سازمان سینمایی ترجیح می‌د‌هد دیگر ارگا‌ن‌ها فیلمسازی قرآنی کنند!
کد خبر: 3699502
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
محمد مهدی حیدریان:

سازمان سینمایی ترجیح می‌د‌هد دیگر ارگا‌ن‌ها فیلمسازی قرآنی کنند!

گروه هنر ــ رئیس سازمان سینمایی گفت: سازمان سینمایی برای رونق و مشارکت دیگر ارگان‌ها، ترجیح می‌دهد که در امر تولید آثار فاخر و قرآنی کمتر ورود کند.

پرداختن به موضوعات قرآنی یکی از شعارهایی است که همیشه مسئولان سازمان سینمایی در دوره‌های مختلف از آن دم می‌زنند، اما آنچه که در عمل می‌بینیم کمتر گواه این ادعاست. برای مثال با گذشت نزدیک به 7 سال از تولید فیلم «ملک سلیمان» هنوز قسمت دوم این کار ساخته نشده است، درحالی‌که وعده شده بود قسمت دوم و سوم این کار تولید خواهد شد. مثال دیگر فیلم «رستاخیز» است که در آن به عاشورا پرداخته شد، اما متاسفانه بعد از یک روز اکران از نمایش عمومی آن جلوگیری به عمل آمد! در همین رابطه خبرنگار ایکنا در حاشیه نشست خبری رئیس سازمان سینمایی گفت‌و‌گویی با محمد مهدی حیدریان ریاست این سازمان داشته که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

* در دوره‌های قبل، آثاری تحت عنوان فیلم‌های فیلم‌های فاخر در سینمای کشورمان تولید می‌شدند که عمدتاً نیز در آنها به موضوعات قرآنی و انقلابی پرداخته شده بود. این آثار با پشتیبانی مجلس و سازمان سینمایی تولید می‌شد، اما چندین سال است که دیگر چنین کارهایی در سینمای کشورمان تولید نمی‌شود! دلیل این کم کاری را چگونه توضیح می‌دهید؟

در ابتدا باید بگویم ما آرمان و ایده‌‌‌هایمان این است که دیگر بخش‌ها دست به تولید چنین کارهایی بزنند، زیرا سازمان سینمایی زمانی خود را موفق می‌داند که دیگر سازمان‌ها نیز درگیر ساخت چنین کارهایی شوند، البته در این حوزه هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهیم تا دیگر سازمان‌ها در این حوزه ورود کنند.

برای مثال می‌توانم به کارهای برگزیده و بیگ پروداکشن امسال (سرو زیر آب، فیلشاه و..) اشاره کنم که در آنها فارابی مشارکت داشته است، بنابراین این تصور که فارابی تولید کارهای بزرگ را فراموش کرده به هیچ وجه صحیح نیست، ولیکن کتمان نمی‌کنم برای رونق سینمای قرآنی و انقلابی ترجیح سازمان سینمایی این است که دیگر سازمان‌ها در ساخت چنین کارهای دخیل باشند.

* شما می‌گویید سازمان سینمایی ترجیح می‌دهد دیگر ارگان‌ها دست به تولید آثار عظیم قرآنی بزنند! اما شما حتی سعی نکردید کارهای نیمه تمام خود را به پایان برسانید. برای مثال فیلم سینمایی «ملک سلیمان» توسط فارابی تولید شد، اما هنوز قسمت دوم و سوم آن هنوز ساخته نشده است! آیا این وظیفه سازمان‌های دیگر است که کارهای نیمه تمام فارابی را به پایان برساند؟

ملک سلیمان در دوره مدریت خودم در معاونت سینمایی (سال 82) به خط تولید رسید، چراکه در آن دوران، دیگر سازمان‌ها این توانایی را نداشتند که در این حوزه ورود کنند، اما امروز دیگر شرایط همجون گذشته نیست. درباره ملک سلیمان هم باید بگویم سازمان سینمایی این گونه را فراموش نکرده، بلکه درصدد است به زودی ساخت قسمت دو و سه این فیلم قرآنی را آغاز کند.

درباره تولید فیلم ملک سلیمان باید این نکته را اضافه کنم. چند روز پیش ما و برخی از مدیران سینمایی به همراه شهریار بحرانی کارگردان ملک سلیمان دیداری با حضرت آیت‌الله جوادی آملی داشتیم تا پیرامون ساخت قسمت دوم و سوم از وی نظر بگیریم. در دیدار رهنمود‌های لازم از طرف حضرت‌آیت‌الله جوادی آملی بیان شد. برای همین امیدواریم بتوانیم به زودی کار مورد نظر را به خط تولید برسانیم.

* موضوع دیگری که در این گفت‌و‌گو باید از آن سخن رانده شود به فیلم «رستاخیز» مربوط می‌شود. سالهاست ما درباره کم کاری سینما در حوزه عاشورا حرف می‌زنیم، اما به این نکته نمی‌پردازیم برخوردی که با فیلم‌های اینچنینی می‌شود دیگر به فیلمسازان این جرات را نمی‌دهد که در این حوزه ورود کنند. برای مثال در «روز واقعه» فیلم به شکل بدی اکران شد و نتوانست جواب لازم را بگیرد. این اتفاق به نوع دیگر برای رستاخیز نیز رخ داد. این گونه برخوردها با فیلم‌های عاشورایی را چگونه توضیح می‌دهید؟

جواب این پرسش را می‌خواهم این‌گونه پاسخ دهم. فصل خطاب در مسائل فقهی رهبری است که در مقام ولایت فقیه نظرش بر تمامی نظرات ارجح است، اما خود رهبری در مورد مسائلی که به شرع مربوط است تعمیم نظرات علما را مطالبه می‌کنند. درباره این فیلم نیز چنین اتفاقی رخ داده است. فیلم با مخالفت برخی از علما مواجه شده که باید به نوعی در ادامه راه نظرات آنها نیز تامین شود.

* به عنوان سوال پایانی آن‌گونه که از اظهار نظر شما می‌توان فهمید این است که نباید امیدی به اکران این فیلم در آینده نزدیک داشت باشیم. آیا این برخورد دیگر به فیلمسازی اجازه ورود به این حوزه را در چند سال اخیر خواهد داد؟

اکران خارجی این فیلم به زودی آغاز خواهد شد. در همین رابطه نیز صحبت‌های لازم انجام شده است و بدون هیچ مانعی این کار در کشورهای دیگر به زودی روی پرده خواهد رفت. در انتها باید بگویم که ما امیدواریم که نمایش بین‌المللی این فیلم در نهایت منجر به نمایش داخلی این فیلم شود.

انتهای پیام

captcha