لزوم خط‌شکنی در عرصه فرهنگ/ غفلت از پیوست فرهنگی
کد خبر: 3699856
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷

لزوم خط‌شکنی در عرصه فرهنگ/ غفلت از پیوست فرهنگی

گروه ادب ــ استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه برخلاف تاکیدات امام راحل، فرهنگ به عنوان اصل و روبنا مورد توجه مسئولان قرار نگرفت،‌ بر لزوم توجه به پیوست فرهنگی و خط‌شکنی در عرصه فرهنگ تاکید کرد.

جمعه// لزوم خط‌شکنی در عرصه فرهنگ/ غفلت از پیوست فرهنگی

رضا اسماعیلی،‌ استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره برآیند فعالیت‌های فرهنگی در پایان سال و آنچه که در این حوزه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است،‌ عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که اکنون در جامعه ما در حال ایجاد است، گسست نسلی است؛ به طوری که فضیلت‌های اخلاقی در نسل امروز کمرنگ شده است و همین موضوع سبب شده است که فرزندان با خانواده‌های خود دچار اختلاف شوند و زبان یکدیگر را متوجه نشوند.

وی با اشاره به اینکه به گونه‌ای می‌توان گفت که کودکان متوجه نوع ادبیاتی که در گفتمان‌های روزمره خود و در صحبت با والدین به کار می‌برند نیستند و این فضای غالب است که جامعه با آن روبرو است و متاسفانه به کودکان ما نیز سرایت کرده است، گفت: اینکه بخشی از ادبیات جاری در جامعه برگرفته از ادبیاتی است که در کتاب‌ها نوشته شده است، موضوعی غیر قابل انکار است.

اسماعیلی ادامه داد: موارد بسیاری در جامعه ما وجود دارد که در حوزه ادبیات و به ویژه ادبیات دینی و قرآنی در آن زمینه با غفلت همراه بوده است. رهبر معظم انقلاب بر لزوم داشتن پیوست فرهنگی تاکید کرده‌اند. نبود پیوست فرهنگی برای برنامه‌هایی که در حوزه ادبی به اجرا در می‌آیند یکی از نکاتی است که متاسفانه کمتر به آن توجه شده است.

این استاد دانشگاه همچنین توجه به این نکته که فرهنگ زیربنا و زیرساخت همه امور است را یک اصل مهم دانست و اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران نیز بر اساس بیان امام خمینی(ره)، انقلابی فرهنگی است و همه مباحث دیگر نیز باید ذیل فرهنگ تعبیر شود. اما با همه این احوال،‌ فرهنگ همیشه در حاشیه بوده و مسائل دیگر در صدر جای گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: البته رهبر معظم انقلاب در این راستا بر این نکته تاکید داشته‌اند که فرهنگ باید در صدر بوده و نقش تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز داشته باشد. افراد باید از فرهنگ تاثیر بگیرند و همه برنامه‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

اسماعیلی افزود: در این راستا افرادی که دغدغه دارند باید با خون‌ دل،‌ خط‌‌شکنی کنند که این اقدام خود به نوعی جهاد کردن است. در این باره باید راه را باز کرد که دیگران با آرامش خاطر این راه را ادامه دهند. یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شده،‌ برپایی بزرگداشت در استان‌ها بوده است. اگر این خون دل خوردن از سوی اهالی فرهنگ نبود،‌ قطعا عَلَم فرهنگ و ادب بر روی زمین باقی می‌ماند. در این راستا باید نقاط کور را شناسایی و جریان‌سازی کرد.

انتهای پیام

captcha