یادمان شهدای هویزه؛ آماده استقبال از میهمانان شهدا/تشریح برنامه‌های یادمان
کد خبر: 3699058
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳

یادمان شهدای هویزه؛ آماده استقبال از میهمانان شهدا/تشریح برنامه‌های یادمان

گروه فرهنگی ـ دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه با بیان اینکه زیارتگاه شهدای هویزه آمادگی کامل برای استقبال و پذیرایی از مهمانان شهدا را دارد، برنامه‌های یادمان را در آستانه سال جدید تشریح کرد.

میلاد کریمی دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره برنامه‌های این یادمان در آستانه سال جدید و همزمان با ورود کاروان‌های راهیان نور با اشاره به تکمیل فضاسازی‌های یادمان گفت: اقدامات جدیدی در این زمینه صورت گرفته که یکی از آنها مقتل الشهدای هویزه است که اجرا می‌شود؛ این نقطه محلی است که پیکرهای مطهر آرپی‌جی زن‌ها، شهدای خط‌ شکن‌ و شهید علم‌الهدی در آن تفحص شد، مقتل الشهدا یکی از مکان‌هایی است که در آن روایتگری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بحث گل‌آرایی زیارتگاه نیز با انواع گل‌های فصلی و بهاری در دستور کار قرار گرفت و کار کاشت این گل‌ها در جوار قبور مطهر شهدا انجام شد.

کریمی با اشاره به برنامه‌های یادمان نیز اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها برگزاری حلقه‌های معرفتی است، این حلقه‌ها با حضور استادان و دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) تهران با سه هدف عمق بخشی عقیدتی و تمدنی، افزایش بصیرت و بینش سیاسی و تحلیل و مباحثه بیانات رهبر معظم انقلاب انجام می‌شود.

تشکیل جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه افزود: یکی دیگر از این برنامه‌ها، تشکیل جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی است. با توجه به اینکه شهید علم‌الهدی معلم نهج‌البلاغه بود و در خاطرات وی ذکر شده است که روزی که برای بچه‌های پاسداران هویزه تدارکات تهیه کرد، همراه با اسلحه به هر یک از یارانشان یک جلد نهج‌البلاغه اهدا کرد، تلاش می‌کنیم همان مشی را در هویزه ادامه دهیم و جلسات روزانه نهج‌البلاغه داشته باشیم.

جلسات انس با قرآن

وی تشکیل جلسات انس با قرآن به دو شکل عمومی و خصوصی را از برنامه‌های روزانه در یادمان شهدای هویزه عنوان کرد و گفت: همان‌طور که می‌دانید پیکر شهید علم‌الهدی از روی قرآن جیبی که همیشه همراه داشت شناسایی شد و این شهید 12 سال سابقه تدریس قرآن و نهج‌البلاغه را داشت. بنابراین جلسات جمع‌خوانی سوره نبأ بعد از نماز عصر هر روز و سوره واقعه را بعد از نماز عشاء خواهیم داشت. در همین راستان به خادمان شهدا هم قرآن جیبی اهدا شده است.

کریمی با اشاره به برنامه آموزش روایتگری در یادمان، اظهار کرد: با توجه به گستردگی زائران و ازدحام برنامه‌های راویان استقراری تلاش می‌کنیم از نسل‌های جدید برای روایتگری بهره ببریم و جوانان و دانشجویان این روایت‌ها را از زبان هم‌نسل‌های خود بشنوند.

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه ادامه داد: جلسات ذکر توسل شبانه از آداب و شؤون رزمندگان ما در جبهه‌های 8 سال دفاع مقدس بود که به مناسبت‌های مختلف در جوار شهدای هویزه نیز برگزار می‌شود.

به گفته وی، برنامه صبحگاه خادمین، روضه‌خوانی غروب مقتل شهدای هویزه برای خدام و زائران، برپایی غرفه‌هایی در یادمان از سوی دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) به منظور خدمات‌رسانی و اطلاع‌رسانی به زائران از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در یادمان است.

کریمی درباره غرفه‌های برپاشده در یادمان توضیح داد: یکی از این غرفه‌ها، غرفه اقتصاد مقاومتی است که با توجه به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در این زمینه، قرار است دوستان از سطح نخبگانی در این غرفه فاصله بگیرند و مخاطب اصلی آنها مردم باشند؛ چون مردم به واقع یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی هستند. در این غرفه با بهره‌گیری از نظرات استادان و کارشناسان سعی می‌کنند مبحث اقتصاد مقاومتی را به صورت عملیاتی در سطح جامعه و بین مردم پیاده کنند.

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه ادامه داد: برگزاری تئاتر با موضوع حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی به منظور استفاده از ظرفیت هنر برای تبیین این مفهوم و برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است. در راستای تلاش برای گفتمان‌سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی مدنظر است که کمپین‌های مختلفی را در این غرفه راه‌اندازی کنیم.

شبیه‌سازی عملیات‌های دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان

وی گفت: یکی از غرفه‌های دیگر، غرفه کودکان قهرمان است؛ این کار مشابه سنگر آسمانی است که در سال‌های قبل در شلمچه شاهد ‌آن بودیم؛ مجریان در این سنگر با شبیه‌سازی عملیات‌های دفاع مقدس جذابیت این محیط‌ها را برای بچه‌ها بیشتر می‌کنند و آنها را با مفاهیم نابی همچون شهادت آشنا می‌سازند؛ در این شبیه‌سازی بچه‌های جای رزمندگان قرار می‌گیرند و عملیات‌ها را اجرا می‌کنند. مخاطب این غرفه بچه‌های 7 تا 14 سال هستند. برای کودکان 3 تا 7 ساله هم غرفه‌ای به نام خانه کودک با انواع بازی‌ها و سرگرمی‌ها در نظر گرفته شده است.

کریمی اظهار کرد: غرفه مشاوره هم در حوزه تربیت اسلامی، مشاوره مذهبی، تربیت کودک، زندگی مشترک مانند سال‌های قبل برپا می‌شود.

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه در ادامه درباره همایش‌های یادمان گفت: 25 اسفندماه از ساعت 11- 9 برنامه‌ای با سخنرانی و راویتگری حاج عظیم ابراهیم‌پور که از راویان برجسته و مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، برگزار می‌شود.

وی افزود: 27 اسفند ماه راوی و سخنران یادمان حجت الاسلام احمد پناهیان خواهد بود که بعد از نماز مغرب و عشاء سخنرانی می‌کند. پنج‌شنبه 24 اسفندماه آخرین پنج‌شنبه سال 96 است و برنامه ویژه‌ای در این روز برگزار می‌شود؛ گلباران مزار شهدا، حضور خانواده‌ها در جوار شهیدانشان و قرائت دعای کمیل و پخش آن از یکی از شبکه‌های سراسری انجام می‌شود، سخنران این مراسم حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی و مداح مرتضی طاهری است.

کریمی اعلام کرد: 29 اسفندماه سخنرانی حجت‌الاسلام ماندگاری را در یادمان خواهیم داشت. بعد از نماز عصر حجت‌الاسلام مهدوی (کارشناس برنامه تلویزیونی به توان خدا) سخنرانی می‌کند. وی 2 فروردین نیز بعد از نماز مغرب و عشاء در یادمان شهدای هویزه سخنرانی خواهد داشت.

اکران فیلم‌های سینمایی روز انقلاب با موضوع دفاع مقدس

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه گفت: در حوزه امکانات بصیرتی و در حوزه تصویر هم، سینما سنگر و سینما هویزه را خواهیم داشت. سینما هویزه اکران فیلم‌های سینمایی روز انقلاب با موضوع دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به صورت اکران عمومی در فضای حضور کاروان‌ها خواهد داشت. سینما سنگر هم سال گذشته برای اولین بار در مزار شهدای هویزه انجام شد که مورد استقبال زائران قرار گرفت. امسال هم در این سینما در ابعاد گسترده‌تری روزانه از صبح تا شب فیلم‌های ارزشی اکران می‌شوند.

وی ادامه داد: اجرای برنامه‌های سرود، تئاتر خیابانی، نمایشگاه راه ماندگار که به صورت مستقر در جوار مزار شهدای هویزه محصولات فرهنگی و کتاب را عرضه می‌کند، از دیگر برنامه‌های یادمان است. فروشگاه‌های فرهنگی عرضه کتاب خود زیارتگاه نیز علاوه بر عناوین جدید کتاب‌های دفاع مقدس بیش از 100 عنوان کتاب شاخص دفاع مقدس را به علاقه‌مندان عرضه می‌کنند.

کریمی در پایان با اشاره به امکان اسکان زائران در این یادمان گفت: تنها یادمانی که در کشور امکان اسکان شب را برای زائران دارد، یادمان شهدای هویزه است. هر شب برای دوهزار نفر از زائران امکان اسکان شب وجود دارد. علاوه بر این، برای کاروان‌های خانوادگی با همکاری هلال احمر چادرهای اسکان نصب می‌شود. زیارتگاه شهدای هویزه آمادگی کامل برای استقبال و پذیرایی از مهمانان شهدا را دارد.

انتهای پیام

captcha