تشریح منصب امامت در مناظرات امام هادی(ع)
کد خبر: 3700023
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴

تشریح منصب امامت در مناظرات امام هادی(ع)

گروه اجتماعی - استاد حوزه علمیه مشهد گفت: این امام همام از راه‌های گوناگون مردم را از عدم مشروعیت حکومت بنی‌عباس مطلع می‌کردند و در مناظرات و پرسش و پاسخ‌های علمی منصب امامت را برای مردم تشریح می‌کردند.

زهرا زمانیان، استاد تاریخ حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به ویژگی‌های امام هادی(ع)، اظهار کرد: امام علی‌النقی(ع) با خلفای زمان خود مبارزه داشتند.

وی، ویژگی ظلم ستیزی خاص امام هادی(ع) را برای جامعه امروزما، درس مهمی خواند و عنوان کرد: این امام همام با وجود اینکه در سامرا تحت کنترل شدید بودند، اما تن به سازش ندادند واین خود درسی است برای ما که بدانیم همکاری با طاغوت و فاسدان جایز نیست.

تربیت شاگردان

این کارشناس مذهبی با اشاره به دیگر ویژگی‌های بارز این امام همام، متذکر شد: با وجود خفقان زیاد، ایشان شاگردان بزرگی را تربیت کردند، بطوری‌که تعداد تربیت‌شدگان این حضرت بالغ بر 185 نفر می‌شود كه در ميان آنان چهره‌های برجسته علمی و فقهی فراواني كه داراي تأليفات گوناگوني بودند ديده مي‌شود، ازجمله این افراد می‌توان به فضل بن شاذان، عبدالعظیم حسنی، ایوب بن نوح و حسین بن سعید اهوازی اشاره کرد.

زندگی امام هادی(ع)

زمانیان گفت: آن حضرت در سال 212 هجری قمری دیده به جهان گشود و در سال 220 هجری قمری امامت شیعه از پدر بزرگوارشان به آن حضرت منتقل شد، مدت امامت آن حضرت حدود 34 سال است و در سال 254 هجری قمری به دست معتمد عباسی به شهادت رسیدند.

وی افزود: آن حضرت ضمن بهره‌رسانی معنوی و علمی به شیعیان، به امور آنان رسیدگی می‌کردند تا اینکه متوکل که در دشمنی با ائمه اطهار(ع) مشهور بود، به خاطر هراسی که از نفوذ و محبوبیت امام(ع) در جامعه داشت، ایشان را از مدینه به سامرا فراخواند زیرا احساس می‌کرد که باید امام را از نزدیک تحت نظر بگیرد.

عدم سازش امام با وجود خفقان زیاد

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: پس از آمدن امام به سامرا، اگرچه ایشان ظاهراً آزاد بود اما متوکل منزلشان را طوری انتخاب کرده بود که همواره تحت نظر باشند، او به طور مرتب دستور تفتیش منزل ایشان را صادر می‌کرد و تمام دیدارها و رفت و آمدها توسط نیروهای حکومتی کنترل می‌شد؛ با این وجود امام هادی(ع) از پای ننشستند و فعالیت‌های خود را به شیوه‌ای مطابق اوضاع زمان خویش پیش بردند.

زمانیان عنوان کرد: این امام همام از راه‌های گوناگون مردم را از عدم مشروعیت حکومت بنی‌عباس مطلع می‌کردند و در مناظرات و پرسش و پاسخ‌های علمی، منصب امامت را برای مردم تشریح می‌کردند.

وی گفت: امام هادی(ع) آن چنان شکوه و هيبتی داشتند که وقتی بر متوکل، خليفه جبار عباسی وارد می‌شدند، او و درباريانش بی‌درنگ به احترامشان برمی‌خاستند. 

این کارشناس دینی گفت: امام هادی(ع) در شهر سامرا به شهادت رسیدند و پس از شهادت، امام حسن‌عسکری(ع) بر پیکر مطهر پدر خویش نماز اقامه کرد و پس از تشییع جنازه، ایشان را در منزل خویش به خاک سپردند.

 انتهای پیام

captcha