ابعاد صداقت رسانه‌ای/ اصل دیده شدن توسط رسانه‌ها
کد خبر: 3699242
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۵

ابعاد صداقت رسانه‌ای/ اصل دیده شدن توسط رسانه‌ها

کانون خبرنگاران نبأ ــ سرپرست مدیریت اطلاع‌رسانی و رسانه حوزه‌های علمیه گفت: اصل دیده شدن توسط رسانه‌ها مهم‌ترین مسئله‌ در صداقت رسانه‌ای است؛ ممکن است یک رسانه بنا به هر دلیلی یک اتفاقی را نادیده بگیرد و پیامی منتقل نشود؛ در واقع می‌توان گفت موضع‌گیری نکردن یک رسانه خودش نوعی موضع‌گیری بوده و این همان خدشه‌دار کردن صداقت رسانه‌ای است.

اول فروردین//ابعاد صداقت رسانه‌ای/ اصل دیده شدن توسط رسانه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا برته، سرپرست مدیریت اطلاع‌رسانی و رسانه حوزه‌های علمیه در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در مورد صداقت رسانه‌ای، بیان کرد: امروز یکی از شاخصه‌های دنیای معاصر را رسانه می‌دانند در واقع عصر آزاد گردش اطلاعات. یکی از عناصری که معمولا در رسانه و انتقال پیام مورد توجه قرار می‌گیرد مسئله صداقت در انتقال پیام است.
وی بیان کرد: صداقت رسانه‌ای در واقع از ابعاد مختلفی می‌تواند تحلیل بشود؛ اول انتقال درست و مطابق با واقع اخبار، دوم انتقال متناسب و هم وزن اخبار. این نکته بسیار مهمی است که این دو لازمه همدیگر و در نتیجه رعایت آن‌ها صداقت رسانه‌ای است.
قائم‌مقام مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: مسئله بسیار مهمی که در صداقت رسانه‌ای شرط است و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اصل دیده شدن توسط رسانه‌ها است؛ ممکن است یک رسانه بنا به هر دلیلی یک اتفاق، حادثه و یا شخص ارزشمندی را نادیده بگیرد و هیچ پیامی منتقل نشود و این باعث شود که آن اتفاق، حادثه و یا شخص خاص دیده نشود. در واقع می‌توان گفت موضع‌گیری نکردن یک رسانه خودش نوعی موضع‌گیری بوده و این همان خدشه‌دار کردن صداقت رسانه‌ای است.
وی با اشاره به نقش رسانه در ترویج زندگی قرآنی، اظهار کرد: ما وقتی که قرآن کریم را نگاه می‌کنیم، می‌بینم که در مورد اوصاف و خصایص بهشتی‌ها صحبت می‌کند و حتی گاهی به صحبت‌های بین آن‌ها اشاره کرده و تقابل این دو گروه را بررسی می‌کند، سؤال بنده این است که هدف قرآن کریم و خداوند از این پوشش خبری چیست؟ خط خبری قرآن کریم این‌گونه است که چه کاری انجام بدهی چه نتیجه‌ای خواهی دید و برای شما نتیجه منطقی رفتارت را بازگو می‌کند.
حجت‌الاسلام برته ادامه داد: به نظر می‌رسد ما رسانه‌ها اگر بتوانیم همین خط خبری قرآن کریم را ادامه بدهیم به نتیجه دلخواه خواهیم رسید، زیرا انسان‌ها عافیت‌پذیر و منفعت‌طلب هستند و حال که انسان چنین موجودی است کافی است ما به او تشریح کنیم که چه مسئله‌ای برایش منفعت و یا ضرر بیشتری دارد؛ با طرح این مسئله انسان‌ها به قرآن توجه بیشتری خواهند داشت؛ گرچه دنیا بهشت نمی‌شود اما مثل بهشت خواهد شد.
وی گفت: اگر ما رسانه را به‌عنوان عام در نظر بگیریم، انبیای الهی را به‌عنوان خبره‌ترین خبرنگاران عالم باید بخوانیم زیرا کار آن‌ها خبررسانی بود و این کار را به زیباترین شکل ممکن انجام دادند. رسانه با این دیدگاه در دنیا در ترویج پیام توحید، زندگی مهربانانه موفق عمل کرده است همان‌طور که مشاهده می‌کنید صدقات، خیرات و خدمت به مردم در تمام ادیان دیده می‌شود.
سرپرست مدیریت اطلاع‌رسانی و رسانه حوزه‌های علمیه با اشاره به فعالیت انبوهی از رسانه‌های مخالف، عنوان کرد: فعالیت ما در جبهه تبلیغ زندگی ایمانی و روحانی است، جبهه‌ای که در برابر منفعت شخصی تأیید و تأکید می‌کند و لازم است ما به‌خوبی عمل کنیم تا بتوانیم رسالت‌مان را به درستی انجام دهیم.
سیدمحمدمهدی مؤذن
انتهای پیام

captcha