با کاهش نرخ سود، تولید و اشتغال رونق نمی‌گیرد/ ضرورت مدیریت یکپارچه اقتصاد
کد خبر: 3699482
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
اقتصاد ایران در سالی که گذشت/ ابوذر ندیمی:

با کاهش نرخ سود، تولید و اشتغال رونق نمی‌گیرد/ ضرورت مدیریت یکپارچه اقتصاد

گروه اقتصاد ــ مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به اهمیت یکپارچه‌سازی مدیریت اقتصاد کشور اظهار کرد: دلیل اصلی عدم رونق تولید و اشتغال صرفا کمک نقدی نیست یا اینکه نرخ سودی پائین بیاید بلکه باید اتفاقات اساسی دیگر از جمله در زمینه ارتباطات بین‌المللی و بازنگری اساسی همه قوانین با محوریت تولید و اشتغال رخ دهد.

با کاهش نرخ سود، تولید و اشتغال رونق نمی‌گیرد/ ضرورت مدیریت یکپارچه اقتصاد

به گزارش ایکنا، اقتصاد ایران در سالی که پشت سر گذاشتیم برخی موفقیت‌ها در کاهش تورم و بهبود شاخص‎های بازار سرمایه را پشت سر گذاشت اما همچنان موانعی، از جمله عدم رونق تولید و بیکاری جوانان وجود دارد که باید برای آن چاره‎اندیشی شود و امیدواریم در اولویت مسئولان اقتصادی کشور برای سال آینده قرار گیرد. ایام پایانی سال، فرصتی برای بررسی و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف کشور مخصوصا نهادهای اقتصادی است. با توجه به اینکه سال جاری با عنوان «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامگذاری شده است، می‌توان عملکرد بخش‌های مختلف اقتصاد کشور در مقاوم‌سازی اقتصاد در سال ۹۶ را مورد بررسی قرار داد. در این ایام پایانی سال بنا داریم در قالب سلسله گزارشات و مصاحبه‎هایی، عملکرد سالیانه بخش‎های مختلف در اقتصاد کشور را مورد ارزیابی قرار دهیم.

خطراتی که اقتصاد ایران را تهدید می‎کند
ابوذر ندیمی، مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به تحلیل وضعیت اقتصاد ایران در سال جاری و دستاوردهای اقتصادی این سال پرداخت و اظهار کرد: برای بررسی فراز و فرودهای اقتصاد ایران در سال 96 باید به عناوینی همانند تلاش دولت برای اصلاح ساختارهای اقتصادی و اجرای قوانینی همانند قانون بودجه توجه کرد. از سوی دیگر، دولت، رویکرد خود از جهت تحقق انضباط در اقتصاد را نشان داد اما باید به این نکته هم توجه کرد که اقتصاد ایران با چند خطر روبه رو است.
وی ادامه داد: خطر اول برای اقتصاد کشور این است که تحریک تقاضا در این اقتصاد، هم از طرف مقامات رسمی رقیب، هم از طرف مجاری مجازی و هم از طریق خارجی به شدت در حال افزایش است؛ بنابراین مهم‌ترین مشکلی که در سال جاری با آن رو به رو بودیم، این بود که تحریک تقاضا حداکثری بود و در همه ابعاد هم وجود داشت. بخشی از این تحریک تقاضا هم واقعی و بخشی هم در محدوده احساس کمبود بسیاری از داشته‌ها بود.

مدیریت اقتصاد کشور باید یکپارچه باشد
این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: با وجود این مشکلات و همچنین انتقاداتی که به مشکلات مدیریتی در حوزه‌های اقتصاد خارج از قوه مجریه وجود دارد، بنابراین راهی غیر از این نداریم که مدیریت اقتصاد کشور را یکپارچه کنیم؛ به تعبیر دیگر، باید در این مملکت با یک دولت و با همه ظرفیت‌های اقتصادی در حوزه‌های آستان‌ها، نهادها، بنیادها، ستادها و حتی در رابطه با مدیریت 20 درصد مانده از درآمده‌‎ها و یا استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای سال آینده عمل کنیم.
ندیمی تأکید کرد: علت این دیدگاه این است که نمی‎توانیم به مردم علامت تفاوت در حکومت بدهیم؛ همانگونه که در بودجه سال 97 اتفاقاتی را هرچند حداقلی در حوزه تجمیع ردیف‌ها و یا حذف برخی از آنها داشتیم، اقتصاد ما هم باید در حد قوه مجریه نگاه نشود؛ یعنی قوه مجریه به هیچ وجه با این شرایط و این امکانات پاسخگوی نیازهای حوزه معیشت و اشتغال نخواهد بود.

ضرورت بازنگری در معافیت‌های مالیاتی
مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بنابراین اگر می‌خواهیم این مسئله حل شود و باید هم بخواهیم این مسئله حل شود، باید همه ظرفیت حکومت در یک نگاه دیده شده، تقسیم وظیفه شود، با درآمدها و مالیات‌‌ها هم با یک رویه برخورد شود و در همه انواع معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی، بازنگری اساسی صورت گیرد تا سال 97 را بهتر از سال 96 پشت سر بگذاریم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» اظهار کرد: اگر معتقدیم باید در حوزه تولید و اشتغال، اتفاقات جدید و اساسی را در سال 96 می‌داشتیم، باید گفت این اتفاقات در حوزه تزریق مالی، مثبت بوده است و نزدیک به 73 هزار میلیارد تومان فقط از طریق صندوق توسعه برای مشاغل روستایی و شهرهای کم‌جمعیت توسط دولت، درخواست و قانونی شد و بخش عمده‎ای از مباحث مربوط به پرداخت به حوزه‌های تولیدی از جهت تأمین سرمایه در گردش و مانند آن صورت گرفت.

مشکلات تولید و اشتغال صرفا با تزریق نقدینگی برطرف نمی‎شود
عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: البته باید توجه کرد که چنین اقداماتی مشکل تولید و اشتغال را برطرف نمی‎کند. اقتصاد تولیدی دارای مسائل زیادی است که همگی مربوط به پول نیست بلکه بخش عمده‎ای از این مشکلات مربوط به موانع کسب و کار است و این موانع، مسائلی همانند بازارهای خارجی، تعامل واقعی دانشگاه و صنعت، مدیریت یکپارچه اقتصاد ایران و مانند آن را در بر می‌گیرد.
مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان سخنان خود گفت: بنابراین کمک نقدی به تولید شد اما مشکل اصلی این بخش صرفا کمک نقدی نیست یا اینکه نرخ سودی پائین بیاید تا تولید و اشتغال رونق بگیرد بلکه باید اتفاقات اساسی دیگر از جمله در زمینه ارتباطات بین‌المللی، یکپارچگی مدیریت و بازنگری اساسی همه قوانین با محوریت تولید و اشتغال، مد نظر قرار بگیرد که چنین اقدامی تاکنون اصلا صورت نگرفته است.

انتهای پیام

captcha