طلاب رسانه‎ای هویت مستقل داشته باشند
کد خبر: 3699277
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸

طلاب رسانه‎ای هویت مستقل داشته باشند

گروه اجتماعی ــ دستیار ویژه مدیر حوزه‎های علمیه کشور بر لزوم هویت بخشی به طلاب رسانه‎ای تاکید کرد.

به گزارش ایکنا از قم، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی امروز در نشست فعالان گروه های تبلیغی رسانه ای در پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه رسانه امروز را جزیی از زندگی و خانواده بشردانسنت و گفت: یکی از کارکردهای مهم رسانه در دنیای امروز آن است که رسانه هویت های اجتماعی را تغییر می دهند و حوزه نیز باید به موقع و به روز با شناخت اقتضائات زمان حرکت کند.
دستیار ویژه مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: برخی هنوز عرصه هنر و رسانه و دین را باور ندارن و گمان می کنند که دین مداران نباید در این عرصه ورود کنند؛ دشمنان ما سالیان سال از این ابزار استفاده می کنند و توانسته اندکه در دنیا تاثیرگذار باشند؛ امروزه تحولات بسیاری در کشورها به وسیله همین رسانه های کوچک رقم می خورد.
فعالان رسانه حوزه دارای هویت مستقل هستند
رفعتی با ذکر این مطلب که باید به مبلغین رسانه ای و فضلای رسانه ای یک هویت ارزشمند ببخشیم، گفت: در واقع حوزه با برگزاری چنین مراسمی به دنبال بیان همین هویت است؛ ومبلغین سنتی و محققین دارای یک هویت هستند، مبلغین رسانه ای نیز باید به خاطر این هویت به خود ببالند.
دبیر برگزاری اولین اجلاسیه طلاب و فضلای رسانه ای تصریح کرد: این همایش با هدف شناسایی و هویت بخشی به طلاب و فعال رسانه ای برگزار می شود و به دنبال آن هستیم که دکترین رسانه دینی را در حوزه تدوین کنیم؛ در عرصه فقه با 10 دلیل بیان کردیم که واجب است که بر کسانی که توانایی دارند رسانه دینی را تاسیس و اداره کنند.
مدیر شبکه جهانی ولایت بر لزوم پرداختن بیشتر حوزه به مساله اخلاق، فلسفه و فقه رسانه تاکید کرد و گفت: این دروس باید به عنوان درس رسمی در حوزه رایج شود زیرا جای کار بسیاری در این زمینه وجود دارد.

فقه رسانه، دارای چهار قلمرو است
وی تصریح کرد: پیش از آغاز طرح فقه رسانه تصور می کردیم که این بحث یک ساله تمام می شود ولی این بحث سه سال است به انجام نرسیده و حداقل به سال دیگر هم خواهد شد؛ در فقه رسانه چهارفصل به عنوان سرفصل قرار گرفت که شامل اصل تاسیس رسانه، رسانه های مجاز و حرام و...، پیام رسانه و باید و نبایدهای محتوایی، است.
وی افزود: زیرا حتی برخی تولیدات با مبانی دینی تعارض دارد زیرا فقه رسانه را لحاظ نکردند؛ در حال حاضر در بحث محرمات پیام رسانه هستیم و حتی مورد سوال واقع می شویم که چرا این قدر به محرمات می پردازیم ولی این مباحث لازم است.
استاد درس خارج فقه رسانهوامل پیام و پیام رسانان و احکام فعالان رسانه ای را سومین و کاربران رسانه را چهارمین عرصه فقه رسانه دانست و گفت: در این دروس به شیوه فقه جواهری عمل می کنیم.
انتهای پیام

captcha