پیوندی میان پاسداران اهل قلم و مراکز علمی وجود ندارد
کد خبر: 3699982
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
سردار نقدی:

پیوندی میان پاسداران اهل قلم و مراکز علمی وجود ندارد

گروه ادب ــ معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: پیوند پاسداران اهل قلم به مراکز علمی مرتبط در سپاه و نیروهای مسلح یکی از مسائل مهمی است که این پیوند اکنون وجود ندارد و باید ایجاد و تقویت شود.

پیوند میان پاسداران اهل قلم و مراکز علمی وجود ندارد

به گزارش خبرنگار ایکنا، سردار محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم گفت: مهمترین سرمایه هر جامعه و کشوری منابع انسانی آن است و شرایط خاص کشور و انقلاب اسلامی ما این گونه است که ملت ایران گزیده‌ترین منابع انسانی در دوره سرنوشت‌ساز اول انقلاب را به مجموعه سپاه فرستادند تا آنها برای پاسداری از انقلابی که مردم آن را رقم زده بودند، اقدام کنند.
وی افزود: شهدای برجسته کشورمان نمادهای این ظرفیت منابع انسانی هستند و روز به روز باید آنها را بیشتر بشناسیم و قدر بدانیم. ثمره نظم و انضباط نظامی و جدیت در عرصه نظامی در تمام کشور کادرهای نظامی است که برای کارهای مهم تربیت می‌شوند. در اینجا حساسیت کاری با ورود دغدغه‌مندترین جوان‌های کشور در زمینه علم و فرهنگ به این میدان مصادف شده است و در سایر کشورها، حال و هوای افراد، حال و هوای جنگ، اسلحه و کار نظامی بود، اما سپاه، تربیت کننده استعدادها و ظرفیت‌ها بوده و هست و حال و هوای آنها صرفاً نظامی نبوده و نسبت به مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و ... دغدغه‌مند هستند.
سردار نقدی ادامه داد: منابع انسانی سپاه، ثمره این مقدمات است و انگیزه‌ها و دغدغه‌های اولیه و شرایط حساس انسان‌ساز یک آزمایش برای مقابله با منافقین و دشمنان در طول دفاع مقدس و پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. امروز وقتی می‌نگریم می‌بینیم هرازگاهی در کنگره آمریکا قانونی علیه سپاه پاسداران تصویب می‌شود که نشان می‌دهد سپاه اهمیت ویژه‌ای دارد و همین امر دلیل مهمی است که باید آن را ارج نهیم و قدر این ظرفیت مهم را بدانیم.
وی تصریح کرد: ‌آثار تولید شده از سوی پاسداران اهل قلم اندک است، اما در هر بخشی اعم از کشاورزی، دامداری، هوافضا، اخلاقی، پزشکی، سلولی و ... ورود کرده‌اند، همچنین از خاطرات لطف شاعرانه تا جدی‌ترین مطالب و مسائل سیاسی در موضوعات تألیفی آنها وجود دارد و پایان‌نامه‌های بسیار خوبی داریم که نشر نشده‌اند و این برنامه‌های ما نیز چندان انگیزه‌بخش نیست که آن را به چاپ برسانند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور شد: پیوند پاسداران اهل قلم به مراکز علمی مرتبط در سپاه و نیروهای مسلح یکی از مسائل مهمی است که این پیوند اکنون وجود ندارد و مراکز علمی مرتبط نیز به آنها مرتبط نیستند و از نوشته‌های آنها استفاده نمی‌کنند که این پیوند باید تقویت شود؛ چرا که دانشگاه‌های مختلفی نظیر دانشگاه امام حسین(ع)، دانشگاه بقیه‌الله(عج) و ... وجود دارد که می‌تواند در همه زمینه‌ها یاری‌رسان باشد.
سردار محمدعلی آسودی دبیر دوازدهمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم در ادامه این مراسم گفت: جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم از سال 84 و از زمان فرماندهی سردار سرلشکر صفوی شکل گرفت و من از دوره سوم به بعد توفیق خادمی پاسداران اهل قلم را برعهده داشتم، هر چند مشکلات بسیاری داریم، اما تلاش کردیم تا این جشنواره هر سال برگزار شود و امروز 3700 پاسدار اهل قلم وجود دارد و نامشان در فضای علمی و فرهنگی مطرح می‌شود.
وی افزود: در این دوره از جشنواره پس از اعلام فراخوان، 425 اثر از سوی 227 پاسدار اهل قلم به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و پس از بررسی آثار از سوی اساتید، 30 اثر امتیاز اول تا سوم را کسب کردند.
سردار آسودی تصریح کرد: پاسداران اهل قلم 10 برنامه کلان دارند که تنها یکی از آنها جشنواره‌ای است که در حال اجراست و متأسفانه ما نتوانستیم 9 محور دیگر را راه‌اندازی کنیم، البته یکی از محورها نقد و بررسی کتاب‌ها بود که در چند شهر مثل شیراز، مشهد، اصفهان و تهران اجرا شد، اما ادامه نیافت، هرچند برکات بسیاری داشت و آثار به صورت عالمانه بررسی می‌شد و علاوه بر آن کارگاه آموزشی برای نوقلمان نیز هست و امیدوارم بتوانیم این چراغ کم سو را پرنورتر کنیم.
وی ادامه داد: باید از چنین آثار و نویسندگانی حمایت کنیم و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنها را هدایت کنیم و این هدایت و حمایت‌ها به صورت مستمر ادامه یابد، از سوی دیگر سعی داریم، نمایشگاه دائمی برای 8300 عنوان کتاب که طی 12 دوره جشنواره انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم ارسال و داوری شده‌اند، به نمایش بگذاریم که برپایی چنین نمایشگاهی منزلت فرهنگی و اجتماعی سپاه را ارتقا خواهد داد.

محمود محمودی، نویسنده کتاب «مهرنجون» یکی از آثار برگزیده نیز گفت: بار اول یک شعر از خاطرات دفاع مقدس که داشتم، سرودم، سپس وارد دنیای خاطره و بعد داستان نویسی شدم. کتاب «مهرنجون» حال و هوای یک روستا را دارد که درگیر جنگ شده‌اند و جنگ وارد فضای ایل، عشایر و سیاه چادر می‌شود، وقتی آمار رزمنده‌ها و شهدای روستای «مهرنجون» که زاده آنجا هستم، گرفتم، دیدم، 19 شهید و 324 رزمنده دارد، یعنی به اندازه یک گردان کامل نیرو از این روستا به جنگ فرستاده شده است و کاش همه بتوانیم نقشه محله‌ها، روستاها، شهرها و عشایر را نشان دهیم.
وی افزود: آخرین شهید ما ستار محمودی است که دو سال پیش، در حلب شهید شد و عبدالرسول برادر دیگرم است که در عملیات بیت المقدس به شهادت رسید.
گلعلی بابایی نویسنده «شراره‌های خورشید» نیز بیان کرد: این کتاب به عملیات خیبر پرداخته و از کل هزار صفحه، شروع آن با طرح عملیات خیبر بوده و پایان‌بخش آن شهادت شهید همت است. در این اثر سعی کردم نسل بعد از انقلاب از این عملیات و جنگ نابرابر آگاه شوند.
پدر شهید سعید کمالی که اثر فرزند شهیدش برگزیده این جشنواره شده، گفت: از زمانی که حاج سعید متولد شد، خیر و برکتی که داشت او را از سایر فرزندان متمایز می‌کرد. زمانی که کنکور داد از سه دانشگاه قبول شد و در نهایت تصمیم گرفت، وارد دانشگاه سپاه، یعنی مرکز آموزش عالی شهید محلاتی شود و من با این موضوع موافق بودم، اما گفتم که سپاه جای خوبی است اما مرد می‌خواهد. من خودم هم هفت ماه در جنگ حضور داشتم. او بسیار درسخوان و خوش برخورد بود.
مادر شهید کمالی نیز گفت: همان شبی که می‌خواست اعزام شود، بسیار خوشحال و خندان بود و زمانی هم که شهدای غواص را آوردند، یک هفته آرام و قرار نداشت و بسیار گریه می‌کرد.
الموتی، از اساتید مرکز آموزش عالی شهید محلاتی و استاد راهنمای شهید کمالی گفت: این شهید نه تنها در دوران حیاتش منشأ اثر بود بعد از شهادتش نیز اثرگذار بود. آن هم زمانی که بسیاری عنوان می‌کردند که بسیاری از شهدای مدافع حرم به دلیل حقوق بالا و مسائل مالی به سوریه رفته‌اند، فیش حقوق شهید کمالی در فضای مجازی منتشر شد و در این فیش، کسر از حقوق برای کمک به جبهه بود که همه ابهامات در این زمینه را برطرف کرد.
وی افزود: نوروز 95 بود که پیامی را به دوستان و برخی از اساتید ارسال کرده بود که در این پیام، نوشته بود، ضمن تبریک سال نو، دعا کنید امسال شهید شوم. شهید کمالی بسیار آگاه بود و همانند شهید همت سخنرانی می‌کرد.
الموتی ادامه داد: فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی بود و علاقه بسیاری به شهید علم الهدی داشت و عکس این شهید را همواره روی سینه‌اش داشت. به نظرم زندگی شهید قابلیت ساخت مستند را دارد و حمایت ویژه‌ای باید انجام شود تا این مستند ساخته شود.
نویسنده کتاب «هدایت سوم» نیز در این زمینه گفت: این کتاب یازدهمین کتاب من است و چند عنوان دیگر نیز دارم که در دست ویرایش است، کتاب «هدایت سوم» به عنوان نامزد نهایی جایزه جلال آل احمد نیز بود.
وی افزود: این کتاب درون مایه روانشناختی و آرمانی و فلسفی دارد و مانند یک فیلم که پایان باز دارد، این کتاب نیز به این صورت است و با وجود اینکه به بسیاری از سؤالات پاسخ داده، سؤالاتی نیز هست که ذهن مخاطب را به تفکر وامی‌دارد.

یادآور می‌شود، در پایان این جشنواره از اکبر صحرایی، گلعلی بابایی، حسین بهزاد، محمود محمودی، خانواده شهید سعید کمالی و تعدادی دیگر از پاسداران اهل قلم با اهدای هدایا و تندیس جشنواره تجلیل شد.
انتهای پیام

captcha