مراجعه بیش از 2 میلیون ایرانی برای ادای زکات سلامتی/ لرستانی‌ها رکوردار اهدای خون بانوان
کد خبر: 3700339
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

مراجعه بیش از 2 میلیون ایرانی برای ادای زکات سلامتی/ لرستانی‌ها رکوردار اهدای خون بانوان

گروه سلامت ــ سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اهدای خون بیش از 1 میلیون و 900 هزار نفر در کشور، استان لرستان را پیش‌آهنگ اهدای خون در بانوان دانست.

مراجعه بیش از 2 میلیون ایرانی برای ادای زکات سلامتی/ لرستانی‌ها رکوردار اهدای خون در بانوان
بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگو با ایکنا؛ از مراجعه بیش از ۲ میلیون و ۵۳۳ هزار نفر طی امسال به مراکز انتقال خون، جهت ادای زکات سلامت، خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد بیش از یک میلیون و ۹۲۳ هزار موفق به اهدای خون شده‌اند.
وی با بیان اینکه بیش از ۲۵۳ هزار نفر در برای بار نخست خون اهدا کرده‌اند عنوان کرد: در این مدت همچنین ۸۷ هزار و ۴۸۰ نفر از بانوان کشور نیز خون خود را برای رفع نیاز بیماران نیازمند اهدا کرده‌اند.
حاجی بیگی بیان کرد: استان‌های قزوین، گیلان، آذربایجان غربی، بیشترین میزان رشد اهدای خون در کشور را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اند. همچنین در این مدت بانوان استان‌های اردبیل، کردستان و گیلان بیشترین میزان رشد اهدای خون بانوان را در کشور داشته‌اند.
مدیرکل دفتر مدیر عامل سازمان انتقال خون یادآور شد: بانوان لرستانی در صدر اهدای خون بانوان در کشور هستند و نزدیک به ۹ درصد اهدای خون در لرستان مربوط به بانوان است در صورتی که شاخص اهدای خون بانوان در کشور ۵/۴ درصد است.
وی ادامه داد: پس از بانوان لرستانی، بانوان استان مرکزی و استان کردستان با ۸ درصد بیشترین میزان اهدای خون را در کشور دارند.
حاجی بیگی با بیان اینکه شاخص اهدای خون مستمر در کشور از اول فروردین ماه تا پایان بهمن امسال ۵۸% است؛ عنوان کرد: اهداکنندگان استان سمنان با ۷۹%، استان یزد، بوشهر و خراسان شمالی با ۷۰% بیشترین میزان اهدای خون مستمر را در کشور دارند.
وی یادآور شد: بیشترین میزان اهدای خون در کشور مربوط به استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان است، همچنین در این مدت بیش از ۳ میلیون و ۳۳۳ هزار واحد خون و فرآورده شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است.
حاجی بیگی افزود: تا پایان بهمن‌ماه بیشترین خون اهدا شده از گروه خونی O+ با ۳۴ درصد و پس از آن به ترتیب A+۲۷ درصد، B+ ۲۱ درصد، AB+ ۷ درصد و O- با ۵ درصد بوده است در حالیکه گروه‌های خونی A-با ۳ درصد، B- ۲ درصد و AB- با ۱ درصد کمترین خون اهدا شده بوده‌اند.
وی با بیان اینکه همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون کم می‌شود گفت: با توجه به این مراجعات کم مراکز انتقال خون با کاهش ذخایر خون و فرآورده‌های آن مواجه می‌شوند در کلان شهر‌ها به خاطر ارجاع بیماران و افزایش عمل‌های جراحی بخصوص در روز‌های پایانی سال این کاهش محسوس‌تر است.
حاجی بیگی یادآور شد: با توجه به نیاز همیشگی به خون و در پیش بودن تعطیلات نوروزی و نیاز بیمارستان‌ها به خون از تمامی هموطنان درخواست می‌شود در این چند روز مانده به پایان سال ۹۶ به مراکز انتقال خون مراجعه کرده تا با ذخیره خونی مناسب به استقبال سال نو برویم.
انتهای پیام
captcha