حجتالاسلام و المسلمین محمد قطبی، رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی در گفتوگو با ایکنا؛ به ارزیابی تولید و کیفیت محصولات فرهنگی ارزشی در کشورمان پرداخت و گفت: تولید محصولات فرهنگی به صورت کلی و عام وضعیت نسبتاً مطلوبی در جامعه دارد اما اگر دایره هر یک را کوچکتر کرده و به طور مثال به محصولات فرهنگی، ارزشی و اجتماعی نظر بیاندازیم باید به نکات مهمتری نیز توجه کنیم.
وی با بیان اینکه به طور کلی در کشور ما پیش از آنکه نیازمند تولید محصول فرهنگی باشیم نیازمند بهرهمندی و استفاده از محصولات فرهنگی هستیم، اظهار کرد: در حوزه کتاب و آثار مکتوب و رسانه فعالیتهای خوبی صورت گرفته هرچند که در مقایسه با عملکرد دنیا به لحاظ تکنیکی و محتوایی از ضعفهای برخوردار هستیم اما نسبت به دهههای گذشته با رشد نسبی خوبی روبرو بودهایم.
حجتالاسلام قطبی با تأکید بر اینکه در عرصه هنرهای نمایشی از ضعف و کاستی برخوردار هستیم، گفت: مشکل ما امروز در عرصه تولید محصولات فرهنگی نیست بلکه باید به دنبال راهکاری باشیم تا محصولات فرهنگی به سبد خرید و استفاده خانوادهها راه یابد و ضرورت استفاده از محصولات فرهنگی را دریابند.
رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی در بیان چرایی عدم استفاده مردم از محصولات فرهنگی تصریح کرد: ضعف در فرهنگ عمومی جامعه و عدم عادت خانوادهها به مطالعه و عدم درک تأثیرگذاری محصولات فرهنگی بر روند زندگی فردی و اجتماعی آنان از جمله این دلایل است.
حجتالاسلام قطبی نحوه عرضه محصولات فرهنگی را نیز با کاستیهایی مواجه دانست و گفت: در پایانههای فروش و پایانههای امانی همچون کتابخانهها به اندازه کافی و با توجه به نیاز مردم محصولات فرهنگی مرتبط در اختیار آنان نیست و دسترسی راحت و روانی به محصولات ندارند.
رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با بیان اینکه فضای مجازی بخش وسیعی از اوقات فراغت افراد را به خود اختصاص داده است، گفت: کودکان و نوجوانان به شدت سرگرم بازیهای رایانهای و شبکههای اجتماعی هستند و از محصولات فرهنگی که میتواند بار آموزشی و اخلاقی داشته باشد غافل شدهاند.
حجتالاسلام قطبی با توجه به موضوع اشاره شده بر ضرورت بهرهمندی از فضای مجازی برای ارائه پیامهای فرهنگی و استفاده از این فضا به عنوان یک محصول فرهنگی کارآمد اظهار کرد: اگر به درستی از این ظرفیت استفاده کنیم، توانستهایم بهترین راه ارتباط را به لحاظ تأثیرگذاری و قیمت مناسب در اختیار بگیریم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان میزان استفاده از بازیهای آنلاین رایانهای را در کشورمان بیش از حد ارزیابی و عنوان کرد: نهایت استفاده ما از فضای مجازی بازی و سرگرمی است و نتوانستهایم از این فضای بهینه برای تعادل بخشی به مصرف فرهنگی استفاده کنیم. در بخشهای محتوایی نیز محتواهای تخصصی نسبت به بازی و سرگرمی کمتر است.
پایین بودن دانش تخصصی مدیران فرهنگی
رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با بیان اینکه کارهای فرهنگی دیربازده است و به علت سر و کار داشتن با اندیشه و ذهن مردم باید به صورت مداوم و مستمر فعالیت کرد، گفت: ناکارآمدی فعالیتها و محصولات فرهنگی ما به سه نکته مربوط میشود که ابتدا باید از پایین بودن دانش تخصصی مدیران فرهنگی نام برد. برخی مدیران فرهنگی دغدغه و دلسوزی برای ارائه خدمت نیز دارند اما از دانش کافی و مرتبط با حوزه فعالیتشان برخوردار نیستند.
نشناختن جامعه، اقتضائات و نیازهای آنان
وی نشناختن جامعه، اقتضائات و نیازهای آنان را از دیگر علل ناکارآمد بودن فعالیت و محصولات فرهنگی برشمرد و اظهار کرد: اگر فعالیت صورت گرفته از هوشمندی محیطی لازم برخوردار نبوده و نیاز و علایق نوجوانان و جوانان در آن لحاظ نشده باشد، نمیتوان توقع جذب مردم در گروههای سنی مختلف را داشت. مردم جامعه هر یک به تفکیک شرایط سنی و نقشی که در جامعه بر عهده دارند به مسائل و موضوعات خاصی گرایش و در مقابل احتیاجات ویژهای نیز دارند، این مهم باید در تولید محصول فرهنگی و تنوع بخشیدن به قالبها رعایت شود.
عدم هم افزایی و هماهنگی دستگاههای فرهنگی
حجتالاسلام قطبی سومین ضلع ناکارآمدی فرهنگی را عدم هم افزایی و هماهنگی دستگاههای فرهنگی با یکدیگر خواند و عنوان کرد: موازی کاری در عرصه فرهنگ به صورت مداوم به چشم میخورد و تشتت در حوزههای تصمیم گیری و اقدام سبب ناکارآمدی شده است. نه تنها درعرصه فرهنگ شاهد موازی کاری هستیم بلکه گاهی اوقات در مقابل یکدیگر نیز میایستند و فعالیتهای یکدیگر را خنثی میکنند.
رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی در پایان سخنان خود یادآور شد: در چنین شرایطی اگر برخی افراد نیز فعالیت خود را به درستی انجام دهد به دلیل سیستم غلط حاکم نمیتواند بروز و نمود پیدا کنند و در سیستم غلط ایجاد شده نادیده گرفته میشوند.
انتهای پیام