بغی در احکام اسلامی، عملی هدفمند و گروهی است
کد خبر: 3700276
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱

بغی در احکام اسلامی، عملی هدفمند و گروهی است

گروه اجتماعی ــ پژوهشگر حوزوی بغی را در دایره احکام حکومتی، شورشی هدفمند بر علیه حاکم اسلامی دانست که حکم آن با سایر موارد شورش متفاوت است.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‎الاسلام اعلایی امروز 24 اسفندماه در نخستین هم پژوهی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: ظلم و شورش بر علیه امام و حاکم جامعه اسلامی را در اصطلاح، بغی گویند.
وی افزود: خروج و سرپیچی بر حاکم امام از سوی علما و فقها و قانون ما با احکام مشخصی همراه است؛ مهمترین شرایط احراز بغی شامل گروهی بودن، مسلمان بودن و قدرت داشتند است.
پژوهشگر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: محاربه در کتب فقهی دارای هشت شرط است که شامل قصد ارعاب، افساد، علنی بودن، شب بودن اعمال، خارج از شهر بودن و مرد بودن است.
وی تصریح کرد: مبحث انقلاب رنگی از پدیده های جدید مبارزه سیاسی بود که چالشی در زمینه شناخت محارب بود و باعث شد که مباحث جدیدی در این باب ایجاد شود؛ تاریخچه اهل بغی به زمان پیامبر باز می گردد و مصادیق آنها مشخص شده است.
اعلایی یادآورشد: برخی ادله در باب شرایط خاص باغیان مطرح است که احکام آنها را نیز متفاو می کند؛ یعنی کسانی که دارای تشکیلات هستند و به دنبال برندازی هستند و با قتل افراد نیز مشکلی ندارند قطعا حکم سخت تری نیست به افرادی که دارای تشکیلات نیستند دارند.
وی بیان کرد: 13 روایات و چند آیه قرآن به این مساله اشاره دارند؛ در یکی از روایات از شیخ طوسی نقل شده است که امام معصوم اهل بغی را در کنار مشرکین قرار داده اند.
پژوهشگر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: حقوق خانواده اهل بغی نیز در کتب فقهی ما بیان شده است.

انتهای پیام

captcha