حرمت روز شهادت امام هادی(ع) در اول نوروز را حفظ کنیم
کد خبر: 3700388
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶

حرمت روز شهادت امام هادی(ع) در اول نوروز را حفظ کنیم

گروه شهرستان‌ها- امام جمعه کاشمر با اشاره به همزمانی سالروز شهادت امام هادی(ع) با اول نوروز، گفت: با توجه به سفارش امام هادی(ع) مبنی بر اینکه دوستداران اهل‌البیت(ع) همچنان که در غم‌ها و غصه‌های ما عزادار هستند، در شادی و خوشحالی ما نیز شریک و شاد هستند، باید حرمت این روز را که مصادف با نوروز است، حفظ کنیم.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام سید کاظم طباطبایی، امام جمعه کاشمر، امروز، 25 اسفندماه در آخرین خطبه نماز جمعه کاشمر در سال جاری در مصلی این شهر با بیان اینکه دعای لحظه تحویل سال جدید خوانده می‌شود و بسیار با معنا و دارای پیام است، گفت: همه تغییرات به دست پروردگار انجام می‌شود و خداوند است که دلها را تغییر می‌دهد و شب و روز را او می‌گرداند.
وی با اشاره به اینکه خواندن این دعا تاثیر بسیار زیادی در انسان دارد، به در پیش بودن سال جدید اشاره کرد و افزود: بهار یکی از آیات الهی است که نباید از کنار آیات پروردگار ساده گذشت.
وی با اعلام اینکه بهار از این جهت آیت‌الهی هست که به تعبیر پیامبر اسلام قیامت طبیعت است، عنوان کرد: پیامبر اسلام(ص) فرموده‌اند؛ هرگاه بهار فرا برسد به یاد قیامت بیفتید زیرا همین گونه که در بهار طبیعت مرده زنده می‌شود این گونه شما در روز قیامت زنده می‌شوید.
امام جمعه کاشمر، بهار را نشانی از نشانه‌های پروردگار دانست و بیان کرد: نگاه ما باید به این ایام الهی شود و سطحی نباشد.
طباطبایی با بیان اینکه عید نوروز از این جهت که می‌تواند انسان را به یاد خدا و قیامت بیندازد حائز اهمیت است، بر پرهیز از گناه در این ایام تاکید کرد و گفت: به بهانه شادی و رفت و آمد نباید دچار غفلت و گناه شد.
وی با اشاره به اینکه در بهار همه چیز تازه، نو، سرسبز و بانشاط می‌شود و حتی ظاهر زندگی تغییر می‌کند، بیان کرد: باید در این ایام خانه دل را هم از کینه‌ها، حسادت‌ها، دشمنی‌ها خانه تکانی کرد.
خطیب جمعه کاشمر با اظهار تاسف از اینکه در این ایام از خانه تکانی دل غفلت می‌کنیم، این ایام را فرصتی مناسب برای انجام صله رحم دانست و گفت: باید از این فرصت برای تجدید دیدار خویشاوندان استفاده کرد.
وی، انجام صلح رحم را موجب افزایش طول عمر و رفع گرفتاری‌ها دانست و افزود: در ایام عید با خواندن قرآن، نماز و دعا از گذشتگان و رفتگان که در کنار ما نیستند یاد کنید و برای آنها طلب مغفرت کرد.
رجب، ماه استغفار، توبه و ریزش رحمت الهی است
امام جمعه کاشمر در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به ماه مبارک رجب، این ماه را فرصت مناسبی برای کسب فضیلت و برکت دانست و تأکید کرد: هر فردی که از فضیلت و برکات این ماه غفلت کند متضرر زیان بزرگی شده است.
وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد مؤمنان از فضیلت و برکات ماه رجب غافل نشوند، بیان کرد: ماه رجب، ماه استغفار، توبه و ریزش رحمت الهی بر سر بندگان است.
امام جمعه کاشمر با اشاره به اینکه فردی که ماه رجب را درک و بشناسد، در روز قیامت جزو رجبیون قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: رجب، ماه فرصت، فضیلت و برکت است بنابراین باید مراقب باشیم که سرگرمی‌های نوروز و دید و بازدیدها منجر به این نشود که از فضیلت‌ها و فرصت‌های این ماه غافل شویم.
وی با تأکید بر اینکه به جهت اهمیت و فضیلت‌های ماه رجب پیامبر اسلام(ص)، این ماه را ماه خدا می‌دانند، عنوان کرد: ماه رجب جزو چهار ماه حرام محسوب می‌شود بنابراین در راستای حرمت‌داری این ماه جنگیدن ممنوع و حرام اعلام‌ شده اما ثواب و فضیلت روزه گرفتن در این ماه آن‌قدر سفارش و توصیه‌ شده و خداوند برای آن وعده پاداش و ثواب داده است.
طباطبایی با بیان اینکه روزه گرفتن در ماه رجب بسیار ارزشمند است، یادآور شد: در خصوص اهمیت این ماه از حضرت موسی ابن جعفر(ع) نقل است که اگر کسی سه روز در ماه رجب روزه بگیرد بهشت بر آن واجب می‌شود و در روایت دیگر نیز داریم اگر فردی یک از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند آتش دوزخ را از آن دور می‌کند.
وی ماه رجب را ماه استغفار و توبه دانست و افزود: این ماه بهترین زمان برای استغفار امت است که در احادیث و روایات به آن تأکید شده است.
امام جمعه کاشمر با اشاره به نام‌گذاری سه روز از ماه مبارک رجب به‌نام ایام‌البیض بر شرکت مؤمنان به‌ویژه نسل جوان در اعتکاف تأکید کرد و گفت: اعتکاف که هم‌زمان با 13 رجب سالروز ولادت حضرت علی(ع) آغاز می‌شود یک عمل پسندیده و بهترین فرصت برای خلوت کردن با خداوند متعال و طلب مغفرت است و ضرورت دارد از این فرصت نهایت بهره و استفاده را ببرند.
امام جمعه کاشمر با اشاره به همزمانی سالروز شهادت امام هادی(ع) با اول نوروز، گفت: با توجه به سفارش امام هادی(ع) مبنی بر اینکه دوستداران اهل‌البیت(ع) همچنان که در غم‌ها و غصه‌های ما عزادار هستند، در شادی و خوشحالی ما نیز شریک و شاد هستند، باید حرمت این روز را که مصادف با نوروز است، حفظ کنیم.

انتهای پیام

captcha