یافتن روش‌‌های ساده برای آموزش؛ دغدغه معلم قرآن/ تربیت هزاران قرآن‌آموز طی نیم قرن فعالیت
کد خبر: 3699561
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
قاسم ایمانی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

یافتن روش‌‌های ساده برای آموزش؛ دغدغه معلم قرآن/ تربیت هزاران قرآن‌آموز طی نیم قرن فعالیت

گروه چهره‌ها ــ تربیت بیش از 70 هزار قرآن‌آموز طی نیم قرن فعالیت از جمله دستاوردهای قرآنی قاسم ایمانی، مدرس و مؤلف کتب قرآنی است که کار آموزش قرآن را به روشی ساده و جذاب انجام می‌دهد.

قاسم ایمانی معلم قرآن

به گزارش ایکنا؛ قاسم ایمانی، مدرس و مؤلف کتب قرآنی، نزدیک به نیم قرن است که در زمینه تدریس قرآن به نوجوانان و جوانان در نقاط مختلف کشور فعالیت دارد. این مدرس، تاکنون کلاس‌های فراوانی را در نقاط مختلف کشور برگزار کرده و شاگردان بسیاری را در راه قرآن، این منبع عظیم نور الهی تربیت کرده است.
این مؤلف کتب قرآنی طی سال‌های متمادی که در راه تدریس قرآن قدم برداشته است، ضمن کسب تجربیات فراوان در زمینه تدریس قرآن و استفاده از شیوه‌های منحصر به فرد در این زمینه، کتاب‌های مختلفی را نیز جهت تدریس ساده و روان قرآن تألیف کرده که بسیاری از قرآن‌آموزان توانسته‌اند با استفاده از این کتب، قرآن را بیاموزند.
این مدرس و مؤلف قرآنی طی سخنانی در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با چگونگی آشنایی خود با قرآن و ورود به عرصه نورانی آن اظهار کرد: بنده متولد سال 1332در قریه شهیدپرور فردو در قم هستم. ورود من به عرصه قرآن کریم و نیز هر چه که تاکنون در این راه به دست آورده‌ام، نتیجه زحمات مادرم بوده و مدیون ایشان هستم.
وی ادامه داد: مادرم از سن چهارسالگی بنده را به مکتب فرستاد و بنده در مکتب‌خانه و نزد ملاحسینعلی اردهالی مشغول به آموزش قرآن شدم. ایشان سبک هجایی قرآن را به همان شیوه سنتی و قدیمی درس می‌داد و بنده نیز توانستم طبق همان روش قدیمی و طی دو سال قرآن را فرابگیرم.
ایمانی افزود: بنده از همان سن چهارسالگی عشق قرآن را در دل داشتم و همواره آرزو می‌کردم که روزی مانند استاد خود مشغول به تدریس قرآن شوم. همچنین، در کنار فراگیری قرآن، تحصیلات کلاسیک خود را نیز در آن سال‌ها تا کلاس ششم ادامه دادم. سپس، از سن دوازده سالگی به تهران آمدم و کار فراگیری قرآن را زیر نظر اساتیدی مانند استاد رنجبر ادامه دادم. همچنین در سن پانزده‌سالگی به جلسه سرهنگ بیگلری راه پیدا کردم.
وی با بیان اینکه در خدمت سرهنگ بیگلری یک دوره کامل تجوید را فرا گرفتم، اظهار کرد: از همان موقع بود که آموزش قرآن را آغاز کردم و هر کجا که علاقه‌مندی را مشاهده کردم، به او آموزش قرآن می‌دادم.
این مدرس و مؤلف قرآنی با اشاره به اینکه در سال 50 بود که به قم مراجعه کردم، ادامه داد: در آن سال‌ها هنوز به شیوه قدیم مسائلی مانند تجوید را آموزش می‌دادند که در این راستا پس از بازگشت به قم و جهت آموزش تجوید قرآن به شیوه جدید به هر نحوی که بود استاد رنجبر را به قم آوردیم که ایشان به آموزش قرآن بپردازند و در همین ارتباط با حضور ایشان کلاس قرآنی را در صفائیه قم تشکیل دادیم.

کتاب آموزش قرآن
ایمانی اظهار کرد: با آغاز برگزاری این جلسه قرآنی و طی سال‌های مختلف اساتیدی مانند شهیدی‌پور، علامی و طباطبایی نیز به این جلسه آمدند و رونق جلسه قرآن قم بسیار زیاد شد و افراد زیادی نیز در بخش‌های مختلف تجوید، صوت و لحن و ... در کلاس‌های قرآنی که تشکیل داده بودیم شرکت می‌کردند.
وی بیان کرد: در دوران انقلاب نیز بنده در روز چندین کلاس و فعالیت قرآنی فراوانی داشتم. پس از انقلاب اسلامی نیز فعالیت قرآنی بنده دوچندان شد و کلاس‌های قرآنی فراوانی را برگزار می‌کردم که حاصل آن کلاس‌ها نیز تربیت جوانان قرآنی و انقلابی بود که حتی تعدادی از ایشان نیز در راه انقلاب و در دوران دفاع مقدس به فیض عظیم شهادت نائل شدند.
این مدرس و مؤلف قرآنی ادامه داد: از زمانی که دفاع مقدس آغاز شد نیز کلاس‌های بنده به دلیل اینکه وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده و به جبه‌های نبرد حق علیه باطل راه پیدا کردم، در محل جبهه‌ها نیز برگزار می‌شد که در این راستا بسیجیان فراوانی در جبهه‌ها در کلاس قرآن بنده شرکت می‌کردند.
ایمانی در ادامه به خبرنگار ایکنا گفت: در دورانی که ترورهای شهر مهاباد انجام می‌شد و نیروهای ضد انقلاب و جدایی‌طلبان در این شهر و نیز در منطقه کردستان فعالیت فراوانی داشتند، به شهر مهاباد رفته و در این شهر نیز کلاس‌های قرآنی برگزار کردم که افراد زیادی نیز در این زمینه در کلاس‌های قرآن بنده شرکت کردند.
وی با بیان اینکه در شهر مهاباد همچنین، دوره‌ای را برای معلمان آموزش و پرورش برگزار کردیم که علاوه بر فراگیری قرآن، روش تدریس قرآنی را نیز فراگیرند، تصریح کرد: بنده با شیوه بسیار ساده‌ای قرآن را به قرآن‌آموزان آموزش می‌دهم به نحوی که با استفاده از این روش ساده، ایشان علاوه بر یادگیری ساده قرآن، جذب فعالیت‌های قرآنی نیز خواهند شد.
این مدرس و مؤلف قرآنی در ادامه با بیان اینکه پس از سال‌ها تدریس قرآن و کسب تجربیات فراوان بنده توانستم تا با استفاده از یک فرصت مناسب به تألیف کتاب‌های مختلف برای آموزش قرآن بپردازم، اظهار کرد: بنده تاکنون 10 جلد کتاب را در زمینه‌های مختلف قرآنی تألیف کرده‌ام تا کسانی که می‌خواهند به امر قرآن بپردازند، بتوانند به روشی بسیار ساده قرآن را فرا گیرند.
ایمانی در ادامه با اشاره به اینکه بنده از آغاز تدریس و تاکنون به حول و قوه الهی توانسته‌ام تا بیش از هفتاد هزار نفر مورد آموزش قرآن قرار دهم، گفت: برای مثال یک سال و نیم قبل سفری پانزده روزه به قلعه‌گنج کرمان داشتم که در این مدت کوتاه توانستم تا بیش از هشتصد نفر قرآن‌آموز را آموزش دهم.

قاسم ایمانی مدرس قرآن


وی با بیان اینکه بنده در این سال‌ها به استان‌های مختلف کشور رفته و قرآن را آموزش داده‌ام، گفت: در تمام این سال‌هایی که بنده مشغول به امر آموزش قرآن کریم بودم، تمام تلاشم این بود که بتوانم به شیوه‌ای ساده و روان قرآن‌آموزان را آموزش دهم که بتوانند خیلی زود و به سادگی قرآن را فرا گیرند. یکی از مشکلاتی که امروز در مورد آموزش قرآن وجود دارد و به‌ویژه در میان دانش‌آموزان به چشم می‌آید، عدم استفاده از روش آموزشی است که علاوه بر ایجاد انگیزه در میان قرآن‌آموزان، ساده و روان باشد که این امر باید به ویژه در آموزش و پرورش مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
ایمانی در پایان سخنان خود ضمن توصیه به تمامی افراد جامعه جهت انس هر چه بیشتر با قرآن کریم، تصریح کرد: اگر انسان با قرآن انس بگیرد، آیات نورانی کلام‌الله مجید قلب و روح او را جلا و شست و شو خواهد داد و شیطان نیز هیچ‌گاه نخواهد توانست در قلب و جان او رسوخ کند.

مجتبی افشار

انتهای پیام

captcha