دفاع از حرم، دارای شان قرآنی فقهی است
کد خبر: 3700270
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳

دفاع از حرم، دارای شان قرآنی فقهی است

گروه اجتماعی ــ پژوهشگر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) دفاع از حرم را دارای شان فقهی قرانی ذکر کرد.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‎الاسلام مجتبی جعفری امروز ر نخستین دوره هم پژوهی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: مساله دفاع از حرم اهل بیت(ع) از مسایلی است که امروز جزو مسایل کاربردی است که باید در حوزه فقهی نیز بررسی شود.
وی افزود: 8 عنوان فقهی بر مساله وجوب دفاع از حرم اهل بیت(ع) وارد است و به آن صحه می گذارد؛ بحث تعظیم شعائر، قاعده نفی سبیل، محبت ذوی القربی، حفظ حدود و ثغور بلاد اسلامی، بحث حفظ نشانه های عبودیت، بحث حفظ حدود حرمت مقدسات و سب النبی از جمله مسایلی بود که در این پژوهش به آن پرداخته شد.
این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: حرم از ماده ممنوعیت جواز ابتلا صادر شده است؛ ما بقی مشتقات حرم یک معنای مادری را بیان می کند که همان امتناع و ممنوعیت است که این حیثیت ممنوعیت درتمام مشتقات این ماده وجود دارد.
جعفری اظهارکرد: مشتق حرم، یک صفت مشبهه است که بر یک ذات و شی و صفت دلالت می کند؛ در خصوص مکه نیز باید گفت که وقتی این حرم را حرم امن الهی بیان می کنند به دلیل ممنوعیاتی است که در این خصوص بیان شده است.
وی گفت: در خصوص حرم اهل بیت(ع) نیز به این دلیل که این حرم دارای یک سری ممنوعیت ها و آداب است این وجه در این باره صادق است؛ این حرمت از سوی خداوند متعال اعمال شده است.
وی افزود: شعائر جمعی شعیره و به معنی علامتی است که انسان را به ذی العلامه برساند گفته می شود؛ اولین عنوانی که می تواند به حکم دفاع از حرم صادق باشد بحث تعظیم شعائر است.
این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: دفاع از حرم اهل بیت(ع) مصداق تعظیم شعائر است؛ آیاتی که در خصوص تعظیم شعائر در قرآن است ما را به وجود دفاع از این شعائر امر می کند.
جعفری اظهارکرد: روایاتی در کتب فقهی و حقوقی بیان شده است که کسی که سب کننده نبی است باید کشته شود؛ با استفاده از ترتیب اولا این مساله ما را به دفاع از حرم پیامبر امر می کند؛ با القا خصوصیت این مساله را می توانیم به دفاع از حرم ما بقی معصومین(ع) نیز وارد بدانیم.
انتهای پیام

captcha