ساعت بازدید موزه‌های مشهد در ایام نوروز
کد خبر: 3700125
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱

ساعت بازدید موزه‌های مشهد در ایام نوروز

گروه فرهنگی – ایام نوروز که می‌شود یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب برای مسافران و زائرانی که به مشهد می‌آیند موزه است که در ادامه ساعت بازدید از موزه‌های مشهدالرضا را می‌خوانید.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ایام نوروز که می‌شود یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب برای مسافران و زائرانی که به مشهد می‌آیند، موزه است. در ادامه ساعت بازدید از موزه‌های مشهدالرضا(ع) را می‌خوانید.

نگاهی به موزه‌های مشهد و ساعت بازدید آن در ایام نوروز 97

موزه مرکزی آستان قدس رضوی

موزه مرکزی آستان قدس رضوی یکی از مجموعه‌های بزرگ موزه‌ای در ایران است که بناهای تاریخی آن جلوه‌گر شش قرن تزئینات و معماری دوره اسلامی و اشیای تاریخی آن نشان‌دهنده انواع هنرها و صنایع دستی ساخته شده طی 10 قرن گذشته است.

این موزه در دل خود، بخش‌های مختلفی دارد که از جمله می‌توان به «گنجینه تخصصی فرش» که شامل 37 تخته قالی و قالیچه نفیس است، «گنجینه سکه و مدال» که شامل 407 سکه از دوره‌های سلوکی، اشکانی و به همراه 99 عدد مدال است، «گنجینه تمبر و اسکناس» که از 180 کشور جهان، حدود 50 هزار قطعه تمب، برحسب ترتیب زمانی و دوره‌های تاریخی در دو بخش در معرض نمایش قرار گرفته است،« گنجینه سلاح‌های گرم و سرد»، در این گنجینه ابزار و ادوات رزمی و تاریخی وجود دارد،« گنجینه ابزار نجوم و ساعت» که شامل انواع اسطرلاب، تلسکوپ‌های شکستی و انعکاسی، کره‌های جغرافیایی است، «گنجینه صدف و حلزون‌های دریایی» که دارای 1300 قطعه صدف و حلزون است و «گنجینه هنر و نقاشی» اشاره کرد.
یادآور می‌شود، موزه مرکزی آستان قدس رضوی در حرم مطهر، صحن کوثر واقع شده است که علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه در ایام نوروز 97، از 8 تا 20 از آن دیدن کنند.

نگاهی به موزه‌های مشهد و ساعت بازدید آن در ایام نوروز 97

موزه قرآن و نفایس
اهمیت این گنجینه به صحف و قرآن‌های نفیس آن از جمله قرآن‌های منسوب به «امام علی(ع)»، «امام حسن(ع)»، «امـام حسین(ع)»، «امـام سجاد(ع)» و «امـام رضا(ع)» است. قرآن‌های این گنجینه به خط خطاطان مشهور جهان اسلام، با تذهیب و طرح‌های زیبا و ظریف و روی پوست آهو یا ورق‌های کم‌نظیر و ارزشمند نوشته شده اســت.«آثار اهدایی استاد فرشچیان»، «گنجینه آثار اهدایی رهبر معظم انقلاب»، «تالار مرقعات و ابزار کتابت»، از بخش‌های این موزه به شمار می‌رود.
گفتنی است، موزه قرآن و نفایس در حرم مطهر، صحن کوثر واقع شده است که علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه در ایام نوروز 97، از 8 تا 18 نیز از این موزه دیدن کنند.

نگاهی به موزه‌های مشهد و ساعت بازدید آن در ایام نوروز 97

موزه فردوسی و شاهنامه توس

از دیگر موزه‎های مشهد می‌توان به موزه فردوسی و شاهنامه توس نام برد. این موزه، در سال 1347 برای چایخانه سنتی توسط مهندس سیحون طراحی و ساخته شده که شامل چهار بخش است که بخش اول آن دارای «انواع قطعات سفالی دوره اسلام و قبل از اسلام»، «سکه‌های طلا و نقره دوره اسلامی» و...، بخش دوم آن دارای «انواع وسایل سوارکاری» از قبیل «سپر»، «گرز»، «تیروکمان»، «وسایل موسیقی و رزمی» که در شاهنامه بسیار از آنها نام برده است، بخش سوم نیز «انواع ظروف سفالی لعاب‌دار و بدون لعاب»، «ظروف مفرغی قرن چهارم و پنجم هجری» و بخش چهارم دارای «آثار نقاشی استاد علی رخساز از داستان‌های شاهنامه»، «انواع فرش و قالیچه»، «انواع تابلوهای نقاشی از چهره فردوسی» است.

این موزه در کیلومتر ۲۰ آزادراه کنار گذر شمالی، شهر توس، آرامگاه فردوسی قرار دارد که علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه در ایام نوروز 97، از ساعت 7 و تا ساعت 19، از این موزه دیدن کنند.

نگاهی به موزه‌های مشهد و ساعت بازدید آن در ایام نوروز 97

موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان که در بوستان پارک کوهسنگی مشهد قراردارد، بزرگترین موزه خاورمیانه است.این موزه دارای شش قسمت همانند سالن موزه که دارای سه طبقه است و در آن «ابزار سنگی»، «اشیاء سفالی»، «شیشه‌ای»، «فلزی»، «قطعات گچبری» و همچنین «انواع نسخ خطی و چرمی» قرار گرفته است، سالن نمایشگاهی و موزه‌ای که در آن، «نمایشگاه‌های دوره‌ای و فصلی از آثار تاریخی و آثار هنری هنرمندان معاصر» برگزار می‌شود، «سالن اجتماعات و آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی و تزئینات تاریخی»، کتابخانه تخصصی که شامل «۵۰۰۰ جلد کتاب، اسناد و عکس‌های تخصصی» است.

یادآور می‌شود، موزه بزرگ خراسان در کوهسنگی واقع شده است که علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه در ایام نوروز 97، از  صبح تا  بعد از ظهر نیز از این موزه دیدن کنند.
انتهای پیام

captcha