تب و تاب آزمون سراسری حفظ و مفاهیم و شایدهای تخصیص اعتبارات قرآنی 96
کد خبر: 3699247
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
مروری بر رویدادهای قرآنی زمستان ۹۶/

تب و تاب آزمون سراسری حفظ و مفاهیم و شایدهای تخصیص اعتبارات قرآنی 96

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در فصل زمستان علاوه بر برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه، حضور کاروان قرآنی در مناطق زلزله‌‌‌‌‌‌زده کرمانشاه، معرفی چهره‌های قرآنی سال، پایان مسابقات شوق تلاوت و... را شاهد بودیم.

به گزارش ایکنا؛ فصل زمستان را شاید بتوان اوج فعالیت‌های قرآنی توسط دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کشور عنوان کرد، با توجه به اینکه مراحل مقدماتی و نیمه نهایی مسابقات قرآنی مختلف توسط نهادها و دستگاه‌ها در فصول بهار و تابستان و پاییز برگزار می‌شد، فصل زمستان موقعیتی را فراهم کرد که برترین‌های قرآنی برای برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن با یکدیگر به رقابت بپردازند.
در فصل پایانی سال تکاپوی بسیاری در ارائه فعالیت‌های قرآنی و طرح‌های باقی مانده نهادها و سازمان‌ها صورت گرفت که با نگاه اجمالی به مهمترین اتفاقات فصل زمستان سال 96 گذری و یادی به این رویدادها خواهیم داشت.
اختتامیه نخستین جشنواره ادبی ـ هنری قرآن و نماز وزارت دفاع
در نخستین روزهای فصل زمستان بود که اختتامیه دومین همایش متولیان نماز و اولین جشنواره ادبی، هنری قرآن و نماز وزارت دفاع با حضور سردار سرتیپ پاسدار قاسم تقی‌زاده، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد.
همایش متولیان امور نماز وزرات دفاع با هدف توانمندسازی و آموزش مهارت‌های جذب حداکثری نمازگزاران در دو بخش جشنواره ادبی و هنری در ۲۱ موضوع، فراخوان مقاله و کارگاه‌های آموزشی ویژه ائمه جماعات، خدام نمازخانه‌ها و مساجد وزارت دفاع برپا شد.
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین رادیو قرآن و آستان حضرت عبدالعظیم(ع)
در آستانه سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تفاهم‌نامه همکاری فی مابین شبکه رادیویی قرآن «به نمایندگی استاد احمد ابوالقاسمی» و آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) «به نمایندگی استاد عباس سلیمی» امضاء شد.
اجرای فینال دور دهم جشنواره تلاوت‌های مجلسی
در تاریخ 15 دی ماه، مرحله فینال دور دهم نخستین جشنواره تلاوت‌های مجلسی در حسینیه صاحب‌الزمانی برگزار شد. در این مرحله از جشنواره تلاوت‌های مجلسی تعداد شش نفر از قراء کشور که از مرحله مقدماتی این دور از جشنواره به مرحله فینال راه یافته‌اند، در حضور عموم مردم علاقه‌مند و نیز داوران جشنواره به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید پرداختند که در پایان نیز با رأی مردمی بهترین تلاوت انتخاب شد.


برگزاری ظهر دلنشین «سید مهدی فاطمیان»
در نخستین هفته از دی ماه، ظهر دلنشین مرحوم «سیدمهدی فاطمیان» از اساتید برجسته حفظ قرآن کشورمان در آستانه چهلمین روز درگذشت این استاد بزرگوار در محل خبرگزاری ایکنا برگزار شد. مرحوم سیدمهدی فاطمیان از جمله اساتید متخلق به اخلاق قرآنی بود که در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه سال جاری و مصادف با شب شهادت امام حسن مجتبی(ع) پس از تحمل یک دوره سخت بیماری در بیمارستان سینا دعوت حق را لبیک گفت و موجب داغدار شدن جامعه قرآنی کشور به ویژه حافظان کلام وحی شد.
‌معرفی نمایندگان ایران در مسابقات کویت
در ابتدای دی ماه، نمایندگان ایران در یکی از مسابقات بین‌المللی قرآن معرفی شدند. بر همین اساس مسئولان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت از ایران برای اعزام قاری و حافظ به این مسابقات دعوت کردند. کمیته اعزام نیز «مهدی غلام‌نژاد» و «محمدجواد دلفانی»، قاری و حافظ کل قرآن کریم را به عنوان نمایندگان ایران به این مسابقات که فروردین‌ماه سال آینده برگزار می‌شود، معرفی کرد. این دو در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن که شهریورماه امسال در ارومیه برگزار شد به ترتیب رتبه‌های عالی و ممتاز را به دست آوردند.
رقابت قرآنی کارکنان آجا
سی وهفتمین دوره مسابقات کارکنان پایور و وظیفه و همچنین شانزدهمین دوره مسابقات دانشجویان دانشگاه آجا به میزبانی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش برگزار شد. اختتامیه این مسابقات با حضور امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، حجت‌الاسلام موسوی‌کاشانی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری و دیگر فرماندهان و مسئولان این نیرو در سالن همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی ـ سیاسی آجا برگزار شد. تجلیل از پنج مدیر ادارات پنجگانه ارتش و برگزیدگان رشته های مختلف از جمله برنامه‌های این مراسم بود.
سرفصل های جشنواره ملی قرآن دانشجویان ابلاغ شد
آخرین سرفصل‌ها و محورهای سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به تمام دستگاه های دانشگاهی ابلاغ شد. این محورها در روزهای ابتدایی ماه دی که پشت سر گذاشته شد به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد تا بر اساس آن مراحل مقدماتی جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برگزار شود. از مهم‌ترین تغییراتی که در دوره سی و سوم جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان نسبت به دوره سی و دوم صورت گرفته است می توان به اضافه شدن دو رشته جدید در اشاره کرد. همچنین به منظور تولید آثار هنری در این جشنواره، از امسال برای هر کدام از رشته هایی که نیاز به ارسال اثر دارد، یک موضوع محور آثار خواهد بود.
ابلاغ آیین نامه کمک هزینه تحصیلی قاریان و حافظان
آئین‌نامه اجرایی پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن کریم ابلاغ شد. بر اساس این آیین نامه کمک هزینه شهریه ثابت و متغیر تحصیل حافظان و قاریان قرآن درهر نیمسال به مشمولان در حدود امتیازات تخصیص یافته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، حداکثر به میزان درصدی که در نظر گرفته شده است، پرداخت می‌شود.
بانوان مدیر قرآنی در زمستان در کنار هم نشستند
هفتمین نشست هم‌اندیشی بانوان مدیر قرآنی با حضور جمعی از مسئولان قرآنی کشور از جمله لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و رئیس سابق فراکسیون قرآن و عترت مجلس، معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه، مینو اصلانی، مسئول بسیج خواهران کشور و بانوان فعال قرآنی کشور برگزار شد.
مسابقات قرآن خانواده کارکنان وزارت دفاع
دهمین دوره مسابقات خانواده‌های کارکنان وزارت دفاع در بخش فرزندان دختر و پسر، جمعه، هشتم دی‌ماه برگزار شد. در بخش فرزندان ۴۰۰ نفر از دختران و پسران در دو مقطع سنی زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال با هم رقابت کردند.
انتصاب دو مشاور در معاونت قرآن وزارت ارشاد
انتصاب دو مشاور در معاونت قرآن وزارت ارشاد در نخستین ماه از فصل زمستان انجام شد. بنابر این، طی احکام جداگانه‌ای از سوی عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن وعترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ مشاور آموزش‌ها و فعالیت‌های الکترونیکی و نیز مشاور بین‌الملل این معاونت معرفی شدند. بر همین اساس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمیدرضا محمود‌زاده‌ حسینی، به عنوان «مشاور آموزش‌ها و فعالیت‌های الکترونیکی» و محمود واعظی، مشاور امور بین‌الملل معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد شد.
همکاری‌های گسترده رادیو قرآن و معاونت قرآن
بنابر این گزارش، نشست مشترک با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از مدیران این معاونت با احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن و تعدادی از مدیران گروه‌های برنامه‌ساز این شبکه رادیویی در محل سالن جلسات رادیو قرآن برگزار شد که بر همکاری‌های گسترده رادیو قرآن و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرفصل جدید توافق شد.
نودامین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه برگزار شد
بنابر این گزارش، نودامین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در دهمین روز از دی ماه به منظور بررسی یک دستور با حضور اعضای این مجمع برگزار شد. در این جلسه به موضوع دستورالعمل بررسی و تصویب نهایی سهم اعتبارات عناوین برنامه‌های ملی و بین‌‌المللی کمیسیون‌های وابسته به شورا پرداخته شد.
حضور کاروان قرآنی در مناطق زلزله‌‌‌‌‌‌زده کرمانشاه
در زمستان، دومین کاروان قرآنی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه حضور یافت و به اجرای محفل قرآنی، بازدیدهایی از برخی خانواده‌های زلزله‌زده پرداختند. همچنین اهدای مصحف شریف و اسباب‌بازی‌های قرآنی به کودکان از جمله برنامه‌های این حضور بود.


نکوداشت حجت‌الاسلام «محمدرضا حشمتی» در عصر دلنشین ایکنا
در دی ماه، مراسم عصر دلنشین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون سابق قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور جمعی از مدیران و فعالان قرآنی کشورمان به میزبانی ایکنا برگزار شد.
احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن،‌ سیدحسین موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نورالهیان، ولی یاراحمدی، رحیم خاکی، حسین ساری، جمعی از مدیران معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، فعالان و اساتید قرآنی کشورمان و خانواده حشمتی از جمله حاضران در این مراسم بودند.
مرحله استانی مسابقات قرآنی فرهنگیان استان تهران
شانزدهمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان استان تهران یادواره مربیان شهید قرآنی حدود ۲۴۰ نفر از فرهنگیان در ۹ رشته برگزار شد. این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۵ جزء، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، قصه‌گویی، روش تدریس احکام، تفسیر و اذان برپا شد که برگزیدگان چهار رشته قرائت، حفظ، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام به مرحله کشوری مسابقات که طی تابستان سال آینده در مشهد مقدس برگزار می‌شود، حضور پیدا می‌کنند.
مسابقات بین‌المللی قرآن سودان و حضور نماینده ایران
محمدرسول تکبیری، نماینده ایران در نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان پس از مشکلات به وجود آمده طی زمان اعزام به خارطوم چون لغو بلیت از طرف سودان در روز اعزام، شامگاه ۱۹ دی‌ماه اجرای مرحله مقدماتی خود را انجام داد.
آشنایی با مؤسسه ریّان در نوزدهمین نشست «با یاوران وحی»
در نوزدهمین نشست تخصصی خبرگزاری ایکنا با عنوان «با یاوران وحی» به معرفی مؤسسه قرآن و عترت ریّان تهران با حضور مصطفی کلانکی به بیان عملکرد‌ها و گزارشی از فعالیت‌های این مؤسسه از بدو تأسیس تاکنون و همچنین چشم‌اندازی از فعالیت‌هایش در سال‌‌های آینده و بیان دغدغه‌ها و درخواست‌هایشان از مسئولان مربوطه پرداخته شد.
اجرای طرح «۱۴۵۲» با محوریت سوره‌های مفصلات
پنجمین جلسه شورای اندیشه‌ورزی شبکه قرآن و معارف سیما با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین محمدزاده، رئیس شبکه قرآن و معارف سیما، حجج‌اسلام محمدرضا حشمتی و محسن عرفاتی، سیدعلی سرابی، سعید مقیسه و عبدالکریم خیامی در این شبکه برگزار شد. در این جلسه بررسی‌ها درباره سوره محوری طرح قرآنی ۱۴۵۲ ادامه یافت که مقرر شد یکی از سوره‌های مفصلات به عنوان محور این طرح ملی و قرآنی باشد .
برترین‌های جایزه بین‌المللی خارطوم
آیین اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه خارطوم با حضور عمر حسن احمد بشیر، رئیس‌جمهور سودان، اعضای کمیته داوران و میهمانانی از کشورهای مختلف برگزار شد. اعضای کمیته داوران این مسابقات از کشورهای سودان، عربستان، قطر و امارات بودند و محمدرسول تکبیری، نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات بود.
سومین مسابقات شوق تلاوت به پایان راه رسید
این رقابت‌ها از تاریخ سوم تا ششم بهمن ماه با حضور ۷۶ نخبه قرآنی از ۱۱ استان کشور شامل چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، سیستان و بلوچستان (زاهدان)، قزوین، کرمان، کرمانشاه، مرکزی(اراک)،اصفهان(کاشان)، خراسان رضوی (مشهد)، آذربایجان شرقی(تبریز)، مازندران(ساری) هستند که با یکدیگر در جزیره قشم به رقابت پرداختند و مرحله نهایی این مسابقات نیز در تاریخ 22 تا 28 اسفند ماه در کربلای معلی با حضور22 نخبه نوجوان برپا شد.
اجرای هفت دوره تخصصی اقراء در سال 96
اختتامیه هفتمین دوره تخصصی اقراء، روز شنبه ۳۰ دی‌ماه با حضور «شیخ محمد عصفور» از اساتید مصری و جمعی از جامعه قرآنی یزد ساعت ۱۸ در مسجد امیر چخماق، برگزار شد. با اختتامیه این دوره در یزد حسن مختاری وعلی‌اکبر کاظمی این گواهی را دریافت کردند به طوری که تاکنون ۳۴ نفر ازاساتید و حفاظ کشور مفتخر به دریافت این اجازه‌نامه‌ها شدند.
مرحله کشوری مسابقات قرآن سازمان فنی و حرفه‌ای
بنابراین گزارش، مرحله کشوری مسابقات قرآن سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دوم بهمن‌ماه از ساعت ۹ در محل مجتمع یاوران مهدی(عج) شهر مقدس قم آغاز و پس از رقابت متسابقین و انتخاب برترین ها، مراسم اختتامیه روز سه‌شنبه، سوم بهمن‌ماه انجام شد و پیام آیت‌الله‌ نوری همدانی و آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی به مسابقات قرآن سازمان فنی و حرفه‌ای در مراسم افتتاحیه قرائت شد.


تجدید میثاق قرآنیان با آرمان‌های امام راحل(ره)
مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل(ره) در سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۰ بهمن‌ماه جاری از ساعت ۱۱:۳۰ در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد.
میزبانی ظهر دلنشین از «محسن مظاهری»
همچنین، ظهر دلنشین «محسن مظاهری» از شاگردان استاد مولایی و از فعالان قرآنی کشورمان دوشنبه، دوم بهمن‌ماه از ساعت ۱۴:۳۰ برگزار شد.
چهره‌های قرآنی در سال 96 تکریم شدند
همچنین بر اساس برنامه در نظر گرفته شده، مراسم تکریم چهره های قرآنی که هر ساله به همت سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می شود، شامگاه روز جمعه ۱۳ بهمن ماه در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزارشد. در این مراسم ۴۱ نفر از چهره‌های برتر قرآنی سال ۱۳۹۶ با حضور مدیران و فعالان قرآنی کشورمان تجلیل می شوند.
سهمیه بیمه سال ۹۶ فعالان قرآنی ابلاغ شد
دوم بهمن ماه، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باقیمانده سهمیه بیمه سال ٩٦ را خطاب به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ١٦ استان کشور ابلاغ کرد.
آشنایی با مؤسسه تسنیم امام حسن مجتبی(ع) در نشست «با یاوران وحی»
در بیستمین نشست تخصصی خبرگزاری ایکنا با عنوان «با یاوران وحی» به معرفی مؤسسه قرآن و عترت تسنیم البرز با حضور فرحناز زرین فر به بیان عملکرد‌ها و گزارشی از فعالیت‌های این مؤسسه از بدو تأسیس تاکنون و همچنین چشم‌اندازی از فعالیت‌هایش در سال‌‌های آینده و بیان دغدغه‌ها و درخواست‌هایشان از مسئولان مربوطه پرداخته شد.
صدور حکم ریاست وزیر در سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان
رشید جعفرپور، مدیر اداره فعالیت‌‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌ با اشاره به صادر شدن حکم میزبانی این وزارتخانه از سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان گفت: در جلسه اخیر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها از سوی ریاست این شورا، حکم ریاست وزیر علوم در سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت نیز صادر شد.
سی و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم برگزار شد
سی و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم در مرحله دانشگاهی از ابتدای بهمن ماه آغاز شد و تا اسفند ماه ادامه داشت.
چهاردهمین مسابقات قرآن مجلس شورای اسلامی
چهاردهمین دوره مسابقات قرآن مجلس شورای اسلامی که ویژه کارکنان و خانواده‌های آنها بود، در سال گذشته در دو بخش معارفی و شفاهی و در رشته‌های مختلف انجام شد. آزمون کتبی این مسابقات در دهه فجر و رقابت‌های شفاهی در بهمن ماه برپا شد.
رونمایی از « نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران»
از سوی سازمان دارالقرآن الکریم،‌ مراسم رونمایی از «نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران» با عنوان پایبندی به قرآن کریم یافته‌ها و پیمایش حیات قرآنی در شهر تهران ۲۵ بهمن‌ماه در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد. این پژوهش میدانی در سال ۹۵ به مدت یک سال در سطح شهر تهران و با همکاری معاونت پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن انجام شد و پس از چاپ رونمایی شد.
ورود جهاد دانشگاهی در سال 96 به عرصه کارآفرینی قرآنی
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین افتخاریان، مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با حضور در جمع شرکت کنندگان در طرح دانشجومعلم قرآن کریم، ویژه دانشجویان جامعه هدف سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه باید مهارت آموزشی خود را به مهارت کارآفرینی گره بزنیم، گفت: یکی از کارهای خوبی که جهاد دانشگاهی شروع کرده است، بحث کارآفرینی قرآنی بوده است.
ظهر دلنشین «محمد خواجوی» در ایکنا
در بهمن ماه نشست صمیمانه‌ای به منظور تجلیل از اساتید و پیشکسوتان قرآنی هر از چند گاهی به پاس قدردانی از زحمات اساتید با حضور دوستان و شاگردان با عنوان «ظهر دلنشین» در محل خبرگزاری ایکنا برگزار می‌شود که یکی از این جلسات به «محمد خواجوی» قاری، مدرس و مؤلف کتب قرآنی، فردی که از پیشگامان در آموزش‌های نوین قرآنی بوده است و ریاست سازمان دارالقرآن الکریم را نیز در کارنامه کاری خود دارد، پرداخته شد.
مسابقات قرآن بازنشستگان سپاه تهران
در دومین ماه از فصل زمستان، اولین دوره مسابقات قرآن بازنشستگان سپاه محمد رسول‌الله(ص)، در سالن شهید رشادی حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) برگزار شد. در این مسابقات که با حضور ۱۵۰ شرکت‌کننده و در رشته‌های قرائت، حفظ، تفسیر و اذان برگزار شد،‌ شرکت‌کنندگان رقابت یک‌روزه خود را برگزار کردند. محوریت رشته‌های حفظ در این رقابت قرآنی سوره مبارکه واقعه در نظر گرفته شده بود.


مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
یازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن دارالقرآن امام علی(ع) در شهر قم و با پیام آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید عظام کار خود را آغاز کرد. در این دوره از مسابقات، ۴۶۰۸ نفر شرکت داشتند که ۵۰۵ نفر آنان از اتباع غیر ایرانی از ۱۶ کشور جهان بودند. این مسابقات در رشته های حفظ کل حفظ ۲۰ حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۵ جزء، قرائت و ترتیل برگزار شد. سرانجام پس از هفت روز رقابت ۴۶۰۸ نفر در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) این رقابت ها در روز جمعه چهارم اسفندماه با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد و نفرات برتر تجلیل شدند.
معرفی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن
محمد محمودی» حافظ نوجوان کشورمان نماینده کشورمان در پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور الجزایر که خردادماه سال آینده به رقابت می‌پردازد. همچنین «احمد دباغ» در رشته حفظ کل قرآن کریم از استان قم و «امیدرضا رحیمی» در رشته قرائت تحقیق از استان گیلان به عنوان نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان معرفی شدند. «مریم شفیعی» به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل قرآن در سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان کشور اردن به رقابت خواهد پرداخت.
تخصیص اعتبارات قرآنی سال ۹۶
در فصل زمستان بود که با پیگیری‌های رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور تخصیص اعتبارات ردیف صندوق توسعه مشارکت‌های قرآنی سال جاری صادر کرد. در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور اعتبارات ردیف صندوق توسعه مشارکت‌های قرآنی با کاهش ۶۰ درصدی نسبت به سال جاری از ۱۰۰ میلیارد به ۴۰ میلیارد تومان کاهش یافته بود که با پیگیری حجت‌الاسلام پژمان‌فر و دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه به میزان سال جاری رسید.
طرح ملی «دانشجو معلم قرآن کریم» به خط پایانی رسید
اختتامیه دومین دوره طرح ملی دانشجو معلم قرآن کریم به همت سازمان قرآنی دانگاهیان کشور و به میزبانی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در مشهد برپا شد.
۸۰ دانشجو معلم منتخب قرآنی از سراسر کشور که موفق به گذراندن این طرح ملی و دریافت مدرک شده بودند در دوره آموزشی سه روزه‌ای که به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و به میزبانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، حضور یافتند.
قوه قضائیه؛ مسابقات قرآنی خود را به پایان رساند
بنابراین گزارش، در اسفند ماه بود که مرحله کشوری پنجمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه در محل هتل المپیک تهران با حضور ۲۵۱ متسابق در رشته‌های مختلف قرآنی آغاز و مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات قرآن کریم قوه قضائیه با حضور جمعی از مقامات کشوری مانند حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی و بیان پیام آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی انجام شد.
پرونده دوازدهمین آزمون اعطای مدرک به حفاظ در مرحله سوم بسته شد
حسین بهبودی، مدیر دبیرخانه طرح‌های ملی سازمان دارالقرآن الکریم گفت: با توجه به اینکه تعداد ۹ نفر از عزیزان حفاظ به مرحله چهارم دوازدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ راه پیدا کرده بودند، ولی به دلیل اینکه تقریبا تمامی این افراد نتوانستد شرایط ورود به مرحله چهارم را احراز کنند، به همین ترتیب مرحله چهارم این آزمون برگزار نخواهد شد و پرونده دوازدهمین آزمون اعطای مدرک در مرحله سوم بسته شد.

 

تفاهم‌نامه سازمان دارالقرآن و اداره عقیدتی ــ سیاسی نیروی هوایی ارتش
تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان دارالقرآن و نیروی هوایی ارتش و با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی، رئیس عقیدتی ــ سیاسی نیروی هوایی ارتش و احمد حاجی‌شریف، معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم در محل ستاد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

مسابقات سراسری قرآن نیروهای سپاه
مرحله کشوری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیروهای سپاه ویژه آقایان پایور و وظیفه سپاه پاسداران انقلاب با حضور بیش از ۵۰۰ شرکت کننده در سالن ولایت ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد.
انتصابی جدید برای مدیر شبکه قرآن و معارف سیما

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه قرآن و معارف سیما را به عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم منصوب کرد.
رقابت بسیجیان درعرصه قرآنی
بیست و پنجمین مسابقات قرآن کریم بسیج با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی جیحونی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین و دبیر مسابقات در محل ساختمان خبرگزاری بسیج (پاتوق خبر) برگزار شد. این مسابقات با شعار «قرآن، منادی اتحاد و مقاومت»، همراه بود..
همچنین در افتتاحیه این دوره از مسابقات، از دو حافظ پرافتخار قرآن کریم و نیز رؤسای سابق دارالقرآن بسیج تجلیل و از چهره «شهریار پرهیزکار» حافظ کل قرآن و داور مسابقات بین المللی قرآن کریم تکریم شد.
برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم
شانزدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، در چهار بخش حفظ قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم قرآن، معارف اهل‌ بیت(ع) و انس با قرآن کریم در ۴۰۰ مرکز در سراسر کشور با حضور ٣٢ ناظر جهت نظارت بر حسن اجرای این آزمون برگزار شد. این آزمون که با ۲۴۱ هزار نفر برای اولین بار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت مشترک برگزار شد.


رونمایی از پوستر چهل‌ویکمین مسابقات قرآن
آئین رونمایی از پوستر چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پیش، در سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، حجت‌الاسلام علی مقنی؛ معاون تبلیغ و ترویج مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و سعید شفیعی؛ معاون اداره ‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف انجام شد.

درگذشت قاری نوجوان استان گلستان
در آخرین ماه سال 96 بود که محمدحسین فلاحی، مؤذن و قاری نوجوان قرآن کریم استان گلستان، غروب پنجشنبه، ۱۰ اسفندماه در مسیر رفتن به کلاس قرآن در روستای هاشم‌آباد گرگان بر اثر سانحه تصادف جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. همچنین، در این سانحه رانندگی، عرفان گرجی نیز که از قرآنیان و قاریان برجسته استان گلستان است، هم‌اکنون به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان بستری و در حالت کما قرار دارد که از درگاه الهی مسئلت داریم به زودی سلامتی خود را به دست آورد.

 فصل زمستان؛ تکاپوی سازمان‌ها در برپایی مسابقات قرآن/  تب و تاب آزمون سراسری حفظ و مفاهیم  و تخصیص اعتبارات قرآنی سال 96


آخرین ظهر دلنشین «محمدعلی دهدشتی» در سال 96
مراسم ظهر دلنشین «محمدعلی دهدشتی» از پیشکسوتان قرآنی کشورمان با حضور حافظان، قاریان، اساتید قرآن کریم و همچنین، جمعی از شاگردان و دوستان این خادم قرآنی در محل سالن کنفرانس ایکنا برگزار ‌شد.
بیمه فعالان قرآنی؛ از اولویت‌های فراکسیون قرآن مجلس در سال آینده
در روزهای پایانی سال، نشست خبری «چالش‌های اعتبارات قرآنی و نقش مجلس شورای اسلامی در حمایت از مؤسسات قرآنی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی به تشکیل شورای قرآنی استان‌ها اشاره کرد و گفت: براساس قانون، تمام استانداران مکلف هستند در استان‌ها، شورای قرآنی داشته باشند. با وزیر کشور هم جلسه گذاشتیم و قرار شد به صورت جدی‌تر پیگیر تشکیل این شوراهای قرآنی باشند و دغدغه تشکل‌های قرآنی را برطرف کنند.
برپایی مسابقات قرآن و نهج البلاغه بین بیمارستان ها استان تهران
ششمین دوره مسابقات بین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان تهران به میزبانی بیمارستان خاتم الانبیا(ص) با رقابت بیش از ۳۰۰ نفر برگزار شد. همچنین آیین اختتامیه این مسابقات نیز ۱۷ اسفندماه برپا شد.

در روزهای پایان سال، معاون قرآن ارشاد از ایکنا بازدید کرد

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز۲۲ اسفندماه از تحریریه و بخش‌های مختلف خبرگزاری قرآن بازدید کرد.
وی در این بازدید از نزدیک در جریان روند تهیه خبر در این خبرگزاری و گروه‌های مختلف آن قرار گرفت. گفت‌وگو با دبیران گروه‌های فعالیت‌های قرآنی، اجتماعی، ادب و هنر، سیاست و اقتصاد، معارف، بین‌الملل، شعب استانی، خبرنگاران افتخاری و چندرسانه‌ای از جمله بخش‌های این بازدید بود که در آن هر کدام از دبیران گروه‌های خبری ضمن ارائه گزارشی از آخرین رویدادها و اخبار حوزه خود به فعالیت‌هایی اثرگذاری که در گذشته صورت گرفته است نیز اشاره کردند.

انعقاد تفاهم نامه میان سپاه و سازمان دارالقرآن

در راستای تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی، طی جلسه ای با حضور مسئولان سازمان دارالقرآن الکریم و نیز مسئولان بخش معاونت تربیت و آموزش عقیدتی ــ سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جهت برگزاری دوره تربیت معلم روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم ویژه کارکنان رسمی سپاه برگزار شد و تفاهم نامه ای در راستای برگزاری دوره‌های آموزشیار قرآن کریم ویژه رده‌های مختلف سپاه در کل استان‌ها منعقد شد که طی اجرای آن و برابر آمار، قریب به ۴۰ هزار آموزشیار قرآن کریم در رده‌های مختلف سپاه پاسداران در این دوره‌ها شرکت کرده و موفق به دریافت گواهینامه شده‌اند. 

انتهای پیام

captcha