خدمت به امام رضا(ع) در حرم خلاصه نشود/شبکه خادم‌یاران کشوری شد
کد خبر: 3700102
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹

خدمت به امام رضا(ع) در حرم خلاصه نشود/شبکه خادم‌یاران کشوری شد

گروه فرهنگی: رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با تأکید بر رویکرد جدید تولیت آستان قدس رضوی، بیان کرد: خدمت به امام رضا(ع) نباید فقط در حرم مطهر خلاصه شود، لذا خدمت زیر پرچم امام رضا(ع) می‌تواند در گستره عالم نیز امکان‌پذیر باشد، به همین خاطر شبکه خادم‌یاران کشوری تعریف شده است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، در افتتاحیه اولین نشست کشوری «خادم‌یاران خانواده شهدای مدافع حرم» که ظهر امروز، 23 اسفندماه، در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه در عصر حاضر ارزش‌های حاکم بر جامعه تغییر اساسی پیدا کرده است، اظهار کرد: ارزش‌هایی که توسط امام خمینی(ره) پایه‌گذاری شد و امروز سکان‌دار آن رهبر معظم انقلاب هستند.

وی با اشاره به فرموده رهبری مبنی بر اینکه اگر بخواهیم زندگی پر ماجرای امام رضا(ع) را در یک جمله خلاصه کنیم، ابراز کرد: رهبری فرمودند: «مبارزه دائمی و خستگی‌ناپذیر، جمله‌ای است که می‌توان، زندگی پر ماجرای امام رضا(ع) را در آن خلاصه کرد.»
شهدا ممتازترین مبارزان
حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با بیان اینکه مبارزه شهیدان علیه حق و باطل در عصر ما به دست امام(ره) احیا شد، ادامه داد: در این مبارزه، شهدا ممتازترین مبارزان هستند، لذا حتی بانوان نیز در مبارزات صدراسلام پیشقدم بودند.
سهم بانوان در جریانات صدر اسلام و انقلاب کمتر از مردان نبوده است
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با تأکید براینکه سهم بانوان در جریان اسلام و انقلاب کمتر از مردان نبوده است، افزود: پیامبر(ص) از سمیه به نیکی یاد کردند، بانویی که با آن وضعیت هولناک به شهادت رسید. اگر امروزه منش عماری، منشی ارزشی است، اگر سیره عمار احیا شده و رهبری فرمودند: «عمارهای زمان کجا هستند؟»، این نشان‌دهنده نقش مادرانی همچون سمیه است که باعث شدند عمارها و یاسرها بدرخشند.
وی با اشاره به جریان شهادت «اُم شریک» دختر جابربن حکیم، بیان کرد: این بانو را به‌خاطر روی آوردن به اسلام، به بیابان فرستادند و سه روز متوالی فقط نان وعسل بدون آب به او دادند، بعد از سه روز قوای جسمانی وی تحلیل رفت؛ آنجا بود که به «اُم شریک» گفتند ، دست از اسلام بردار اما این بانو پای ایمان و باور خود ایستاد و بعد از سه روز، به وسیله امداد الهی آب به وی رسید.
حق و باطل پیشینه تاریخی دارند
حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با بیان اینکه اگر امروز استکبار نوین وجود دارد و خیانت‌هایی به نام حقوق بشر انجام می شود، اظهار کرد: این حق و باطل پیشینه تاریخی دارد اما ما نباید شاخصه‌های حق و باطل را گم کنیم.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه در تاریخ هشت سال دفاع مقدس، مادر شهیدی خدمت امام(ره) رسید و عکس تک تک فرزندان شهیدش را به امام(ره) نشان داد، افزود: امام(ره) هنگامی که این عکس‌ها را دیدند، حالشان دگرگون شد و مادر شهید عکس‌ها را جمع کرد و به امام(ره) گفت: « این عکس‌ها را نشان ندادم که شما ناراحت شوید، چراکه من فرزندانم را در راه خدا داده‌ام».
خدمت خواهران برای اولین‌بار در آستان قدس رسمی شد
حجت الاسلام گنابادی‌نژاد در ادامه گفته‌های خود، عنوان کرد: برای اولین‌بار مرکز زنان و خانواده در آستان قدس رضوی تأسیس شد، همچنین با موافقت تولیت آستان قدس رضوی، خدمت خواهران در حرم مطهر رضوی نیز رسمی شد.
اختصاص هفت هزار مترمربع فضای مسقف برای فعالیت‌های فرهنگی بانوان در حرم مطهر
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه تا قبل از سال 95 کل فضایی که در حرم اختصاص به خواهران داشت حدود 12 هزار مترمربع فضای مسقف بود، ادامه داد: این متراژ مربوط به فضای عبادی و زیارتی بود و فضایی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی بانوان وجود نداشت، لذا باهمت تولیت آستان قدس رضوی رواق حضرت زهرا(س) با وسعت هفت هزار متر مسقف به صورت اختصاصی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی بانوان در نظر گرفته شد.
وی با تأکید بر اینکه امروز نیز رویداد مهمی در عرصه زنان در آستان قدس رضوی اجرایی می‌شود، افزود: شبکه خادم‌یاران زنان و خانواده شهدا یکی از همین رویدادهای فرهنگی است که به همت تولیت آستان در حال اجرایی شدن است.
ایجاد یک نماد و علم امام رضایی(ع) برای ترویج فعالیت‌های فرهنگی در سراسر کشور
حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد هدف از افتتاح شبکه خادم‌یاران زنان و خانواده شهدا را این طور بیان کرد : این شبکه با دو هدف کار خود را آغاز خواهد کرد، اینکه زنان و خانواده شهدا در حوزه فرهنگ، ارزش‌های دینی و انقلابی به صورت یک سازمان، نماد و یک علم امام رضایی(ع) بتوانند در عرصه فرهنگی کشور نقش‌آفرینی کنند.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی هدف دوم این طرح را گسترش خدمت به امام رضا(ع) خارج از حرم دانست و ابراز کرد: ما به عنوان خدمت‌گزاران آستان قدس رضوی باید بتوانیم زمینه خدمت شما خانواده شهدا را در زیر پرچم علی ابن موسی‌الرضا(ع) فراهم کنیم.
خدمت به امام رضا(ع) نباید فقط در حرم مطهر خلاصه شود
وی ادامه داد: در گذشته حدود 40 هزار خادم در 20 عنوان از جمله فراش، کفش‌دار و .. در حرم به زائران و مجاوران خدمت می‌کنند، ولی با توجه به رویکرد جدید تولیت آستان قدس رضوی خدمت به امام رضا(ع) نباید فقط در حرم مطهر خلاصه شود، لذا خدمت زیر پرچم امام رضا(ع) می‌تواند در گستره عالم نیز امکان‌پذیر باشد به همین خاطر شبکه خادم‌یاران کشوری تعریف شده است.
حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با بیان اینکه هر فرد در موضوعی که خود آمادگی دارد، می‌تواند در هفته یک روز را به صورت افتخاری به نام امام رضا(ع) با تأکید بر محرومین و مستضعفین به مردم خدمت کند، اظهار کرد: در حال حاضر 300 پزشک یک روز در هفته را به مردم مناطق محروم با عنوان پزشک افتخاری امام رضا(ع) خدمت می‌کنند. همچنین 200 معلم برای بچه‌های مناطق محروم و حاشیه شهر کلاس‌های اوقات فراغت برپا کرده و عقب‌ماندگی تحصیلی برخی از فرزندان شهدا فاطمیون را نیز پیگیری می‌کنند.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه در عرصه فرهنگی توفیقات خوبی داریم، گفت: ولی عقب‌ماندگی‌های بسیاری نیز مشاهده می‌شود که امیدواریم با کمک شما خانواده شهدا که جزو گروه‌های ممتاز و پیشرو جامعه هستید، به موفقیت در این حوزه امیدوار بود.
انتهای پیام

captcha