تذکرات قرآنی برای مؤمن شفا، رحمت و برکت به دنبال دارد
کد خبر: 3700205
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

تذکرات قرآنی برای مؤمن شفا، رحمت و برکت به دنبال دارد

گروه فرهنگی‌- نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: دومین مسئله‌ای که امام جواد (ع) انسان را نیازمند به آن می‌داند وجود یک موعظه‌گر در زندگی است؛ یعنی انسان باید خودش موعظه‌گر خودش باشد، هیچ‌کس به‌اندازه خودمان نمی‌تواند کمک ما باشد.

به گزارش ايكنا از قزوين،‌ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: در روایات آمده است قلب خود را با ذکر آباد کنید، عمران و آبادانی قلب باید انجام بگیرد تا قلب ما اِحیا شود و برای احیای قلب به موعظه نیاز داریم.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: شیاطین از قلب‌های بی‌صاحب به نفع خودشان و در مسیر شیطانی بهره‌برداری می‌کنند، قلب‌های زنده صاحب دارند و شیطان توانایی نزدیکی به و سلطه بر آن‌ها را ندارد؛ دل‌های زنده نسبت به یاد و ذکر خدا واکنش دارد و احساس مسئولیت و وظیفه می‌کند.
امام‌جمعه قزوین اذعان کرد: ابلیس بزرگ شیاطین انس و جن است؛ اما شیاطین به‌صورت فراوان از جن و انسان وجود دارد و برای انسان باایمان و اهل توکل به خدا شیاطین توانایی نفوذ ندارند؛ اما ابلیس توانایی تسلط بر وی را دارد، زمانی که ابلیس از درگاه خداوند رانده شد گفت، به عزت تو سوگند به همه بندگان تو مسلط می‌شوم به‌جز مخلصین.
وی بابیان این‌که کلام قرآن بالاترین موعظه است، بیان کرد: این موعظه مخصوص همه افراد نیست؛ بلکه قرآن موعظه‌ای برای متقین است، متقین انسان‌هایی هدایت‌شده هستند و هر انسانی با مراجعه به خود می‌تواند درک کند که شاخصه‌های اولیه تقوا را داراست، مگر این‌که این فرد با خداوند لجاجت داشته باشد.
آیت‌الله عابدینی اذعان کرد: شاخصه‌های اولیه تقوا همچون صداقت، رازداری و امانت‌داری است و هر انسانی با هر دین و مسلکی در جهان خود را موظف به امانت‌داری می‌داند و اگر کوتاهی کند مورد مواخذه قرار می‌گیرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ابراز کرد: قرآن می‌فرماید افرادی از هر دین و مسلکی که اولیه‌های تقوا و شاخصه‌های انسانی را رعایت می‌کند و به آن‌ها ملتزم هستند لیاقت هدایت خداوند را پیدا می‌کند؛ اما عده‌ای که به این مسائل پایبند نیستند ارزش هدایت شدن از سوی خداوند را ندارند و در مسیر تقوا قرار نمی‌گیرند.
امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: زمانی که اولیه‌های تقوا در بستر دین و دانشگاه معارف قرآنی قرار می‌گیرد ارتقا پیدا می‌کند و انسان به کمال می‌رسد و این لیاقت را پیدا می‌کند که برای اهل تقوا پیشوایی و رهبری کند.
وی با اشاره به این‌که قرآن برای مؤمنان هدایت و رحمت است، عنوان کرد: تذکرات قرآنی برای مؤمن شفا، رحمت و برکت به دنبال دارد؛ اما همین واقعیت قرآنی برای افراد بی‌لیاقت سبب خسران و شقاوت خواهد شد.

آيات قرآن موعظه‌ای است برای اهل تقوا

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: در آیه 34 سوره نور خداوند می‌فرماید؛ در این کتاب ما سرنوشت اقوام گذشته را نشان دادیم و این آیات موعظه‌ای است برای اهل تقوا؛ خداوند با نشان دادن سرنوشت ظلم، کفر و شرک زمینه موعظه گیری را برای ما فراهم می‌کند.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: امام جواد (ع) می‌فرمایند: «اولین چیزی که مؤمن نیاز دارد توفیق الهی است»، زمانی که ما عبارت "موفق باشید" را برای کسی آرزو می‌کنیم یعنی خدای متعال به تو توفیق دهد، توفیق داشتن یعنی تسلیم درگاه الهی بودن و با اوامر خداوند مخالفت نداشتن، یعنی به میل خدا زندگی کرده و بااراده الهی مخالفت نکنیم.
امام‌جمعه قزوین بیان کرد: دومین مسئله‌ای که امام جواد (ع) انسان را نیازمند به آن می‌داند وجود یک موعظه‌گر در زندگی است، یعنی انسان باید خودش موعظه‌گر خودش باشد، هیچ‌کس به‌اندازه خودمان نمی‌تواند کمک ما باشد.
وی اذعان کرد: در قرآن کریم می‌خوانیم خداوند می‌فرماید ای انسان من انس و محبت را در وجود تو قراردادم، پس تو باید نسبت به آن‌ها احسان داشته باشی؛ این نوعی موعظه از سوی قرآن است که همه موعظه‌های قرآنی زمینه رشد حیات دل ما را فراهم می‌کند.
آیت‌الله عابدینی افزود: توصیه به امربه‌معروف و نهی‌ از منكر، دوری از کبر و غرور، احسان به والدین، دوری از گناهان و ظلم و ستم و کمک به محرومان و مستضعفان از موعظه‌های قرآنی به همه انسان‌هاست.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امیر مؤمنان (ع) فرمودند: «نفس خودتان را محاسبه کنید، قبل از این‌که شما را محاسبه کنند اگر کسی نفس خود را به‌حساب نکشد شخص دیگری نمی‌تواند کمکی به او کند، بلکه خود این انسان باید دلش را برای موعظه پذیری و رشد حیات آماده کند».

انتهای پیام

captcha