 کیلومتر فاصله تا تهران، هزینه بلیط پرواز واریز شده است. در واقع نه تنها اعتبار بلکه پول مستقیم به حساب بسیج استان‌ها واریز شده است.
وی اضافه کرد: یعنی هزینه رفت و آمد هر کسی واریز شده است، ولی چیزی به ما نگفتند و تنها عنوان شد که خودتان با قطار بروید، بماند که تازه بچه‌های زیر 16 سال و بانوان هم از استان در این دوره حضور داشتند و اصلا در جریان ماجرا قرار نگرفتند تا بخواهند در مورد این بی برنامگی اعتراض کنند.
وی افزود: در صورتی که در حین مسابقات وقتی با متسابقان چند استان صحبت کردیم متوجه شدیم که برای آنها حتی قبل از آغاز رقابت ها از طرف استانشان بلیط پرواز تهیه شده بود.
این قاری قرآن بیان کرد: در حین این صحبت ها متوجه شدیم که تنها برای متسابقان خراسان رضوی این مشکل پیش آماده است. از طرفی وقتی سرپرست تیم خراسان رضوی را با مسئولان تهران رودررو کردیم، مسئول استان اصلا قبول نمی کرد که چنین هزینه ای واریز شده است و ابراز بی اطلاعی می کرد. همچنین سلسله مراتبی هم که با مسئولان استان صحبت می کردیم  ما را پاس می دادند و مسئولیت را گردن هم می انداختند و کوتاه هم نمی آمدند که قبول کنند، هزینه برایشان واریز شده است.
این متسابق مشهدی در همین زمینه اضافه کرد: خیلی باعث تعجب بود که مسئولان استان کوتاهی خود را در حق نمایندگان استان قبول نمی کردند و حاضر نبودند که بپذیرند ما با پرواز چارتری برگردیم و به کارهایمان برسیم. در نهایت هم ما با هزینه خودمان بلیط هواپیمای چارتری گرفتیم و برگشتیم و هنوز هم مشخص نیست که این  هزینه را به ما برمی گردانند یا نه.

کسب رتبه نخست تیمی و برخورد مسئولان
وی افزود: فردی که به ظاهر سرپرست بچه های خراسان رضوی بود، وقتی در اختتامیه اعلام شد که خراسان رضوی در بخش تیمی رتبه نخست را به دست آورده است به سرعت لوح و تندیس مسابقات را گرفت تا به اداره خود تحویل دهد و بگوید که تیم ما اول شده است، ولی حاضر نبودند، هزینه‌های پرواز را برای بچه ها خرج کنند در صورتی که تیم های دیگر با پرواز و امکانات خوب به مسابقات اعزام شدند و رتبه ای هم کسب نکردند.
نفر دوم مسابقات کشوری اوقاف سال 90، اضافه کرد: فردی که به عنوان مسئول استان در این رقابت ها حضور داشت، فقط اسمش سرپرست بود، اصلا به فکر بچه‌ها و تهیه بلیط و رفع نیازهای آنها نبود و ما این فرد را نمی دیدم، در واقع به ما گفتند که خودتان بروید و وقتی به تهران رسیدیم تازه متوجه شدیم که سرپرست داریم. مگر مسئولیت یک سرپرست چه چیزی هست؟
وی عنوان کرد: البته این قضیه که متسابق برای شرکت در یک رقابت قرآنی خودش بلیط رفت و برگشت تهیه کند و بعد هم هزینه هم پرداخت شود یا نه، چندین مورد در مسابقات مختلف برای من و دیگر دوستان پیش آمده است، ولی اینکه ما مسئول استان را با مسئول کشوری رودررو کردیم و مسئولان استان زیر بار نمی‌رفتند خیلی عجیب بود. مشخص نیست این هزینه کجا صرف شده است.

این قاری قرآن که برای نخستین بار در رقابت‌های بسیج شرکت کرده بود، گفت: ظاهرا تنها استانی که در این موضوع به مشکل برخورده، خراسان رضوی بوده است و مسئولان تهرانی از ما عذرخواهی می کردند اما مسئولان استان ...

ابتکار مسابقات بسیج در بخش تیمی
وی با بیان اینکه تیم ما اول شد و بهترین عملکرد را داشت، حتی شرکت کنندگان رشته‌های انفرادی استان هم رتبه‌های خوبی به دست آوردند، اضافه کرد: اولین سالی بود که بخش تیمی را گذاشته بودند و این امر ابتکار خوبی از سوی بسیج محسوب می شد، همه اعضای تیم برای هم نگران بودند و موفقیت همه به هم گره خورده بود.

در ادامه مهدی هدایتی‌فر نیز که در بخش انفرادی این رقابت ها رتبه دوم رشته قرائت را به دست آورده است در مورد مشکلات رفت و آمد برای حضور در این مسابقات با بیان اینکه در مرحله استانی این رقابت ها بعد از دو ماه از برگزاری مراسم اختتامیه، جوایز اهدا شد که اگر اهدا نمی‌شد، بهتر بود، گفت: از طرفی برای اعزام به تهران هر چه منتظر شدیم خبری از اطلاع‌رسانی نشد، لذا خودمان با دارالقرآن بسیج استان تماس گرفتیم و گفتند طبق آنچه که به ما ابلاغ شده خودتان باید بلیط تهیه کنید و بروید، بعد هم فاکتور معتبر با مهر بیاورید تا هزینه برگشت داده شود.
وی با بیان اینکه از ما خواسته شد که قطار درجه یک بگیریم، اضافه کرد: گفتند اجازه گرفتن هواپیما را ندارید و ما هزینه قطار تا 100 هزار تومان را می‌پذیریم و غذا هم در طول مسیر با خودمان بود.

هدایتی‌فر که برای نخستین بار در این رقابت ها حاضر شده بود، ادامه داد: وضعیت اسکان و سرویس‌دهی از محل اسکان به محل مسابقات هم ضعیف بود و برای اینکه سر ساعت به محل مسابقات برسیم، خودمان وسیله می گرفتیم.

این قاری در پایان ابراز کرد: برای برگشت هم تا حدود 100 هزار تومان می توانستیم قطار بگیریم که ما بلیط هواپیمای چارتری گرفتیم و قرار شده است که هزینه‌ها را با ارائه فاکتور محاسبه کنند. 
این‌ها تنها بخشی از صحبت‌ها و گله‌هایی است که از سوی متسابقانی که هر ساله برای سنجش میزان رشد و توانایی‌های خود در رقابت‌های قرآنی شرکت می‌کنند، مطرح می‌شود. سالانه مسابقات قرآنی متعددی در سطح کشور و در مراحل مختلف و با عناوین گوناگون برگزار می شود و مسلما برنامه‌ریزی دقیق سبب افزایش کارایی آن و تحقق اهداف در نظر گرفته شده برای این رقابت قرآنی خواهد شد، اگر کاستی‌های آن هر ساله کاهش پیدا نکند، نتیجه مطلوبی را که از آن انتظار می‌رود، ندارد و حتی برخی رفتارهایی که توسط متسابقان در بالا بدان اشاره شد، سبب سرخوردگی شرکت کنندگان و به مرور، خروج از فضای رقابت‌های قرآنی شده و آنچه که هدف ما از برگزاری این مسابقات است، محقق نخواهد شد.

انتهای پیام

captcha