گردشگری عملی تعالی‌بخش است
کد خبر: 3699670
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
محمدرضا نقدی:

گردشگری عملی تعالی‌بخش است

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین نشست پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با موضوع «نشست گفتمان گردشگری در الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت»، گفت: گردشگری عملی تعالی‌بخش است.

گردشگری عملی تعالی‌بخش است
به گزارش ایکنا؛ به نقل از مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، در اولین نشست پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با موضوع «نشست گفتمان گردشگری در الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت» که در دانشگاه علم و فرهنگ و با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شد، سردار محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدحسین ایمانی خوشخو، سرپرست پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی، رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی)، منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و محمدرضا اکبری و سرپرست دفتر مطالعات و آموزش گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ایراد سخنرانی پرداختند.

محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در «نشست گفتمان گردشگری در الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت» که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: گردشگری کاری است که خدا به آن دستور داده است؛ «سیرُوا فی الأرض»، شش‌بار در قرآن آمده و هدف از دستور سیر در زمین برای عبرت گرفتن است و قطعا به همین دلیل، عملی تعالی‌بخش است. خدا فرمان داده که در زمین بگردید تا عبرت بگیرید. خداوند با الفاظ مختلف به گردشگری دستور داده است: سیر، هجرت، عروج؛ حتی وقتی می‌خواهد به پیامبر اکرم (ص) معرفت عالی ببخشد، او را به گردشگری در عالم بالا می‌برد.

سردار نقدی افزود: گردشگری تعالی بخش یا متکی بر تعالیم دینی همه جنبه‌های زندگی را مدنظر قرار می‌دهد؛ با مقصد افزایش علم، کسب سلامت، انبساط روح، کسب روزی حلال، صله‌رحم، همه این سفرها، تکامل و تعالی‌بخش و مبتنی بر دکترین اسلامی هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: برای تدوین گردشگری تعالی‌بخش، نیازمند خودباوری هستیم. یکی از دلایل آسیب‌دیدگی مراکز علمی و تحقیقاتی کشور، تقلید از دیگران است، باید خود را باور داشته باشیم و ابتکار عمل و خلاقیت به خرج دهیم. باید با نگاه متفاوت به سمت گردشگری برویم. لزومی ندارد به سراغ الگو‌های کشور‌های دیگر برویم؛ بلکه می‌توانیم از الگو‌های بومی و بکر داخلی استفاده کنیم. می‌توانیم مقاصد گردشگری متنوعی را برای گردشگران داخلی و حتی گردشگران خارجی ایجاد کنیم. درعین حال باید نوع روایت‌گری متفاوتی را نیز در پیش بگیریم. انتخاب سوژه‌های خاص و نوع روایت‌گری متفاوت می‌تواند برای گردشگر داخلی و خارجی، بصیرت‌بخش باشد.

سردار نقدی تاکید کرد: گردشگری و بازدید از اماکن تاریخی باید عبرت‌آموز باشد و این که در تاریخ بسیاری از این بنا‌های عظیم با بهره‌گیری و استثمار بسیاری از مردم طبقات زیرین جامعه ساخته شده است تا برای شاهان افتخار ایجاد کند در حالی که مردم در سخت‌ترین شرایط بودند.

وی افزود: کشور ما باید انواع گردشگری همچون گردشگری مذهبی، گردشگری روستایی و عشایری را ترویج دهد و ظرفیت‌های کشورمان در این حوزه‌ها به قدری غنی است که نه تنها این مناطق و اماکن پذیرای میلیون‌ها ایرانی باشد بلکه از بسیاری از نقاط مختلف جهان را می‌تواند ترغیب به سفر به ایران و بازدید از اماکن مقدس و جاذبه‌های معنوی نماید.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه هر چه بیشتر گردشگری جنگ به عنوان یکی از انواع گردشگری افزود: تاکنون در این زمینه علی‌رغم زحماتی که در قالب اردو‌های راهیان‌نور انجام می‌شود، اما هنوز نتوانستیم همه اقشار را در این اردو‌های معنوی و تاثیر‌گذار مشارکت دهیم باید مسئولان در این زمینه تلاشی مضاعف کنند و هم‌چنین در جهت جذب و حضور علاقه‌مندان و مشتاقان ملل دیگر در مناطق جنگی و موزه‌های جنگ کشورمان تلاش نمایند.

سردار نقدی ادامه داد: اگر گردشگری موجب آشنایی بازدید کنندگان داخلی و خارجی از اماکن مقدس، مناطق جنگی و دستاورد‌های انقلاب اسلامی شود در این صورت می‌توان گفت که در این حوزه موفق بوده‌ایم. هیچ‌گاه نباید بعد تعالی بخش گردشگری را فراموش کنیم. در غیر این صورت از آنچه خداوند در قرآن کریم و ائمه معصومین در خصوص سیر و سیاحت و آثار معنوی حاصله از آن سفارش کرده اند فاصله گرفته‌ایم و در واقع در این مسیر دنباله‌روی الگو‌های غربی بوده‌ایم که گردشگری را بیشتر با هدف درآمد‌های اقتصادی و تفریح توسعه داده‌اند.

گفتنی است، اولین نشست پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با موضوع «نشست گفتمان گردشگری در الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت» یکشنبه ۲۰ اسفند در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

انتهای پیام
captcha