تلویزیون قافیه را به رقیبانش باخته است/مشکلات مالی؛ آفت تولیدات دینی سیما
کد خبر: 3699701
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
علی‌رضا افخمی:

تلویزیون قافیه را به رقیبانش باخته است/مشکلات مالی؛ آفت تولیدات دینی سیما

گروه هنر ــ یک کارگردان تلویزیون گفت: سیما در حوزه برنامه‌های نمایشی قافیه را به رقیبانش باخته است. این اتفاق نیز تنها به یک دو سال اخیر خلاصه نمی‌شود، بلکه نزدیک به یک دهه است که چنین وضعیتی وجود دارد.

تلویزیون قافیه را به رقیبانش باخته است

علی‌رضا افخمی، کارگردان تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا سیما را در سالی که گذشت بدون توفیق توصیف کرد و گفت: من سیما را در  یک دهه اخیر ناموفق توصیف می‌کنم، چون در آن اتفاق خاص و چشمگیری رخ نداده تا من بخواهم از بابت آن شگفت زده شوم. این ضعف نیز از آنجا نشئت می‌گیرد که ما در حوزه نمایش متاسفانه قافیه را تا حدودی باخته‌ایم. درباره دلیل به وجود آمدن چنین وضعیتی در مصاحبه‌های مختلف نظرات خود را اعلام کرده‌ام که بازگویی آن شاید کمی تکراری به نظر رسد.

وی افزود: یکی از دلایلی که برای انفعال سیما در یک دهه اخیر می‌توانم بیان کنم این است که سیما دیگر رسانه‌ای بی‌رقیب نیست، چون در گذشته  هر برنامه‌ای که سیما تولید می‌کرد به دلیل نداشتن رقیب با استقبال مواجه می‌شد، اما در سال‌های  اخیر شبکه‌های متعدد خارجی رقیبی برای تلویزیون شده‌اند که اتفاقاً رقابت با آن آسان نیست. در این میان باید این نکته را متذکر شوم که سیاست‌گذاری‌های نادرست سیما در به وجود آمدن چنین وضعیتی دخیل است.

این فیلمساز ادامه داد: یکی از سیاست‌گذاری‌های غلط و نادرست که متأسفانه رایج شده نیز این است که سیما در بحث بودجه در دوران خوبی به سر نمی‌برد، برای همین این محدودیت به روی کیفیت کارها نیز تأثیر منفی گذاشته است. برای همین است که معتقدم سیما قافیه را باخته است. با این توضیحات به خود اجازه می‌دهم تا بگویم در یک دهه اخیر شاید ما نزدیک به 50 درصد ریزش مخاطب داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که به عنوان فیلمسازی که سابقه تولید چند کار دینی را دارد، ضعف رایج تولیدات مورد نظر را چه می‌داند، گفت: آثار دینی که من از آنها به عنوان تولیدات معناگرا نام می‌برم، مشکلات خاص خود را دارا است، همان مشکلات را دارد که دیگر تولیدات سیما با آن درگیر هستند. آن نیز مسائل مالی است؛ آفتی که باعث می‌شود از متن گرفته تا ساختار  همگی دچار افت شود. مطلب دیگر به تصمیمات سلیقه‌ای مدیران سیما مربوط می‌شود. این مسئله همیشه در تلویزیون آفتی بوده که تولیدات دینی سیما را آسیب رسانده و انگار قرار نیست راهکاری برای آن اندیشیده شود.

کارگردان سریال «او یک فرشته بود» در پایان گفت: در انتهای سخنم باید از مرتضی میرباقری و علی‌رضا برازش به عنوان مدیران بسیاری خوب سیما نام ببرم که من همکاری با آنها را همیشه دوست داشته و دارم.

خبرنگار داود کنشلو

انتهای پیام

captcha