ابزار‌های خانه تکانی دل
کد خبر: 3699516
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
سیدعلی میرآفتاب تشریح کرد:

ابزار‌های خانه تکانی دل

گروه جامعه ــ استاد دانشکده تفسیر علوم و معارف قرآن کریم قم گفت: با کنار گذاشتن کینه از دل، زمینه پاک سازی روح فراهم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایکنا؛ با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال؛ به احتمال قوی خانه تکانی‌ها هم پایان یافته است. آیا دلتان را هم دراین رسم زیبا شریک کرده‌اید، سید علی میر آفتاب، استاد دانشکده تفسیرعلوم و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا به سوالات مربوط به پیرامون این مسئله پاسخ می دهد.

علی میرآفتاب، انسان را دارای دو بعد مادی و معنوی دانست و بیان کرد: انسان دارای دو جزء است؛ یک جز آن مادی و بخش دیگر آن معنوی است. انسان برای بعد مادی خود یک قوانین و مقرراتی را در نظر می‌گیرد. هر از گاهی دل انسان هم به زنگار روبی احتیاج دارد که با کنار گذاشتن کینه از دل زمینه پاک سازی روح فراهم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل دقیق و لطیف بودن روح باید هر لحظه در آن خانه تکانی صورت بگیرد، افزود: بدن یک ابزار است؛ اگر ما بخواهیم به بدن که یک ابزار است توجه کنیم حتما باید به واقعیت بدن که همان روح است، بیشتر توجه کنیم.

این استاد دانشکده تفسیر علوم و معارف قرآن کریم، در خصوص راه‌های غبار روبی روح انسان، اظهار کرد: خداوند متعال به خاطر ربودن غبار روحی، نمازهای پنجگانه را برانسان واجب کرده است. یک راه پاک سازی انسان همین وضو گرفتن است. رسول گرامی اسلام می فرمایند: حاسِبُوا اَنْفُسَکُم قبلَ اَن تُحاسَبُوا. به حساب خود برسید قبل از اینکه به حساب شما رسیدگی شود. انسان هرشب قبل از خواب می تواند کارهای خود را سبک وسنگین کند. این خانه تکانی است که انسان در قبال خود می تواند انجام بدهد. اگر این کار انجام نشود؛ یقینا روح می‌میرد. برای مراقبت کردن روح، فقط به حسابرسی نیاز نیست، بلکه باید در عمل سعی کنیم عمل خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: مثلا: گناه نکنیم، سر مردم کلاه نگذاریم، حجاب را رعایت کنیم، دروغ نگوئیم، به همدیگر خیانت نکنیم،غیبت نکنیم، مال حرام نخوریم، دل کسی را نشکنیم، به والدین آزار و اذیت نرسانیم و.... با گرایش به خوبی‌ها، روح انسان نورانی می‌شود. ارتکاب به هر گناه موجب می‌شود تا 40 روز دعای ما مقبول نیفتد. هر گناه باعث می‌شود تا قلب، جان و دل انسان سیاه شود و انسان از انسانیت خود دور شود. بنابراین انسان باید مواظب باشد تا از گناه به دور باشد و زمانی انسان از گناه دور می شود که توجه به خدا وعظمت و معرفت پروردگار را در درون خود حفظ کند. همین توجه به عظمت و معرفت پروردگار باعث می شود تا اگر کدورتی بین کسی پیش آمده، آن کدورت را کنار بگذارد.

علی میرآفتاب، با بیان این موضوع که اگر عفو، کمک به یکدیگر و تقوا وجود نداشته باشد انسان نابود می‌شود، اظهار کرد: اکنون بی‌اعتمادی‌هایی که در جامعه وجود دارد می‌تواند موجبات کلک، دروغ و ... را فراهم کند. این مسائل باعث از هم پاشیدگی جامعه می ‌ود. کینه داشتن خود به خود باعث تفرقه می شود؛ اینکه گفته می شود باهم دوست و برادر باشید و وحدت خودتان را حفظ کنید؛به خاطر همین است که همه به هم نزدیک شوند. اینکه خداوند گفته غیبت حرام است به این خاطر گفته تا انسان ها با غیبت کردن نسبت به یکدیگر از هم دور نباشند. خداوند ستار العیوب است؛ ما باید ستار العیوب بودن را از خداوند یاد بگیریم. برای در کنار هم بودن و جلوگیری از فروپاشی جامعه باید سعی کنیم این ویژگی خدا را در خودمان تقویت کنیم. 

میرآفتاب، در خصوص کنار گذاشتن کدورت و تاثیرات آن بر آرامش روحی افراد گفت: گذشت به انسان آرامش می‌دهد. انسان با گذشت کردن می‌تواند به مقام والایی برسد. 

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه کسی‌که برای رفع کدورت پیش قدم می‌شود ولی طرف مقابل به (مصالحه) حاضر نمی شود؛ در آن صورت به لحاظ شرعی و دینی تکلیف فردی که برای استحکام مجدد رابطه پیش قدم شده است چیست، گفت: کسی که برای از بین بردن کدورت پیش قدم می‌شود؛ ولی طرف مقابل برای شکل گیری رابطه اقدام نمی‌کند؛ نباید از عملش پشیمان شود بلکه باید احساس رضایت کند. 

انتهای پیام

captcha