آغاز بهار فرصتی برای محاسبه اعمال گذشته
کد خبر: 3699779
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱

آغاز بهار فرصتی برای محاسبه اعمال گذشته

گروه شهرستان‌ها- با آغاز فصل بهار و نو شدن طبیعت ایام نوروز فرصت مناسبی است تا بر احوالمان در یکسال گذشته نظری بیاندازیم و اعمال خودمان را محاسبه کنیم، اعمال نیک و بدی که در کارنامه زندگیمان ثبت شده و باید به زودی برایش جواب بدهیم.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، این روزها بسیاری در ایران، در تکاپوی عید و برگزاری جشن نوروز هستند و افراد زیادی برای ایام عید به دنبال نو کردن لباس، اجناس منزل و خانه تکانی می‌روند، تغییری که در ظاهر خودش را نمایان می‌کند. اما یک سؤال ساده آیا مردم، فکری به حال نو کردن دلها و زدودن زنگار گناه نیز کرده‌اند؟
در کلمات قصار حضرت علی(ع) ذکر شده است: «هر روز که خدا را در آن نافرمانی نکنند روز عید است.»؛ بسیاری از مردم، همراه با نو شدن طبیعت به تمام آنچه که مربوط به جسمانیت انسان است، مشغول می‌‍شوند از جمله لباس‌های خودشان را نو می‌کنند و غافل از اصل ماجرا می‌شوند در حالی که باید از زنده شدن طبیعت درس گرفت و از عمری که طی شد و از دست رفت از خودمان حساب بکشیم.
قرآن با عبارت‌هايى نظير «لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» و«لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» انسان‌ها را به انديشيدن دعوت مى‌كند و گفته است: «وَ فِي الْأَرْضِ آياتٌ لِلْمُوقِنِينَ؛ و در زمين براى اهل يقين نشانه‌هایی است»، يا «فَانْظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۖ ؛ پس به آثار رحمت خدا بنگر كه چگونه زمين را پس ‍ از مُردنش زنده مى كند».

رسیدگی به اعمال خود
مقام معظم رهبری، مردم را در نوروز، به محاسبه اعمال سال گذشته سفارش کرده و فرموده‌اند: «یکی از وظایف در هر سال این است که هر کسی به حالت و حساب خود رسیدگی کند. این بهانه خوبی است که انسان به پشت سر خود برگردد و غفلت‌هایی را که انجام داده است، کوتاهی‌ها و کارهای ناشایستی که از او سر زده است و همچنین کارهای خوب خود را یک بار مشاهده کند. همه باید عادت کنیم که هر سالی که نو می‌شود، به مناسبت اول سال، به گذشته یک ساله خود نگاهی بکنیم. هر یک از نقاط مثبت و منفی، به ما پیامی می‌دهند.»
با دیدن جلوه‌های خداوند در فصل بهار، بیش از پیش به عظمت و مهر و الطاف خداوندی پی می‌بریم، طبیعت به عنوان یکی از نشانه‌های خدا سرشار از درس و عبرت است و دلی که بیدار و هوشیار است، در هر پدیده‌ای عبرتی می‌بیند و از هر نشانه‌ای، درسی می‌آموزد. به تعبیر حضرت محمد(ص) «آن کس که با تغییر دنیا از وضعی به وضع دیگر آگاه نشود، از غافل‌ترین مردمان است.»
یکی از بهترین فرصت‌ها برای زدودن زنگار کینه‌ها و کدورت‌ها و رسیدگی به احوال خودمان در ایام نوروز است، شاید فرصتی برای جبران کوتاهی‌هایی باشد که در طول سال برای عدم سرکشی به بستگان داشتیم.
اگر طبیعت با شکفتن گل‌ها و روئیدن برگ درختان شکوفا و زیبا می‌شود، ما نیز می‌توانیم خانه دل را نو کنیم. در دعای نوروز، از خدای متعال درخواست می‌کنیم که حال ما را به بهترین حالات تبدیل کند. هرجا که باشیم و هر چه نیکویی در حال ما باشد، نیکوتر از آن هم هست. باید به یاد داشته باشیم که دگرگونی بسیاری از پدیده‌‌ها در عالم، به دست انسان است و خیلی از تحول‌ها با اراده انسان انجام می‌گیرد.
تعطیلات نوروز برای به جای آوردن صله رحم که این روزها به دلیل وجود تکنولوژی‌های نوین و اشتغال مردم کم شده، فرصت بسیار طلایی است تا از نزدیک به اقوام سرکشی کنیم و از حال و روز هم باخبر شویم، گرچه برخی از همین فرصت اندک نیز غافل می‌شوند و به دنبال مسافرت و تفریح شخصی می‌روند.
فرصت نوروز برای بسیاری از روستائیان مهاجر که در شهرها ساکن شده‌اند روزهای بسیار مناسبی است تا از نزدیک به والدین خودشان و اقوامشان در روستاها سرکشی کنند و از حال و روز مادران و والدین تنها با خبر شوند.
امام علي(ع) فرموده است: «كسی كه صله رحم را در زندگی داشته باشد من دوستی فاميل، فراوانی اموال، طول عمر و داخل شدن در بهشت را براي او تضمين می‌كنم» و پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: «صله رحم عملي است كه پاداش آن زودتر نصيب انسان می‌گردد.» و از امام جعفر صادق(ع) نقل شده است، چیزی سراغ ندارم که به مانند صله‌ رحم عمر را افزونی بخشد.
علی اکبر ملکی
انتهای پیام

captcha