اعلام زمان آغاز نمایشگاه قرآن و برگزاری مرحله پایانی «شوق تلاوت»
کد خبر: 3700325
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

اعلام زمان آغاز نمایشگاه قرآن و برگزاری مرحله پایانی «شوق تلاوت»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ هفته‌ای که گذشت با اخبار متنوعی چون آغاز به کار نمایشگاه قرآن از ۲۶ اردیبهشت، اعلام اقدامات مصوب دستگاه‌ها در طرح ملی حفظ قرآن، آغاز ثبت‌ نام مؤسسه مهد قرآن کشور و برگزاری مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت در عتبات عالیات همراه بود.

هفته‌ای همراه با اعلام زمان آغاز نمایشگاه قرآن و برگزاری مرحله نهایی مسابقات «شوق تلاوت»

به گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت همراه با اخبار متنوع و متعدد قرآنی در حوزه‌های مختلف همچون آغاز به کار نمایشگاه قرآن از ۲۶ اردیبهشت 97، تیزر طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، اهدای جوایز برگزیدگان آزمون حفظ همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن، اعلام اقدامات مصوب دستگاه‌ها در طرح ملی حفظ قرآن، تأخیر در رونمایی از سامانه جامع حفظ قرآن و دلایل آن، آغاز بخش دوم هشتمین دوره طرح اسوه، آغاز ثبت‌ نام مؤسسه مهد قرآن کشور، تعیین میزبان سومین مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان، برگزاری مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت در عتبات عالیات و ... بود که اهم آن را در این گزارش خواهید خواند.
آغاز به کار نمایشگاه قرآن از ۲۶ اردیبهشت
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مهیا شدن شرایط برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: این نمایشگاه ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال آینده برپا می‌شود.
وی افزود: در نمایشگاه بیست و ششم، شاهد تغییرات خوبی نسبت به ادوار گذشته خواهیم بود.
یادآور می‌شود، نمایشگاه بین‌المللی قرآن هرساله به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر تهران برگزار می‌شود که چندسالی است که شاهد برپایی نمایشگاه‌هایی در مراکز استان‌ها نیز هستیم. مجلس شورای اسلامی(ساختمان قدیم)، مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب، مصلای امام خمینی(ره) و باغ موزه دفاع مقدس از جمله مکان‌هایی است که طی سال‌های گذشته شاهد برگزاری نمایشگاه قرآن در آن بوده‌ایم.
اهدای جوایز برگزیدگان آزمون حفظ همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن
محمد امیری، مسئول دبیرخانه ستاد مرکزی طرح ملی حفظ قرآن سازمان اوقاف با اشاره به برگزاری موفق آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن درباره اهدای جوایز این آزمون، گفت: به مناسبت بیست‌وهفتم رجب سالروز مبعث پیامبر اکرم(ص)، مراسم قرعه‌کشی جوایز آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و عبدالهادی فقهی‌زاده؛ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شبکه قرآن و معارف سیما به‌صورت زنده پخش خواهد شد.
وی با اشاره به اهدای بیش از ۳ هزار جایزه به برگزیدگان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از طریق قرعه کشی تصریح کرد: آزمون مرحله کتبی ۱۰ اسفندماه با حضور ۱۷۰ هزار نفر، آزمون الکترونیکی شنبه ۱۲ اسفندماه با حضور ۵ هزار شرکت‌کننده به‌صورت آنلاین و آزمون شفاهی از ۱۲ تا ۱۸ اسفند برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه تمام قبول‌شدگان در هر دو بخش کتبی و شفاهی این آزمون در قرعه‌کشی ۲۵ فروردین‌ماه شرکت داده می‌شوند، افزود: جوایز برندگان قرعه‌کشی کمک هزینه سفر به مکه مکرمه و عتبات عالیات خواهد بود و در برنامه‌ای که در سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن تدارک دیده شده، اهداء خواهد شد.
اعلام اقدامات مصوب دستگاه‌ها در طرح ملی حفظ قرآن
پس از اجرای تصمیم جلسه ششم ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم در روز ششم اسفندماه، مجموعه اقدامات ملی مصوب به نهادهای مختلف ابلاغ شده است.
از دستگاه‌ها خواسته شده با به کارگیری و فعال‌سازی همه ظرفیت‌ها، اجرایی‌سازی اقدامات را آغاز کرده و شناسه اقدامات را از طریق تعامل با ستاد تنظیم کنند.
شایان ذکر است، ستاد از مشارکت و همکاری هر یک از نهادها و مؤسساتی که به هر نحوی نقش مناسب در این مجموعه برایشان در نظر گرفته نشده است استقبال می‌کند. هر چند این مهم در سه ماه گذشته به صورت فراخوان عمومی و نیز مکاتبات خاص مطالبه شده بود.
تأخیر در رونمایی از سامانه جامع حفظ قرآن و دلایل آن
در آخرین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که اوایل اسفندماه امسال برگزار شد، بحث‌های طولانی در مورد طرح ملی حفظ قرآن کریم صورت گرفت، از جمله این بحث‌ها تأکید بر رونمایی از «سامانه جامع حفظ قرآن کریم» بود. در این بخش مقرر شد تا طی یک هفته یا ۱۰ روز آینده(نیمه اول اسفند) این سامانه رونمایی شود. در جلسه شورای توسعه بر این مسئله که این سامانه در وهله اول رونمایی می‌شود، اما بارگذاری اطلاعات به مرور صورت خواهد گرفت نیز تأکید شد. با این وجود سامانه مذکور در زمان مقرر رونمایی نشد و بر اساس اطلاعات دریافتی تا پایان سال نیز این رونمایی صورت نخواهد گرفت.
در همین رابطه محمد انجم‌شعاع، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در مورد دلایل رونمایی نشدن از این سامانه و کلیات آن نیز گفت: با توجه به ضرورت التزام بخشی و احصاء اطلاعات موجود و نیز تعیین وضعیت واقعی آمار حفاظ قرآن کریم در سطوح مختلف و برابر مصوبه شورای توسعه ماموریت جدی برای تجمیع این اطلاعات و آمار داشته‌ایم. وی افزود: کارهای نرم‌افزاری این موضوع در مجموعه‌ای که طرف قرارداد ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بود در زمان‌بندی خود به خوبی انجام شده است و همچنین هماهنگی لازم برای ورود و ثبت آمار و اطلاعات دستگاه‌ها انجام شده است.
آغاز بخش دوم هشتمین دوره طرح اسوه
مرحله دوم هشتمین دوره این طرح ۲۲ اسفندماه در خرمشهر آغاز شد. قاریان حاضر در این طرح مرحله دوم سفر خود را از شهر خرمشهر با حضور در کنار رود اروند و بازدید از منطقه عملیاتی والفجر ۸ آغاز کردند. در ادامه برنامه‌های تدارک دیده شده برای کاروان طرح اسوه حضور در مصلای شهر آبادان و برگزاری محفل اُنس با قرآن بود.
آغاز ثبت‌ نام مؤسسه مهد قرآن کشور
محسن خیری، معاون هماهنگی و امور استان‌های مؤسسه کشوری مهد قرآن از آغاز ثبت نام دهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تدبر ویژه حافظان کل عضو مؤسسه در سراسر کشور «ترنم وحی» از ۲۳ اسفند ماه ۹۶ تا ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ خبر داد. به گفته وی، دستورالعمل ثبت نام حافظان کل برای مدیران و مسئولین دفاتر و شعب و کانون‌های مهد قرآن در استانها و شهرستانها ارسال شده است.
وی افزود: حافظان کل متقاضی شرکت در بزرگترین رخداد قرآنی کشور "ترنم وحی" ۹۷ با مراجعه به سایت www.ayeh.ir گزینه «ثبت نام ترنم وحی» را انتخاب و ادامه مراحل مطابق روال مشخص در سایت را انجام دهند.
مصلای تهران؛ میزبان سومین مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان
حسین سیف‌اللهی، دبیر سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان جهان اسلام با تبیین برنامه‌های این مسابقات در مورد نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم روشندلان جهان اسلام، همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از ۳۰ فروردین‌ماه تا ششم اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: محمدتقی کریمی فیض‌آبادی در رشته حفظ کل قرآن کریم و امیدرضا رحیمی از استان گیلان به عنوان نماینده ایران در رشته قرائت تحقیق نماینده جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات خواهند بود.
برگزاری مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت در عتبات عالیات
مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت از ۲۲ تا ۲۸ اسفندماه در کربلای معلی برگزار می‌شود. متسابقین مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت، ۲۲ اسفندماه ساعت ۱۷:۱۰ به وقت عراق به نجف اشرف رسیدند. این دوره از مسابقات که با هدف بهره‌گیری از تجربیات اساتید پیشکسوت قرآنی که سالیان سال در عرصه قرآن و همچنین قاری ممتاز و بین‌المللی کشورمان همراه است، به منظور استعدادیابی و نخبه‌پروری قرآنی و همچنین ارزیابی سطح قرائت‌های قاریان نوجوان ۸ تا ۱۳ سال از شهرهای تهران، تبریز، قزوین، مشهد و ... همراه بود که هر کدام در قالب گروه‌هایی با سرگروه‌هایی همراه است.

از نکات قابل توجه این مسابقات، حضور مسئولان قرآنی کشور چون محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما از نخستین روز اعزام و عبدالهادی فقهی زاده، معاونت قرآن و عترت ارشاد در روزهای پایانی هفته است که حکایت از توجه مسئولان قرآنی کشور به قشر قاری نوجوان و تشویق آنها در استمرار این راه دارد.

پیش نمایش سامانه جامع حفظ قرآن در جلسه کارشناسان ستاد راهبری 

نشست کارشناسان ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم ۲۳ اسفندماه در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
در بخشی از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، نایب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، با اشاره به اینکه در جلسات گذشته ستاد راهبری برای ۱۶ دستگاه ۱۹۰ اقدام مشخص شد، گفت: باید بر این موضوع که دستگاه های عضو ستاد برنامه های خود را بر این اساس تهیه و تنظیم کنند، تأکید شود. 
وی به جلسه اخیر مدیران کل اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: در این جلسه رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید داشتند که اولویت سازمان باید برنامه های تربیت حافظ قرآن کریم باشد. بنابراین من این موضوع را در برنامه های سازمان مربوط به خودمان دیده ام اما آیا دستگاه های دیگر نیز کاری که ما انجام می دهیم را انجام خواهند داد یا آنها ساز جداگانه خود را خواهد نواخت، این موضوع باید از هم اکنون مشخص شود.

بازدید معاون قرآن ارشاد از ایکنا

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر امروز ۲۲ اسفندماه از تحریریه و بخش‌های مختلف خبرگزاری قرآن بازدید کرد.
وی در این بازدید از نزدیک در جریان روند تهیه خبر در این خبرگزاری و گروه‌های مختلف آن قرار گرفت. 
گفت‌وگو با دبیران گروه‌های فعالیت‌های قرآنی، اجتماعی، ادب و هنر، سیاست و اقتصاد، معارف، بین‌الملل، شعب استانی، خبرنگاران افتخاری و چندرسانه‌ای از جمله بخش‌های این بازدید بود که در آن هر کدام از دبیران گروه‌های خبری ضمن ارائه گزارشی از آخرین رویدادها و اخبار حوزه خود به فعالیت‌هایی اثرگذاری که در گذشته صورت گرفته است نیز اشاره کردند.

تفاهم‌نامه همکاری میان سپاه و سازمان دارالقرآن

در راستای تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی، جلسه‌ای طی ۲۰ اسفندماه با حضور مسئولان سازمان دارالقرآن الکریم و نیز مسئولان بخش معاونت تربیت و آموزش عقیدتی ــ سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جهت برگزاری دوره تربیت معلم روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم ویژه کارکنان رسمی سپاه برگزار شد. این جلسه و تفاهم همکاری پیرو برنامه‌ای بود که طی سال گذشته در راستای برگزاری دوره‌های آموزشیار قرآن کریم ویژه رده‌های مختلف سپاه در کل استان‌ها برگزار شد که طی اجرای آن و برابر آمار، قریب به ۴۰ هزار آموزشیار قرآن کریم در رده‌های مختلف سپاه پاسداران در این دوره‌ها شرکت کرده و موفق به دریافت گواهینامه شده‌اند. 

لزوم استفاده از ظرفیت های بسیج در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن

عبدالرضا عابد، رئیس ستاد برگزاری سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ۲۳ اسفندماه با سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین دیدار و پیرامون مشارکت بسیج و استفاده از ظرفیت این نهاد انقلابی در سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به بحث و تبادل نظر پرداخت.
قائم مقام سازمان اوقاف در این دیدار صمیمی با ارائه گزارشی درباره کم و کیف برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشورمان و دیگر کشورهای اسلامی گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران است و بر اساس تجربیات نظام هرجایی که بسیج پای کار آمده، موفق بوده‌ایم.

 انتهای پیام

captcha