خواهان ادغام اتحادیه کشوری هستیم نه به هر قیمتی
کد خبر: 3699918
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
امیدیان اظهار کرد:

خواهان ادغام اتحادیه کشوری هستیم نه به هر قیمتی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ـ مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان با اشاره به اینکه مدیران عامل اتحادیه‌های استانی تمام فعالیت‌های قرآنی را رصد می‌کنند و نسبت به تک تک مؤسسات قرآنی مطالبه‌گر هستند، اظهار کرد: تمامی اتحادیه‌های استانی خواهان ادغام کشوری هستند ولی نه به هر قیمتی.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا درباره روند ادغام اتحادیه کشوری گفت: با توجه به تعیین زمان قطعی ادغام اتحادیه کشوری در اردیبشهت‌ماه سال آینده از سوی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، موضوعات کلانی قابل بررسی است.

وی ادامه داد: در راستای برپایی نشست‌های متنوع و همکاری خبرگزاری ایکنا در راستای ادغام اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها و کشوری و گفت‌وگوهایی که مدیران عامل استان‌ها داشتند، اعضای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، شاهد استمرار درخواست‌های اتحادیه‌های استانی بودند و در همین راستا تصمیم بر آن شد تا ادغام اتحادیه کشوری در اردیبهشت‌ماه سال آینده صورت گیرد.

‌امیدیان بیان کرد: شاهد بودیم که قبل از درخواست استان‌ها جهت تعیین زمان قطعی ادغام اتحادیه‌ها این امر همچنان در سکوت به سر می‌برد و روش مشخصی برای این موضوع تعریف نشده بود.

مدیرعامل اتحادیه مدغم قرآنی لرستان تصریح کرد: اعضای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی باید نکاتی را بدانند که آنچه که در پیکره مجموعه اتحادیه مؤسسات قرآنی اتفاق می‌افتد، عقبه‌ای به نام اتحادیه‌های استانی دارند که هنوز متأسفانه مسایل ثبتی این اتحادیه‌ها حل نشده است و هیچ‌کدام از اتحادیه‌های استانی پس از گذشت حدوداً 5 یا 6 ماه ‌به ثبت رسمی نرسیده‌اند و دلیل آن مشکلاتی است که در نحوه صورت جلسات، اشکالات ثبتی و غیره وجود دارد.

‌وی ادامه داد:‌ با توجه به فرارسیدن ایام نوروز و آغاز فعالیت‌های رسمی نهادها در نیمه دوم فروردین‌ماه و اوایل اردیبشهت‌ بعید به نظر می‌رسد تا قبل از برپایی مجمع عمومی اتحادیه‌های کشوری، مشکل ثبت اتحادیه‌های استانی برطرف شود.

‌امیدیان تصریح کرد: افرادی هستند که ادعا دارند مجمع اتحادیه کشوری رابطه‌ای با اتحادیه‌ استانی ندارد بلکه این اساسنامه گویای این است که اشخاص حقوقی به‌عنوان نماینده استان‌ها می‌توانند در مجمع عمومی استان‌ها شرکت کنند و این در حالی است که هنوز از سوی مرجع ثبتی مورد تأیید قرار نگرفته‌اند و مسلماً معرفی آنها به مجمع خلاف قانون اساسنامه است.

وی به دیگر مسئله پیرامون اتحادیه کشوری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دو اتحادیه قرآنی در کشور فعال هستند و اساسنامه‌ای برای آنها تعریف شده است که از لحاظ قانونی زمانی که به اساسنامه‌ها توجه می‌شود، در تعارض قرار دارند.

امیدیان تصریح کرد: مسئولان تاکنون زمان را از دست داده‌اند ولی باید از این به بعد قانون‌مدارتر در این زمینه عمل کنند و حداقل چاره‌ای برای ادغام اتحادیه‌های کشوری اندیشیده شود و تکلیف این اتحادیه را مشخص کنند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان به وضعیت کمیته‌ 9 نفره هیئت رسیدگی به امور مؤسسات اشاره کرد و افزود: این کمیته متشکل از سه نفر از اتحادیه مؤسسات قرآنی و سه نفر از اتحادیه تشکل‌های قرآنی است و اصل بر این است که طی جلساتی که تا اردیبهشت‌ماه سال آینده قرار است برگزار شود نظرات همگی اعمال شود.

فرصت‌هایی که از دست رفت

وی ادامه داد: با توجه به این‌که فرصتی تا برپایی مجمع عمومی اتحادیه کشوری باقی نمانده و این قضیه هزینه‌بر نیز است، مطرح شده که اعضای هیئت مدیره استان‌ها حذف شده و نماینده ما در کمیته ادغام کشوری افرادی باشند که در استان تهران ساکن هستند و نقدی بر این موضوع وارد است که چرا باید این کار انجام شود؟! باید جلسه هیئت مدیره برگزار شود حتی اگر در شب عید باشد. طبق قانون باید این کار انجام و افراد از طریق مصوبه هیئت مدیره تعیین شوند و طوری نباشد این اعضا برنامه‌ای صوری را پیش ببرند.

امیدیان افزود: لذا اگر خلاف این محقق شود، دستگاه نظارتی سازمان تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخگو باشند تا حقوق مؤسسات قرآنی استان‌ها ضایع نشود زیرا از مهر‌ماه استان‌ها منتظر ادغام اتحادیه استان تهران بودند. لذا این اتفاق باید از سوی مصوبات هیئت مدیره هر دو اتحادیه بیافتد.

وی بیان کرد: ما می‌خواهیم به ادغام برسیم اما نه به هر قیمتی، ما باید آن رسالت قرآنی و منطقی خود را حفظ کنیم‌ و قرار است یک نهاد مردمی شکل گیرد و دستگاه حاکمیتی نیز بر اساس قوانین و شرع مقدس اسلام‌ بر آن نظارت داشته باشد.

‌این فعال قرآنی اظهار کرد:در این راستا نباید نظرات نهادها و مؤسسات قرآنی ـ مردمی نادیده گرفته شود و نباید اساسنامه‌ای تدوین شود که موارد ستاره‌داری به آن اضافه و به صورت دیکته شده به اعضا داده شود. در حال نیز مدیران عامل اتحادیه‌های استانی تمام فعالیت‌های قرآنی را رصد می‌کنند و نسبت به تک تک مؤسسات قرآنی مطالبه‌گر هستند.

امیدیان ادامه داد: اگر در این زمینه به هر طریقی مؤسسات قرآنی ـ مردمی نادیده گرفته شوند، یقیناً اتحادیه‌های استانی با این امر مقابله خواهند کرد و نمونه بارز این مسئله انتخاب اعضای کمیته راهبردی حفظ قرآن کشور است، که متأسفانه تمامی اعضا انتصابی هستند نه انتخابی و هیچ نظارتی بر این روند نمی‌شود و اتحادیه‌ها که این روند را نیز در پی گرفته‌اند هیچ آورده‌ای برایشان ندارد و در کمیته حفظ، پیکره مردمی دیده‌ نمی‌شود در صورتی که بار عظیم حفظ قرآن کشور بر دوش مؤسسات مردمی است.

وی افزود: نادیده گرفته شدن پیکره مردمی‌ و بی‌توجهی به فعالیت‌های مؤسسات قرآنی ـ مردمی، به طور قطع در یک نظام مدرن پیشرفته‌ای به نام نظام جمهوری اسلامی ایران خلاف است و متناقض با آرمان‌های انقلاب و متناقض با گفتار مقام معظم رهبری است. لذا در شورای حاکمیتی و نظارتی و همچنین شورای توسعه، اعضای هیئت رسیدگی که متولی امور قرآنی ـ فرهنگی هستند، باید بدانند که عضویت نمایندگان مردمی در شوراها و کمیته‌‌‌های راهبردی فقط به‌عنوان یک نفر و یک فرد نباشد بلکه به عنوان یک جریان باشند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان در پایان اظهار کرد: این مسائلی که مطرح شد ایراداتی است که باید به آن توجه شود که اگر این اتفاق نیفتد، مشکلاتی که در حال حاضر در استان‌ها وجود دارد همچنان باقی خواهد ماند و مسلماً از نیروهای ارزشی استان‌ها نیز بهره‌مند نخواهند شد و بعدها به همین دلایل، مشکلات بیشتری ‌به وجود می‌آید.

انتهای پیام

captcha