اجرای طرح آرامش بهاری در ۱۲۱ بقعه متبرکه خراسان رضوی
کد خبر: 3699262
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰

اجرای طرح آرامش بهاری در ۱۲۱ بقعه متبرکه خراسان رضوی

 گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه اجرای طرح آرامش بهاری در ۱۲۱ بقاع متبرکه استان پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: در این طرح برای گروه‌های مختلف سنی برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در نشست خبری طرح آرامش بهاری که با هدف تشریح برنامه‌های اوقاف خراسان رضوی در ایام نوروز، ۲۱ اسفندماه در اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه هفتمین سال متوالی طرح آرامش بهاری هم زمان با ایام تعطیلات نوروزی برگزار خواهد شد، گفت: این طرح به صورت کشوری از ۲۵ اسفندماه سال جاری تا ۱۷ فروردین ماه سال جدید اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح در ۱۲۱ بقعه متبرکه پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: در طرح آرامش بهاری برای گروه‌های مختلف سنی برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده است.
حجت‌الاسلام احمدزاده با بیان اینکه طرح آرامش بهاری در سه حوزه خدمات رفاهی فرهنگی، مذهبی و اطلاع رسانی اقداماتی پیش‌بینی شده است، تشریح کرد: در حوزه خدماتی و رفاهی تأکید بر نظافت بقاع متبرکه به ویژه نظافت سرویس‌های بهداشتی، آماده‌سازی فضاهای اسکان و ... از جمله اقداماتی است که برای پذیرایی زائران در نظر گرفته شده است.

61 بقعه متبرکه ظرفیت اسکان 3 هزار نفر در روز دارد

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۶۱ بقعه متبرکه ظرفیت اسکان ۳ هزارنفر در روز را دارد، ابراز کرد: سایر حسینیه‌ها و سالن‌های بقاع متبرکه در شهرستان‌ها برای اسکان اضطراری ۴ هزارنفر ظرفیت در روز دارد.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت اسکان حسینیه‌های مشهد حدود ۱۵ هزار نفر در روز است، عنوان کرد: شرایط برپایی آماده کردن اسکان موقت برای زائران نیز در نظر گرفته شده است و در ۴۲ بقعه متبرکه ایستگاه‌ صلواتی برای زائران برپا است، به خصوص در میقات‌الرضا برنامه‌ریزی هایی در این حوزه انجام شده است.

برپایی ایستگاه‌های سلامت در بقاع شاخص

حجت‌الاسلام احمدزاده ادامه داد: ایستگاه‌های سلامت و استقرار پایگاه‌های اورژانس و هلال احمر در بقاع شاخص مجری طرح آرامش بهاری را در دستور کار خود داریم، همچنین اقدامات امنیتی و حفاظتی اعم از سیستم‌های مداربسته در نظر گرفته شده تا بتوانیم یک سفر امن و ایمن را برای زائران داشته باشیم.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی در رابطه با برنامه‌های حوزه فرهنگی مذهبی بقاع متبرکه، گفت: در این حوزه، مراسم غبارروبی و عطرافشانی مزار ۷۶۳ شهید را در آخرین پنجشنبه سال، مراسم لحظه تحویل سال در ۱۰۳ بقعه متبرکه، برپایی خیمه‌های معرفت در ۵۵ بقعه متبرکه با هدف معرفت‌افزایی و ایجاد فضای شادی ونشاط  را در دستورداریم.
وی گفت: غرفه کودک، پاسخگویی به سوالات شرعی، مشاوره وقف، عفاف و حجاب و .... از جمله غرفه‌های نمایشگاه است؛ همچنین سلسله پوسترهای نمایشگاهی در بقاع متبرکه با موضوعات فرهنگی در ۶۴ بقعه خواهیم داشت.
حجت‌الاسلام احمدزاده افزود: در آخرین چهارشنبه سال، مراسم دعای توسل و در جمعه آخر سال با برگزاری دعا ندبه، اجتماع منتظران امام زمان(عج) را برگزار خواهیم کرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به به اینکه مسابقه آرامش بهاری به صورت کشوری برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این مسابقه عکاسی و فیلم یک دقیقه‌ای محور رقابت است.
وی با اشاره به اینکه مراسم ولادت امام محمدباقر(ع) در بیش از ۵۰ بقعه متبرکه برگزار می‌شود، تصریح کرد: مراسم فرهنگی در روز ۱۳ فروردین‌ماه همزمان با روز طبیعت اجرا می‌شود.
حجت‌الاسلام احمدزاده در رابطه با آمار ورود زائران در نوروز ۱۳۹۶ گفت: ۲ میلیون نفر در این طرح به زیارت بقاع متبرکه مشرف شدند که ۹۷ درصد آنان زائر ایرانی و ۳ درصد زائر خارجی بودند که ۱۹۶ هزار نفر از  ظرفیت اسکان پیش‌بینی شده، استفاده کردند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: ۲۹۰ وقف جدید به صورت مستقل و جمعی در بازه زمانی اجرای طرح وقف جدید ثبت شده که از برکات این ایام است.
وی در پایان گفت: نسبت به طرح آرامش بهاری یک ریال اعتبار دولتی دریافت نشده و هزینه‌های این طرح از سه منبع نذورات مردمی در بقاع، موقوفات مرتبط با فعالیت و خیران تأمین می‌شود.
گفتنی است، در پایان نشست خبری از پوستر مسابقه طرح آرامش بهاری رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha