از حمایت مددجویان تا اشتغال، اشتغالزایی و توانمندسازی
کد خبر: 3699579
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
نهادی به نام کمیته امداد؛

از حمایت مددجویان تا اشتغال، اشتغالزایی و توانمندسازی

گروه اجتماعی- کمیته امداد امام خمینی(ره) برای توانمندسازی افراد تحت حمایت فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهد تا علاوه بر چرخاندن چرخ اشتغال کشور، افراد تحت پوشش را از وابستگی مالی رهایی دهد.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، سابقه شكل گيري و پي ريزي تشكيلات کمیته امداد به سالهاي قبل از پيروزي انقلاب و حدوداً سال 1342 برمي‌گردد.

با پيروزي انقـلاب شكوهمند اسلامي و آغـاز فعاليت مجـدد بخش‌هاي اداري، اقتصادي و فرهنگي كشور، لـزوم حـمايت از نيازمندان در صـدر برنامه‌هاي نظام قرار گرفت و در همین راستا، 22 روز پس از پيروزي انقلاب اسلامي و به عنوان دومين نهاد انقلابي در 14 اسفندماه 57، كميته امداد امام‌، با صدور حكم تاريخي حضرت امام خميني‌(ره‌) براي مدت نامحدود، به منظور تحقق بخشيدن به اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي ايران و ولايت فقيه در حمايت و امداد محرومان و مستضعفان و خودكفا كردن آنان‌، تأسيس شد.

اما در چند سال اخیر کمیته امداد امام خمینی(ره) پا را از حمایت مددجویان فراتر گذاشته و تا اشتغالزایی و حتی توانمندسازی افراد تحت پوشش پیش رفته است.

رشد 127 درصدی اعتبارات حوزه توانمندسازی کمیته امداد خراسان‌جنوبی

رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: اعتبارات حوزه توانمندسازی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی نسبت به سال گذشته ۱۲۷درصد افزایش داشته است .

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های کمیته امداد که از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد افزایش سه برابری مستمری مددجویان بود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی با بیان اینکه زمانی تصور بر این بود که خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد تنها مصرف‌گرا هستند، تصریح کرد: در حال حاضر در راستای توانمندسازی مددجویان اقدامات زیادی صورت گرفته و تسهیلات حوزه توانمندسازی نیز نسبت به سال گذشته ١٢٧ درصد افزایش داشته است.

سلم‌آبادی بیان کرد : گاهی نیز این نکته بیان می‌شود که برخی از خانواده‌های تحت پوشش به لحاظ مالی محروم نیستند در حالی که ما برای تحت حمایت قرار دادن یک خانواده نیازمند، بررسی‌های میدانی را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم این مطلب ما طرح پایش خانواده‌های تحت پوشش را انجام دادیم تا تنها افراد نیازمند از خدمات کمیته امداد برخوردار باشند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی دیگر از اقداماتی که در کمیته امداد انجام شد این است که تسهیلات را از بلاعوض به سمت تسهیلات معوض ببریم، افزود: تسهیلات بلاعوض تنها به افراد از کارافتاده، زنان سرپرست خانوار و کسانی که شرایط ویژه‌ای دارند اعطا شود.

سلم‌آبادی خاطرنشان کرد : همچنین در راستای رفع محرومیت از نقط مرزی خراسان‌جنوبی اعتبارات اختصاص یافته به این مناطق را ۲۰ درصد بیشتر در نظر گرفته‌ایم.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌های کمیته امداد خراسان‌جنوبی حرکت به سمت خدمات الکترونیک است و در حال حاضر تأیید ارائه ۱۷ خدمت به صورت الکترونیکی را گرفته‌ایم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مجموع مستمری ثابت و افزایش مستمری که در یک ماه به مددجویان پرداخت می‌شود، هشت میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: سهم مردم در رفع فقر حدود ۲۰ درصد است اما چون خالصانه پرداخت می‌شود بسیار گره گشا است. 

بیش از هزار کمک هزینه جهیزیه به نوعروسان اهدا شد

علی اکبر نخعی، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: 1092 نوعروس تحت حمایت کمیته امداد طی ۱۱ ماه سال جاری از کمک هزینه جهیزیه برخوردار شدند .

وی افزود: سال گذشته ۳۱ هزار و ۷۰ خانواده از خدمات مستمر کمیته امداد بهره‌مند شده و به واسطه توانمندسازی حدود ۲ هزار نفر از چرخه حمایتی امداد خارج شدند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۲هزار و ۲۵۰ خانواده تحت حمایت کمیته امداد خراسان‌جنوبی سرپرست سالمند زن یا مرد دارند، افزود: ۳۷ هزار و۹۴۶ خانواده تحت پوشش در مناطق محروم استان ساکن هستند.

نخعی ادامه داد: در ۱۱ ماهه سال ۹۶ تعداد ۹۷ هزار و ۷۱۳ نفر به امداد خراسان‌جنوبی مراجعه و درخواست‌های مختلفی داشته‌اند که ما در چارچوب وظایف و اختیارات و قانون تلاش کرده‌ایم به این درخواست‌ها رسیدگی کنیم.

وی بیان کرد: برای هر نوعروس سرانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده که در قالب کالاهای اساسی به آنان اعطاء می‌شود.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی ادامه داد: در ۱۱ ماهه سال جاری بیش از ۴هزار نفر برای وام کارگشایی معرفی شدند.

نخعی یادآور شد : در حال حاضر 3 ۹۵۱ کودک دارای سوء تغذیه نیز از   سبد کالا و 2010 نفر از بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد برخوردار هستند.

خیران خراسان‌جنوبی بیش از 300 میلیون تومان در طرح اکرام ایتام و محسنین کمک کردند

احمد رفیعی، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری ۴ میلیارد و ۲۵۹ میلیون تومان در صدقات و ۹ میلیارد و ۳۶۸ میلیون تومان در طرح اکرام ایتام و محسنین کمک خیرین را داشته‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه میانگین درآمد ماهیانه کمک مردم به امداد  بیش از دو میلیارد و ۶۵۵ میلیون تومان است، افزود: ۲۵ هزار و ۱۱۹ حامی در طرح اکرام ایتام و ۱۱ هزار و ۱۳۰ حامی در طرح محسنین داریم.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ۴۳ درصد از حامیان بومی و ۵۷ درصد غیر بومی هستند، تصریح کرد: سرانه ماهیانه هر فرزند در طرح اکرام ایتام ۱۸۶ هزار و ۴۹۵ تومان و سرانه ماهیانه هر فرزند در طرح محسنین ۵۱ هزار و ۷۵ تومان است.

رفیعی با بیان اینکه ۹ هزار و ۹۲۷ دانش آموز، دانشجو و طلبه نیز تحت حمایت کمیته امداد خراسان‌جنوبی هستند، اظهار کرد: میزان درآمد ۲۳ مرکز نیکوکاری خراسان‌جنوبی در یازده ماهه سال جاری ۳ میلیارد و ۹۴۷ میلیون تومان بوده است و همچنین در این مدت ۲۵۳ میلیون تومان زکات مال و ۱ میلیارد و ۳۳۷ میلیون تومان زکات مستحبی جمع‌آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ نفر عامل زکات در خراسان‌جنوبی داریم، افزود: تاکنون بیش از هفت هزار درخت در طرح شجره طیبه کمیته امداد پلاک‌کوبی شده است.

بیش از ۲ هزار طرح اشتغال توسط کمیته امداد خراسان‌جنوبی اجرا شد

سید رضا حسینی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از اجرای ۲۱۹۵ طرح اشتغال در ۱۱ ماهه امسال در استان خبر داد.

وی افزود: در مجموع امسال ۴۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال ابلاغ شده که تاکنون ۳۶ میلیارد تومان آن جذب شده است.

 معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی بیان کرد: در سال جاری تعهد اشتغال استان ۱۰ هزار و ۲۳۲ فرصت شغلی بوده است که ۹۷۰ فرصت شغلی آن را باید کمیته امداد استان ایجاد می‌کرد. 

 حسینی با بیان اینکه در   ۱۱ ماهه امسال، ۲ هزار و ۱۹۵ طرح اشتغال در استان اجرا شد، افزود: از این تعداد، ۷۱۶ طرح از محل اعتبارات صندوق اشتغال نیازمندان و سایر منابع بانکی اجرا شده است.   

خودکفایی ۱۶۶۲ خانوار در ۱۱ ماهه امسال

وی تصریح کرد: در ۱۱ ماهه سال جاری از محل طرح‌های اشتغال اجرا شده ۱۶۶۲ خانوار تحت حمایت خودکفا شده‌اند. 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی با اشاره به تولید ۱۰۲۴ تخته فرش معادل ۴۱۹۰ متر در ۱۱ ماهه امسال، اظهار کرد: ارزش این تولیدات ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بوده است.

حسینی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تعداد ۷۱ دستگاه خودرو نیسان به مددجویان تحت حمایت واگذارشده است، یادآور شد: هدف از واگذاری خوردوهای وانت نیسان ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان تحت حمایت بوده است. 

اعزام بیش از 1200 نفر مددجویان کمیته امداد خراسان‌جنوبی به عتبات عالیات

محمد عرب، معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: 1215 نفر از مددجویان کمیته امداد در سال جاری به زیارت عتبات اعزام شدند.

وی افزود: در سال جاری حدود ۳۳ هزار نفر از فعالیت‌های فرهنگی کمیته امداد استان بهره‌مند شده‌اند.

معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی بیان کرد: از ابتدای سال ۹۶ تعداد 3۱۳۹ مددجو و ۵۵۳ نفر از کارکنان کمیته امداد در کلاس‌های آموزشی قرآن‌کریم شرکت کرده‌اند.

عرب ادامه داد: در اولین دوره مسابقات کشوری قرآن‌کریم یادواره شهدای مقاومت، چهار نفر از مددجویان کمیته امداد خراسان‌جنوبی موفق شدند رتبه‌های برتر کشوری را کسب کنند.

670 خدمت حقوقی رایگان به مددجویان خراسان جنوبی ارائه شد

علی دیانی، رئیس اداره حقوقی و املاک کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۷۰ مددجوی تحت حمایت کمیته امداد استان از خدمت حقوقی رایگان بهره‌مند شدند. 

وی با اشاره به اینکه 25 وکیل نیکوکار متناسب با نیاز مددجویان با کمیته امداد خراسان‌جنوبی همکاری می‌کنند، افزود: این وکلا در طی سال و با توجه به نیاز مددجویان به‌ صورت رایگان به آنها خدمت ارائه می‌دهند و پیگیری امور حقوقی مددجویان هستند. 

رئیس اداره حقوقی و املاک کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی از پرداخت یک میلیارد و 424 میلیون ریال در قالب 9 فقره وام محکومین خبر داد و خاطرنشان کرد: اين وام‌ها در راستای آزادي زندانيان آبرومند نيازمند پرداخت شده است.

گزارش از زهرا حمیدی

انتهای پیام
  

captcha