کتاب «بانکداری اسلامی» منتشر شد
کد خبر: 3699995
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
به قلم مرحوم نظرپور؛

کتاب «بانکداری اسلامی» منتشر شد

گروه اقتصاد ــ کتاب «بانکداری اسلامی» که با همکاری مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدنقی نظرپور، برای دانشجویان رشته‌های مدیریت و اقتصاد در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «بانکداری اسلامی» نگاشته شده؛، توسط انتشارات سمت منتشر شد.

کتاب «بانکداری اسلامی» منتشر شد

به گزارش ایکنا، این کتاب، توسط مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین محمد‌نقی نظرپور، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان و ایوب خزائی، در 11 فصل و 380 صفحه نگاشته شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: مبحث بانکداری اسلامی در اقتصاد اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رشد چشمگیر این الگو از بانکداری در دهه‌های گذشته بر اعتبار مباحث این حوزه افزوده است. اجرای درست و دقیق ضوابط اسلامی در قالب این شیوه از بانکداری می‌تواند علاوه بر آشکار ساختن بخشی از چهره واقعی نظام اقتصادی اسلام در عرصه معاملات، ابزاری برای حفظ جامعه از آسیب‌های مادی و معنوی معاملات ربوی و نیز بستری مناسب برای دسترسی جامعه به تعالی، از رهگذر تحقق اهداف بلند این نظام قلمداد شود.

فصول اول این کتاب درباره مروری بر تاریخ تحولات، جایگاه و معاملات بانکداری متعارف، فصل دوم پول، ربا و بهره، فصل سوم، مروری بر تاریخ پیدایش، تحولات و ساختار بانکداری اسلامی، فصل چهارم، اصول و مبانی بانكداری اسلامی، فصل پنجم، تفاوت‌های اساسی بانکداری اسلامی با بانکداری متعارف، فصل ششم، بانکداری بدون‌ ربای ایران، فصل هفتم، شیوه‌های جدید اعطای تسهیلات و  فصل هشتم درباره جریمه و خسارت تأخیر تأدیه است.

همچنین فصل نهم این کتاب به جایگاه نظارت و شورای فقهی در بانکداری اسلامی، فصل دهم، بانک مرکزی و سیاست‌های پولی و در نهایت فصل یازدهم به آسیب‌شناسی نظام بانکی ایران اختصاص دارد.

لازم به ذکر است که کتاب «بانکداری اسلامی» برای دانشجویان رشته‌های مدیریت و اقتصاد در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «بانکداری اسلامی» به ارزش 3 واحد درسی تدوین شده است. این کتاب با قیمت ۱۸۰ هزار ریال توسط انتشارات سمت و با مشارکت شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی منتشر شده است.

یادآور می‎شود، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدنقی نظرپور، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید قم و از اعضای شورای فقهی بانک مرکزی بودند که چندی پیش در حادثه‌ای که برای تعدادی از اساتید عازم نجف اشرف رخ داد، دار فانی را وداع گفتند.

captcha