استفاده از ظرفیت‌های مساجد و مدارس در فرهنگ‌سازی ایمنی؛ کاهش آمار حوادث چهارشنبه آخر سال
کد خبر: 3699935
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹

استفاده از ظرفیت‌های مساجد و مدارس در فرهنگ‌سازی ایمنی؛ کاهش آمار حوادث چهارشنبه آخر سال

گروه سلامت: کاهش خسارت‌ها و مصدومان و تلفات چهارشنبه آخر سال، نشان داد آموزش اقدامات ایمنی در مساجد و مدارس می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات در سال‌های آینده باشد.

استفاده از ظرفیت‌های مساجد و مدارس در فرهنگ‌سازی ایمنی؛ کاهش آمار حوادث چهارشنبه آخر سال
 
به گزارش ایکنا، سرانجام چهارشنبه سوری، سال ۹۶ نیز با تمام خوشی‌ها و ناخوشی‌ها، شیرینی و تلخی‌های آن تمام شد، شیرینی آن در دهن برخی مزه کرد و تا سال‌های سال یاد آن در ذهنشان مانده و شاید برای فرزندان و نوه‌های خود آن تعریف کنند.
اما چهارشنبه سوری امسال یکی ویژگی بسیار مهم داشت و آن این بود که بسیاری از ارگان‌ها و نهاد‌های مرتبط با سلامت و امنیت مردم به جای کار‌های بی فایده سلبی سال‌های اخیر، دست به کار‌های ایجابی زدند و مهمتر از هرچیزی از جا‌هایی مانند مساجد و مدارس و پرده‌های سینما برای آموزش اقدامات ایمنی و فرهنگ‌سازی در این روز استفاده کردند. چنانکه کولیوند سرپرست اورژانس در هفته گذشته اعلام کرد: برای این روز تدابیر ویژه‌ای اندیشیده، در حال حاضر در مدارس و مساجد حضور داریم و با هماهنگی‌هایی که با شهرداری انجام شده است در تلاشیم که در سرای محله‌ها نیز حضور پیدا کنیم و آموزش‌های عمومی را ارائه بدهیم. همچنین در تلاش هستیم که با همکاری سینما‌ها یک دقیقه قبل از پخش فیلم را به مباحث آموزشی اختصاص دهیم.
از سوی دیگر تلاش‌های بسیاری در فضای مجازی از سوی گروه‌های مختلف مدنی و فعالان اجتماعی نیز سعی در توصیه کردن به مردم برای پاسداشت رسم‌های قدیمی این روز بدون هر آسیب و فرهنگ وارداتی مانند ترقه بازی داشتند.
در این راستا کمپین‌های مختلفی مانند «نه به چهارشنبه سوزی»، «نه به چهارشنبه سوری خطرناک»، «سرخی زندگی» برای اهدای خون در این روز و شادی آره و تخریب نه راه‌ افتاد، همچنین انمیشن‌های طنزی مانند «دیرین، دیرین» نیز که مخاطب آن را تمامی گروه‌های سنی شکل می‌دهند با زبانی مردم پسند به مردم آموزش دادند که نسبت به حقوق مردم و طبیعت هوشیار بوده و از خانواده‌ها درخواست کردند که از کودکان و نوجوانان خود مراقبت کنند.
این تلاش‌ها که از سوی نیروی انتظامی، اورژانس و آتشنشانی حمایت می‌شد، تا حد بسیار زیادی جواب داد چنانکه به گفته رئیس آتشنشانی تهران حوادث امسال نسبت به سال‌های گذشته کاهش محسوسی داشت، خسارت کمتری به اماکن عمومی، خصوصی و حتی طبیعت وارد شد، آتش نشانی تهران ۱۶۰ مأموریت داشت و شمار حوادث ناشی از چهار شنبه آخر سال از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۲:۳۰ دقیقه سه شنبه شب نسبت به زمان مشابه سال قبل به طور چشمگیری کاهش داشت.
همچنین تعداد مصدومان و فوتی‌های چهارشنبه سوری امسال نسبت به سال‌های گذشته به مراتب کمتر بوده و چنانکه تعداد مصدومان، کاهشی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد و تعداد افراد متوفی نیز کمتر از سال گذشته بود و تا ساعت ۲۳ شب گذشته تعداد ۲۰۸۲ نفر در سراسر کشور مصدوم شده و موارد بستری نیز تا ۵۰ درصد کاهش را نشان داد.
بر اساس گزارش ایکنا ضمن اینکه در طول ۲۴ ساعت گذشته در تهران ۵۳۲ نفر مصدوم شدند که نسبت به سال گذشته شاهد کاهش تعداد مصدومیت‌ها در تهران بودیم. با برنامه‌‎ریزی‌های انجام شده برای استقرار آمبولانس‌ها در معابر و حضور متخصصان در مراکز درمانی، تعداد مصدومان در بین مراکز درمانی، توزیع شد و کیفیت خدمات افزایش یافت
بر اساس آمار اعلامی نیروی انتظامی تنها ۱۳ نفر دستگیر شدند که جرم عمده آن‌ها تخلف از موارد قانونی بود.
بسیاری از مردم در کوچه‌ها و حیاط‌های شخصی خود آیین‌های چهارشنبه سوری را برگزار کردند و نیروی انتظامی نیز از این خانواده‌ها حفاظت کرد.
همچنین بسیاری از آیین‌های قدیمی مانند قاشق زنی که سال‌ها بود کمرنگ بوده دوباره زنده شد، این آیین اتفاقا یکی از رسم‌های ویژه این روز بوده و چند سالی بود با فرهنگ وارداتی ترقه بازی و ایجاد سر و صدا از بین رفته بود زنده کردن این آیین‌ها نیز می‌تواند بار دیگر ایمنی را به این روز‌ها بازگرداند.
این کاهش محسوس مصدومان و تلفات این نکته را یادآور می‌شود که فرهنگسازی و مشارکت دادن مردم و استفاده از ظرفیت‌هایی مانند منابر مساجد و مدارس، یا پرده‌های سینما بسیار تأثیر گذار از پیام‌‎های تکراری تلویزیونی هر ساله و انذار دادن مردم است.
مسجد به عنوان جایی که مردم روزانه چندین بار به آن مراجعه کرده و همواره پایگاهی برای مشارکت مردم است، می‌تواند در این گونه مسائل نیز نقش اصیل خود را ایفا کرده و ضمن محلی برای آموزش مردم در ارتقای ایمنی خانواده خود مدیریت برنامه‌های سالم در این روز‌های خاص را بر عهده گیرد.
مدارس جایی هستند که به دلیل تمرکز اقشار آسیب پذیری مانند کودکان می‌توان با آموزش‌ها و ترویج فرهنگ ایمنی در میان آنان از بسیاری حوادث احتمالی پیشگیری کرد.
چهارشنبه سوری امسال می‌تواند تجربه خوبی برای جشن‌ها و برنامه‌‎های دینی و ملی در آینده باشد که با مشارکت مردم آن را ایمن کرد و از حوادث احتمالی پیشگیری کرد. می‌توان همچون گذشته بزرگترهای‌ هر خانواده خود متولی برگزاری هر آیین و جشنی باشند و خود با مدیرت آن آن ایمن و سلامت برگزار کنند.
 
الهام وقاری

انتهای پیام
captcha