تحول معنوی؛ تفسیر دعای «حول حالنا»
کد خبر: 3700256
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶

تحول معنوی؛ تفسیر دعای «حول حالنا»

گروه فرهنگی- پیشكسوت شعر آیینی در خصوص تفسیر دعای «حول حالنا»، گفت: حال اگر متحول شود و با معنویت همراه باشد، قطعا اتفاق خوبی در سال جدید برای افراد می‌افتد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سال نو برای هر یک از ما تعبیری دارد، برای یکی تحول، دیگری نو شدن،‌ آن یکی تکامل و در مجموع تغییر در حال و احوال.

عصمت عاملی، پیشکسوت قصه‌گویی مذهبی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه آداب عید نوروز از گذشته تا امروز بسیار متفاوت شده است، عنوان کرد: در گذشته مردم خودشان سفره‌های هفت‌سین خود را آماده می‌کردند اما اکنون دیگر کسی ذوق آماده‌سازی لوازم هفت‌سین را ندارد.

وی ادامه داد: مردم در گذشته با زحمتی زیاد و با کنده درخت سمنو می‌پختند، سبزه می‌کاشتند، یک‌ماه مانده به عید خانه‌تکانی می‌کردند، قالی‌های خود را همه با هم با می‌شستند اما امروزه عید نوروز، بیشتر جنبه گردشگری پیدا کرده، چراکه بسیاری از مردم در سفر هستند.
عاملی در ادامه با اشاره به تفسیر دعای «حول حالنا»، گفت: می‌توان از این دعا تعبیر به داشتن احوال الهی کرد، اینکه از خداوند بخواهیم که در سال جدید، حالی خوب به زندگی ما بدهد و این حال خوب تا پایان زندگی ما مستمر باشد.

عید از زبان حماسه‌آفرینان هنر و جهاد

«صله ارحام» و «احترام به بزرگترها»؛ قصه‌های مذهبی نوروز
پیشکسوت قصه‌گویی مذهبی در پاسخ به این سؤال که در قصه‌های نوروز به چه جنبه‌هایی از دین اشاره شده است، افزود: در این قصه‌ها بیشتر سعی بر این است که از صله ارحام، احترام به بزرگترها، دید و بازدیدها و شادی و نشاط یاد شود.

عید از زبان حماسه‌آفرینان هنر و جهاد

همچنین زهرا سزاوار، مادر شهید محمد جاودانی، یكی از شهدای مدافع حرم، در ادامه با اشاره به اینکه سال تحویل محمد در اردوهای جهادی یا راهیان‌نور می‌گذشت، ابراز كرد: محمد همیشه سال‌های تحویل را اردوی جهادی بود و یا بچه‌ها را به اردوی راهیان‌نور می‌برد.
این مادر شهید مدافع حرم عاقبت‌بخیری جوانان را آرزوی لحظه تحویل سال خود دانست و ادامه داد: از جوانان می‌خواهم، نگذارند خون این شهدا از بین برود و راه آنها را ادامه دهند.

عید از زبان حماسه‌آفرینان هنر و جهاد
طاهر نبی‌زاده، پیشکسوت برجسته نگارگری در خصوص خاطرات نوروزی خود، بیان کرد: یک‌ماه مانده بود به عید نوروز جشن داشتیم؛ اولین روز عید، از ساعت هفت صبح به خانه بزرگان می‌رفتیم و رفت‌وآمد بین فامیل‌ها تا 13 فروردین ادامه داشت.

وی ادامه داد: خانه‌ ما با فامیل نزدیک به هم بود نه مانند امروزه که هرکس در نقطه‌ای از شهر ساکن است، دیدارها کم شده و مسائل اقتصادی و قناعت‌نکردن‌ها، به این وضعیت دامن‌زده است.

قناعت‌پیشگی در زندگی
این هنرمند، کلامش را با آرزوی خوبی‌ها برای همه دنیا به پایان برد و ادامه داد: من کوچک‌تر از آن هستم که چیزی به‌عنوان نصیحت بگویم اما فقط نکته‌ای عرض می‌کنم که مردم در زندگی قناعت‌پیشه کنند، به خدا و چهارده معصوم(ع) توکل کنند، صبر و شکیبایی پیش بگیرند، گذشت داشته باشند و به جوانان هم عرض می‌کنم که عجول نباشند و نخواهند یک‌شبه به هدفشان برسند؛ هر چیزی دوره‌ای دارد که باید سپری شود.
وی همچنین ابراز کرد: برای جوانان آرزوی خوشبختی دارم و برای پدر و مادرها و همه جامعه آرزوی دنیایی پر از صلح را دارم؛ دنیایی که جنگ و نفاق را به خود نبیند.

عید از زبان حماسه‌آفرینان هنر و جهاد

محمدرضا حمیدی، پیشکسوت نقاشی قهوه‌خانه‌ای در پاسخ به این سوال كه به نظر شما تفسیر دعای «حول حالنا» چیست؟، تصریح كرد: این دعا، حال خوب را به همه ما منتقل می‌كند، اینكه سال جدید را با حال و تغییرات مثبت آغاز كنیم، كینه‌ها را به دور بریزیم و دانه محبت را در دل بكاریم.

آرزوی صلح و آرامش؛ در لحظه تحویل سال

وی با اشاره به اینكه دعای تحویل سال من، آرزوی سلامتی برای همه مردم كشور است، ادامه داد: لحظه تحویل سال، آرزوی صلح، آرامش و سلامتی برای هموطنانم دارم و شاکر خدا هستم به خاطر امنیتی كه در كشور حاكم است.

این نقاش قهوه‌خانه‌ای در لحظه تحویل سال، رفتن به حرم را یكی از رسوم‌های نوروزیشان دانست و بیان كرد: سال‌ نو به دیدار اموات می‌رویم و دید و بازدید از بزرگان و عیدی دادن از دیگر مراسم‌ها است. 

عید از زبان حماسه‌آفرینان هنر و جهاد

مجید نظافت‌یزدی، پیشکسوت شعر، با اشاره به اینكه سعی می‌كنیم كه حتما سال تحویل را به دیدن اموات برویم، ابراز كرد: دیدار با شهدا و خواندن قرآن بر سر مزارشان، از دیگر كارهایی است كه امروزه مرسوم شده است.

وی در ادامه با اشاره به كتاب «بوی سرخ سیب» خود که در خصوص نوروز است، اظهار کرد: داستان این کتاب، روایت یك خانواده شهید است كه سال‌ نو به حرم می‌آیند و با صدای نقاره سال خود را آغاز می‌كنند.

متحول شدن معنوی حال؛ تفسیر دعای «حول حالنا»

این پیشكسوت شعر آیینی در خصوص تفسیر دعای «حول حالنا»، گفت: حال اگر متحول شود و با معنویت همراه باشد، قطعا اتفاق خوبی در سال جدید برای افراد می‌افتد.

انتهای پیام

captcha